My se rozhodně nepodepisujeme pod všudypřítomný výsměch Rolandu Emmerichovi. Víte co? Moonfall byl naprosto v pohodě zábavný brak! No a co, že se jedná o jednu z největších komerčních katastrof všech dob. To se přece občas stane každému! Je tedy pravda, že Rolandovi se to poslední roky stává až podezřele často, ale to nic nemění na tom, že tenhle mistr destrukce v mnoha ohledech definoval moderní katastrofický film. To přece musí něco znamenat. Jenže režisér Dne nezávislosti, Dne poté a 2012 nám to rozhodně neusnadňuje. Protože jedna věc je zastávat se z řetězu utržených šíleností, druhá jeho marných pokusů o seriózní filmařinu. Nejnovější zpráva pak rozhodně nutí bít na poplach. Rozhodl se německý likvidátor zlikvidovat Lawrence z Arábie?
Články 82
Takhle se tvoří filmová magie. Stačí pár stovek milionů dolarů a v zádech k tomu hrdinský odkaz Maxima Decima Meridia, jehož osudy v historickém velkofilmu Gladiátor před čtvrtstoletím rozplakaly i želvu. Recept na odkládané pokračování v režii Ridleyho Scotta a se scénářem Davida Scarpy (Napoleon) byl v podstatě jednoduchý – na ničem nešetřit. Gladiátor II, který vkročí do arény na smrt už 14. listopadu, možná prvním trailerem nevyvolal úplně pozitivní humbuk, ale jedno mu už teď nikdo neupře. Totiž impozantní starověké kulisy, jež štáb postavil na Maltě a nad nimiž v novém videu žasne i představitel císaře Gety, herec Joseph Quinn.
Tento týden vstoupil do českých kin katastrofický snímek Twisters, v němž sympatičtí hrdinové po téměř 30 letech od prvního dílu Twister znovu bojují proti ničivým tornádům. Do kinosálů tak po delší době dorazil vysokorozpočtový katastrofický snímek plný digitálních triků, velkolepých akčních scén a ničení všeho možného. A to je nejlepší čas si připomenout, jaké další podobně zábavné a povedené snímky se v tomto žánru urodily.
V 80. letech jej přirovnávali k Jacku Nicholsonovi, oženil se s Meg Ryan a skoro půl století náleží k nejvděčnějším představitelům hlavních rolí v dramatech podle skutečných událostí, v katastrofických sci-fi, hororech i komediích. Čerstvě sedmdesátiletý Dennis Quaid předčil staršího bratra a rovněž skvělého herce Randyho Quaida (Den nezávislosti), a byť nikdy nezískal žádné z nejprestižnějších ocenění a poslední dvě dekády ustoupil k televizním produkcím, pořád je možná největší hollywoodskou hvězdou, která se hvězdou vlastně nikdy nestala.
Známý herec Jeff Goldblum se těší u diváků poměrně speciální popularitě. V 80. a 90. letech dával ve slavných filmech jako Moucha (The Fly) a Jurský park (Jurassic Park) na odiv své charisma, prostřednictvím Dne nezávislosti (Independence Day) se ovšem postupně začal transformovat do rolí nonšalantních či roztržitých hláškařů a troubů, což završila jeho úloha ve třetím Thorovi (Thor: Ragnarok) či spolupráce s Wesem Andersonem. V novém netflixovském seriálu Kaos však může velmi zajímavým způsobem skloubit obě tyto herecké polohy a navíc nám nabídnout netradiční pohled do světa antických bohů.
Britský držitel dvou Oscarů Anthony Hopkins ve svých 86 letech nadále ničí představy o poklidném důchodu a po sérii letošních projektů, z nichž vynikalo drama ze života Nicholase Wintona Jeden život (One Life), má v rozvrhu tucet dalších produkcí. Zahraje si císaře Vespasiána v historickém seriálu Those About to Die od Rolanda Emmericha (Den nezávislosti) a podle webu Deadline rovněž jako čtvrtý filmový herec zosobní šíleného doktora Moreaua v nové adaptaci prokleté literární klasiky H.G. Wellse Ostrov Dr. Moreau.
Když se někdo zmíní o sci-fi filmech, většina fanoušků má po ruce alespoň obecný kanonický přehled. Nejdůležitější je pravděpodobně Vesmírná odysea (2001: A Space Odyssey), nejslavnější Star Wars, nejfilosofičtější na západě Blade Runner a na východě Stalker. Ke sci-fi se minimálně jednou přikloní snad každá velká režisérská osobnost, neboť v nesnadné charakterizaci a ohraničení tohoto žánru spatřují možnosti pro nekonečně kreativní vyjadřování, ať už vizuální nebo příběhové. Ve většině případů sci-fi filmy vychází z jiných kulturních zdrojů včetně literatury a komiksu, v dnešní době často rozvíjí či remakují klasická díla a série. V tomto článku se ovšem zaměříme na osm finančně nejúspěšnějších sci-fi historie, jejichž námět pramení přímo z myslí filmařů a neopírá se o žádné přidružené médium nebo značku.
Jedná se o velké hollywoodské sci-fi, jaké opravdu nevzniká každý rok. Stvořitel od režiséra Garetha Edwardse (Godzilla, Rogue One: Star Wars Story) vypráví o blízké budoucnosti, kdy lidstvo pomocí odpalovací a špionážní satelitní technologie Nomád potírá zbytky robotické umělé inteligence v jihovýchodní Asii. Nabízí scénografii jako z Avatara či Spielbergových sci-fi, a přitom stál jen 80 milionů dolarů (Avatar 2 vyšel bezmála na půl miliardy). Měl být revolucí, jenže tuzemské publikum i kritická obec ho přijaly chladně. Málokdo se totiž pozastavil nad tím, že nejde ani o revoluci, ani o otrocké přepisování, ani o dílo aspirující na filosofické ceny. Stvořitel je působivé vyvrcholení žánrové etapy, které je v každé scéně tak zábavné, velikášské či dojemné, že by ho AI nikdy stvořit nedokázala.
Willard Carroll Smith II se narodil do skromných podmínek, ale krok za krokem si vybudoval pozici jedné z největších a nejlukrativnějších hvězd filmového průmyslu. Sebevědomý muž si zprvu zakládal na tom, že nikdy nezapomíná, odkud vzešel. Přesto se dopracoval ke kritice za to, že vlastní děti vychovává v bezbřehém luxusu a splní jim každý jejich rozmar. Poslední dobou lidem utkvěla v paměti hlavně jeho facka, kterou v živém přenosu uštědřil moderátorovi Oscarů Chrisi Rockovi, když zavtipkoval o jeho manželce Jadě Pinkett Smith. Na okamžik jsme zapomněli na to, že Smith chvíli nato dostal svého prvního Oscara. Slavný Afroameričan včera oslavil pětapadesáté narozeniny.
Máloco je tak fotogenické jako pořádná exploze. Ví to Michael Bay, Robert Rodriguez a nakonec i sofistikovaný autor Christopher Nolan. Jeho Oppenheimer je jednomu nechvalnému výbuchu zcela odevzdaný. Historie filmových explozí je bohatá na velikost, metodu i kontext ohnivých bouří. Pojďme si některé z nich připomenout.