Úsvit mrtvých po 20 letech nezestárl, i když Zack Snyder ano. Likvidace zombie stále baví
Doba se však změnila a nás za měsíc čeká druhá část Snyderovy sci-fi epopeje (či spíše bezduché vykrádačky Hvězdných válek) Rebel Moon. Dvě dekády v tomhle případě opravdu působí jako věčnost, neboť Snyderovy projekty poslední dekády v čele s nestřídmou Ligou spravedlnosti, béčkovou Armádou mrtvých či jednoduše otřesnou první částí Rebel Moon působí jako díla úplně jiného filmaře než Úsvit mrtvých, 300 či následující Strážci – Watchmen.
Vraťme se ale do doby, kdy byl svět Zacka Snydera ještě v pořádku a toxické online komunity ho nepřesvědčovaly o jeho výjimečnosti a nadřazenosti. Na začátku milénia totiž producent Eric Newman plánoval remakovat Romerův Úsvit mrtvých a přiblížit jej současnému publiku. Newman v distribučních materiálech připomínal remaky jako Invaze zlodějů těl, Věc či Moucha, které vycházely z námětů snímků z 50. let, avšak posouvaly je nejen z hlediska filmového stylu, ale i palčivosti dobových problémů.
Na podobnou práci byl najat jako scenárista James Gunn, současná hlava filmového DC univerza, jehož tehdejší zkušenosti zahrnovaly hlavně text k nepříliš vydařené rodinné komedii Scooby-Doo a podíl na několika brakových produkcích studia Troma. V rozhovoru pro IGN z roku 2012 Gunn popisoval, jak se snažil přijít s hluboce lidským příběhem o vykoupení a nalezení svého pravého já tváří v tvář rozpadu všech jistot.
Ať už jde o přepracovanou zdravotní sestru Anu (Sarah Polley), tvrďáckého policajta Kennetha (Ving Rhames), vztahově neúspěšného pragmatika Michaela (Jake Weber), namyšleného podnikatele Stevea (Ty Burrell), buranského člena ochranky C. J. (Michael Kelly) či nastávajícího otce Andreho (Mekhi Phifer), ti všichni kvůli zombie apokalypse přijdou o své blízké, materiální zázemí i další odznaky společenské identity. Musejí nahlédnout své pravé já a pomocí kooperace se stát lepšími a autentičtějšími lidmi.
Styl nade vše
Že jste tam nic takového neviděli? Není divu. Gunn stejně jako Snyder během své pozdější kariéry dokázal, že pro velká slova nechodí daleko, a tak podobná tvrzení lze chápat spíše jako ospravedlnění toho, že se autoři odchýlili od původních Romerových myšlenek o konzumní společnosti. Snyder kladl důraz na realistické ukotvení zběsilého příběhu, a tak se na začátku dozvíme třeba to, že sestřička Ana pracuje ještě dlouho poté, co jí skončila služba.
Zároveň se film nebere přehnaně vážně, přestože oproti originálu černohumorných momentů ubylo. Korespondenční šachy a následně i odstřelovací hra s milovníkem zbraní Andym (Bruce Bohne) však rozhodně patří mezi vyloženě úsměvné momenty, hororové znalce zase potěšil odkaz na Osvícení z úvodu filmu.
Snyderova videoklipová průprava se zde osvědčila, neboť akce je sestříhána svěže, stylově a praktické efekty (zahrnující obvykle spoustu krve) nijak zvlášť nezestárly. Detaily na tlející kusy zombifikovaných těl proto i dnes budí emoce, i když spíše hnus a odpor nežli ryze hororový strach. Jako technologický showreel toho, jak Snyder dokáže stříhat akci s hudbou, je však Úsvit mrtvých bezesporu působivý – už zde se tedy jasně ukázalo, v čem bude tento filmař po celou svou další kariéru patřit mezi špičku. Cool headshoty a občasné zpomalovačky tedy nechybí, formálním vrcholem však zůstává úvodní montáž podbarvená písní Johnnyho Cashe.
Hnus místo strachu
Na Úsvitu mrtvých je zajímavé, že se krátce po uvedení dočkal mnoha pochval, jež postupem času spíše rostly. Snímek si vydobyl renomé smysluplného remaku, poutavého příspěvku do žánru akčních hororů i nakonec i jednoho z nejlepších filmů Zacka Snydera; ne-li dodnes toho úplně nejlepšího.
Nespokojené ohlasy vycházely hlavně z názorů samotného Romera, jemuž se snímek příliš nezamlouval. V rozhovoru pro časopis Time Out roku 2005 řekl, že Snyderovo zpracování funguje jako akční film, připomíná však spíše videohru než skutečný horor. A je pravda, že na tomto moderním pojetí moc děsivého opravdu není a odvracet zrak budou spíše diváci zhnusení krví a násilnostmi nežli ti upřímně vyděšení.
Zombie pro 21. století
Stejně tak i Romerovo zásadní téma konzumerismu ze Snyderova a Gunnova remaku v podstatě vymizelo. Zasazení děje do obchodního domu už nepodporuje metaforu, že nelidské zombie jsou jako nepřemýšlející spotřebitelé, jedná se pouze o příběhově příhodné místo, neboť skýtá spoustu možností výpravy i rekvizit. Kritika konzumní společnosti však už v novém miléniu přece jen nepůsobila tak odvážně a nápaditě jako o čtvrt století dříve, takže je pochopitelné, že se tvůrci vydali trochu jiným směrem.
Novinář Richard Newby v roce 2018 pro The Hollywood Reporter ale trefně poznamenal, že Úsvit mrtvých společně s hororem Dannyho Boylea28 dní poté aktualizoval téma zombií pro 21. století, tedy dobu globálního strachu a nedůvěry v důsledku útoků z 11. září. Téměř každý snímek na pomezí akce a hororu, který obsahuje zombie a vznikl během posledních dvou dekád, se k odkazu Úsvitu mrtvých nějak vyjadřuje. Rychle běhající zástupy krvelačných zombie už prostě v dnešní popkultuře mají své nezanedbatelné místo – a vděčí za to právě kdysi mladému a talentovanému Zacku Snyderovi.
Na Úsvit mrtvých se můžete podívat na platformách HBO Max a SkyShowtime. Mrkněte se i na náš žebříček nejlepších remaků všech dob.
Zdroje: Universal Pictures, Time Out, The Hollywood Reporter, IGN