martin-mickey-stusak
36 556 bodů •
10
Chcete něco změnit? Chcete pomoci chudým lidem? Tak jste naprostí hlupáci. Nikdo to po vás nechce. Nechtějí to ani ti, co pomoc potřebují. Svět tak prohnilý, že ať se děje co se děje, všude je jen lež, korupce a rozkrádání všeho, co se rozkrást dá. Ti co kradou se baví a užívají si luxusu, ti, co jsou okrádáni, hnijí v marastu života a osudu. Naprosto ukázkově na takovou syrovou realitu všedních dní ukazuje tento ruský snímek režiséra a scénáristy v jedné osobě Jurije Bykova, který na to šel zcela jednoduchou cestou. A leckdo nebudeme daleko od myšlenky, že je to cesta známá z dob socialismu, kdy se takto vehementně kritizovala buržoazie. Bykov se však cíleně strefuje do obou stran barikády. Tento příběh poukazuje na souznění života v nějakém městečku se sociálně odloučenými obyvateli, který by se mohl odehrát i v Česku. Daná nejvhodnější lokalita snad napadne každého. Je to film plný osudového marastu a životní tragédie. Je to film o světě, ve kterém všichni žijeme. Je to film s již mnoho let aktuální problematikou. Rozkrádání a korupce mocných na úkor těch chudých a když se objeví problém, který může stát mnoho životů právě z řad těch chudých, řeší se to prostě tak, jak to ti mocní řeší. V jejich zájmu je si především zachránit svůj vlastní zadek. Centrem dění je mladý údržbář pohybující se mezi dvě barikádami, snažící se zachránit co se dá. A to samozřejmě neměl dělat. Naprosto úžasná je scéna rodinné večeře, kdy matka od rodiny vyčítá otci spravedlivý život. Ano, nebere úplatky a tak žijí v chudobě. A její syn je u ní blázen. Proč? Protože mu záleží na druhých. Uznává dobré skutky a čest a ne úplatky a rozkrádání peněz určených na opravy a rekonstrukce. Ale jak známe i u nás v Česku, nebýt takových bláznů, kteří se tak stávají centrem nenávisti ze všech stran, byli bychom všichni v daleko horší situaci než jsme. Takže jsou dobří a špatní lidé nebo jsou jen lidé v různých životních situacích, ve kterých má každý svou vlastní pravdu a morálku? Je to tedy snímek o ryzí realitě, ve které se projevuje nezodpovědnost a pasivita lidí, touha všech sociálních vrstev po dobrém životě dle svých vlastních představ a to za každou cenu, vzájemné odpovědnosti a zrady ve prospěch vlastních zájmů, čímž se projevuje obětování jedněch a ochoty obětovat všechny, kromě sebe. To není fikce. To je život. Život, ve kterém všichni žijeme.