Pravá noha patří na plyn a pedál musí ležet na podlaze. Tom Cruise se i po šedesátce řídí jednoduchou filosofií, již lze vztáhnout na filmový průmysl i na libovolné závodnické okruhy. A proč ne obojí naráz? Nestárnoucí hvězda zvládla po šestatřiceti letech osedlat kokpit stíhačky ve druhém Top Gunu a ve studiu Paramount Pictures hodlá protáčet miliardy i nadále. Nejenže osmý film z franšízy Mission: Impossible letitou produkcí šponuje rozpočet ke 400 milionům dolarů, ale s vidinou prázdných peněženek dnešních i nostalgických diváků možná vznikne také opožděný sequel k přehlížené závodní řachandě Tonyho Scotta Bouřlivé dny (Days of Thunder) z roku 1990.
Články 34
Tu roli mu nelze odpárat, a přece ji dle rozkazů shora vůbec dostat neměl. Herecká legenda Al Pacino vděčí Kmotrovi (The Godfather) z roku 1972 za mnohé, jeho postava Michaela Corleoneho se stala pilířem jedné z nejslavnějších filmových trilogií všech dob. Když se ale chystal původní film za závojem produkční války či gangsterské diktatury, o tehdy ještě nepříliš známého herce ve studiu Paramount Pictures nestáli. Herec ve svých nových memoárech Sonny Boy dokonce vyjevil, že kromě zástupu proslulejších kandidátů musel odrážet hrozbu vyhazovu ještě ve chvíli, kdy natáčení pod vedením jeho zastánce Francise Forda Coppoly už započalo.
Legenda mezi americkými herečkami Faye Dunaway byla vždy náročnou dámou i v tom negativně pojímaném, ale především v obdivuhodném smyslu slova. „Udělat to správně si žádá velkou dřinu,“ prozradila po focení pro časopis Harper's Bazaar roku 2016 hvězda filmů jako Bonnie a Clyde, Čínská čtvrť či Televizní společnost, kterou dnešní tiktoková generace může teoreticky znát z oscarového trapasu, kdy spolu s „Clydem“ Warrenem Beattym roku 2017 špatně vyhlásili vítězný snímek ročníku. Letitý kronikář Stevena Spielberga či zmiňované Čínské čtvrti Laurent Bouzerea natočil o nespoutané charakterní osobnosti dokumentární portrét Faye, který na červencovou premiéru v rámci streamovací služby Max láká prvním trailerem. A těžko si představit lepší osvěžení feminity hollywoodských 70. let, kdy se na scéně údajně fackovalo a některé herečky odmítaly tančit podle macho pískotu.
Jestliže kvalitu prověří čas, Čínská čtvrť (Chinatown) od režiséra Romana Polanskiho je po padesáti letech od premiéry jedním z nejvyzrálejších klenotů americké kinematografie. Jack Nicholson jako soukromý detektiv Jake Gittes rozplétá roku 1937 losangeleské spiknutí ohledně dodávek vody do vysušeného města, jehož chod řídí vrstva privilegovaných bezohledných pracháčů. Jejich bezpáteřnost se tragicky promítá také do jejich soukromí a pomyslné znásilňování rolnické půdy má odraz v šokujícím rodinném vztahu svůdné Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) a stárnoucího magnáta Noaha Crosse (John Huston). Obdivovaný, složitě vznikající příběh s množstvím metafor a historických detailů okupuje nejvyšší pozice různých žebříčků o nejlepší hollywoodské filmy a scénáře, což lze s odstupem vnímat z odlišných perspektiv.
David Fincher loni natočil Zabijáka (The Killer) pro Netflix a v téhle zhruba dekádu trvající spolupráci, díky niž přišel na svět i Mank, Mindhunter či Dům z karet (House of Cards), hodlá pokračovat i nadále. Jednak se hlasitě hovoří o Fincherově podílu na americkém remaku Hry na oliheň (Squid Game), ještě předtím bychom se však mohli dočkat i oprášení mnohem větší klasiky.
Navzdory svému popkulturnímu věhlasu a vzniku před neuvěřitelnými 95 lety se postavička Pepka námořníka objevila na stříbrném plátně pouze jednou. To by se výhledově mělo změnit, jelikož scenárista Michael Caleo o tomto nezdolném silákovi a fanatickém milovníkovi špenátu momentálně píše nový příběh. Než se však o chystaném filmu dozvíme více, stojí za to si připomenout původní hranou verzi, která připravila těžké chvíle jedné komediální legendě.
Bývaly časy (které pravděpodobně nejsou zcela zažehnané), kdy se i nejvěhlasnější herečky posuzovaly spíš podle tělesných proporcí a sexappealu než na základě talentu. A co víc, především producenti se to v přesvědčení o vlastní nedotknutelnosti nezdráhali otevřeně a názorně deklamovat. Dnes šestašedesátiletá Sharon Stone je smutným příkladem globální hvězdy, která se rozzářila hlavně díky obdivovanému vzhledu a podvodům průmyslu, který byl připravený její půvab vytěžit za každou cenu. Už ve svých memoárech The Beauty of Living Twice roku 2021 poplivala režiséra Základního instinktu (Basic Instinct) Paula Verhoevena a naznačila, že ji producenti nutili k sexu s hereckými kolegy. Tento kontroverzní aspekt nyní rozvedla v podcastu Louise Therouxe a přímo jmenovala zesnulého filmového mogula Roberta Evanse (1930–2019).
Přestože Jack Nicholson už více než dekádu žádný film nenatočil, jeho filmografie přesto zůstává jednou z nejsilnějších všech dob. Za pozornost v ní stojí i leckteré menší snímky, jež sice nedosahují popularity Přeletu nad kukaččím hnízdem (One Flew Over the Cuckoo's Nest), Osvícení (The Shining) či Čínské čtvrti (Chinatown), přesto je provází velmi zajímavá historie.
Příbuzenské vztahy jsou v Hollywoodu nezanedbatelné. Stejně jako ve většině obchodních sfér, v nichž vás předchází reputace vašeho rodiče nebo staršího sourozence. Za víc než století, během něhož platí především herci a režiséři za hvězdy, jejichž filmografie nabývají kanonických rozměrů, se vyrojila řada rodinných klanů s vícegeneračním rozsahem. Následující dynastie jsou v Hollywoodu nejúspěšnější z hlediska kvality i kvantity filmových děl, na nichž se podílely.
Není neobvyklé, když se hollywoodské hvězdy rozhodnou, že už je nenaplňuje pouze stát před kamerou, poslouchat pokyny a přeříkávat předepsaná slova. Často se stávají režiséry a ještě častěji producenty. Mnohdy samozřejmě ve filmech, kde zároveň ztvární některou z rolí, aby zužitkovaly vlastní mediální potenciál. Stejně učinil i Chris Pine, jehož výkony ve Wonder Woman či To nic, drahá patří k nejvíc chváleným aspektům daných děl. Jeho režijní debut Poolman je však podle dosavadních ohlasů fackovacím panákem letošního ročníku festivalu v Torontu. Leckdo prý příšerný film nezvládne ani dokoukat do konce.