Na pláně a pastviny ve Wyomingu přijíždí jezdec Shane a nechává se najmout na práci farmářem Joem Starrettem. Přitom vidí, že celý kraj tyranizuje bohatý, samolibý rancher Rufus Rykem - s jediným cílem: chce vyhnat usedlíky z půdy, kterou potřebuje pro svá stáda. Právě on společně s najatými muži využívá toho, že nejbližší šerif je vzdálen několik dnů cesty, a tak zákon" má ve svých rukou ten, kdo je bezohledný a nezastaví se před ničím. Starrett se proti Rykerovi pokusí spojit s ostatními farmáři, ale nenacházejí dostatek sil k odporu. Jediný, kdo se bezpráví a vzrůstajícímu násilí může postavit, je právě Shane. Sblížil se se Starrettovým synem Joeym, který k němu obdivně vzhlíží a očekává u něj pomoc. Když si Ryker najme na odstranění svých soupeřů pistolníka Jacka Wilsona, nastává vhodný okamžik, aby Shane odhalil svou skutečnou tvář...
Právem se tento western neřadí mezi to úplné TOP v tomto žánru, kam řadím Tenkrát na západě, Nemsiřitelné apod...ale proč?? Musel jsem chvíli přemýšůet, protože samotný příběh špatný nebyl, natočeno to také nebylo špatně a písničku o Shanovi sme jako malí zpívali u táboráků...a pak jsem na to přišel...hlavní hrdina i vrchní zloduch byli absolutně bez charisma a člověk tak jen koukal na film, ale neměl komu fandit...a přesně tohle mi tam chybělo...
Subžánr revizionistického westernu čítá jedny z nejlepších filmů, které jsem viděl a ty po právu pohřbily klasický western, jehož je Shane příkladem. Film je to idealisticky načančaný, že mě vůbec nepřesvědčuje. Shane je třeba hezky čisťounký a má takový dokonalý účes. Dobro a zlo je zde snadno rozlišitelné, což bývá ve valné většině případů velmi nezajímavé - až nudné. Znudění napomáhá i fakt, že je příběh jednak schématický/předvídatelný a druhak působí dost roztahaně. Předloha dějově fungovala lépe, protože měla lepší tempo a pracovala lépe s gradací (rovněž předvídatelného) dějem i postavami. Ty zde mohou být vyloženě otravné. Jmenovitě ten malej kluk farmáře, skrze jehož zaujetí je vyprávěna kniha, je ve filmu poměrně otravný. Otravný prvek jinak nudnému filmu taky nepomáhá. Explicitní násilí zde rovněž není, což snižuje kvalitativní potenciál každé přestřelky (stačí porovnat rozdíl mezi Sedmi Statečnými a Divokou Bandou), ač filmu nutno uznat alespoň to, že když už se tu v těch dvou případech vystřelí, tak zasažený nepředvádí nějaké umělé křečovité pózy, nýbrž odletí a už se nehne. Ač dávám odpad, tak všechno špatně není. To, co špatně je, však utváří dost negativní dojem na to, abych Shana odsoudil jako zbytečný film. Minimálně dnes už divákovi nemá co nabídnout. Je to western pro báby.