Recenze filmu The Gray Man

60%

Komentáře a recenze 57

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
I přes nemálo výtek, nejlepší netflixovská exkluzivita, která má pro tuzemského diváka třešničku v podobě českých lokací. Film baví svižným tempem, koukatelnou až komiksovou akcí a známými herci v netradičně pojatých rolích. Dalo by se hodně prskat na řadu do očí bijících nelogičností, nevyvážené CGI, ale vše vyvažuje čistokrevná, nenáročná zábava, která v dnešní době není takovou samozřejmostí, jako ve filmech před 30 lety a mně to chybí.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
2
Nuda. Příběh ani zápletka neexistují, generují se tu jen unylé akční scény jedna za druhou, které, na rozdíl od zvěstí, nejsou nijak zajímavě natočené. Tohle může leda přesvědčit o naprosté zbytečnosti Netflixu.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
4
Akční film od netflixu začíná být kategorie sama o sobě. Takže uzívaný maglajz, který dokonce i v těch akčních scénách působí nezajímavě (prostě 150. variace na gun-fu). 4/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Začínali u menších komedií, stáli u zrodu kultovního sitcomu Zpátky do školy, dopracovali to až na pozici tvůrců v jeden moment nejvýdělečnějšího filmu všech dob. Bratři Anthony a Joe Russovi se po druhém díle Captaina Americy chopili i pokračování s podtitulem Občanská válka, po rozdělení superhrdinů se poté chopili i opětovného sjednocení u Avengers: Infinity War a především Avengers: Endgame, které ve své době dokázalo na jistou dobu i porazit Avatara na pozici nejvýdělečnějšího filmu všech dob. Z bratrů Russoových se tak rázem stali tvůrci, kterým se v rámci Hollywoodu otevřeli velké dveře. Jejich po-Marvel éra sice odstartovala Cherrym, který dohrál na přílišné ambice a nejisté uchopení, přesto se snadno chtělo věřit, aby Russovi natočili další parádní podívanou. Když se náhle objevila informace, že se bratři chopí adaptace románu The Gray Man od Marka Greaneyho, který odstartoval úspěšnou knižní franšízu (příští rok se vydání dočká 12. díl) a jehož hrdina je přirovnáván k Jasonu Bourneovi či Jamesi Bondovi, očekávání se snadno začínají nabalovat. Zvláště při pohledu na fakt, že domovský Netflix projektu očividně věří, investoval do jeho rozpočtu 200 milionů dolarů (nejvíc v historii Netflixu) a již nyní se v počátečních zárodcích chystá jeden spin-off i přímé pokračování. Objevil zde ovšem Netflix skutečně zlatý důl? V samotném základu potěší, že se jedny obavy nenaplnili a The Gray Man skutečně nevypadá jako levné béčko. Vypadá jako film, na kterém je jeho rozpočet poměrně dost vidět, ať v rámci poměrně velkolepé akce, kterou tvůrci rozhodně nešetří či faktu, že zřejmě tučný šek donutil herce k tomu, aby si své role dokázali poměrně užít. Háček je ovšem v tom, že je akce sice velkolepá a především akční sekvence s tramvajemi v Praze patří mezi hlavní trumfy filmu, samotná akce ovšem v jádru dvakrát zajímavá není. Minimálně se rozhodně nezapíše do historie jako akční scény v Bourneově mýtu a ultimátu či nedávné trilogii John Wick. Stejně tak je ideální brzdit očekávání a nečekat, že Netflix skutečně vyrukoval s vlastní bondovkou. V porovnání s nimi totiž The Gray Man pořád hraje druhé (ve volném překladu béčkové) housle, což podtrhují i nepříliš dobré vizuální efekty. V jádru totiž The Gray Man béčkem bezpochyby je, minimálně v jádru scénáře, který připomene béčka a vyvolá dojem, že by v podobném filmu mohli ještě pár dekád nazpátek hrát Sylvester Stallone či Arnold Schwarzenegger (i když tu scénář v součtu primárně slouží jako kulisa k spirále akčních scén). Jenže na rozdíl od podobně laděných béček působí The Gray Man v součtu poměrně rutinně. Ať už po stránce jakýchsi kamerových hrátek, střihu či samotné akci, která z velké části působí jako sázka na první dobrou. Z The Gray Mana se tak stává blockbuster, který jede na jistotu, nepokouší se žánr nikam posunout. Vtipné je, že 2 roky nazpátek na Netflixu vyšlo Vyproštění, které sice v porovnání s The Gray Manem vyšlo na směšných 65 milionů dolarů, režijně debutující kaskadér Sam Hargrave ovšem do výsledné akce dával větší energii a očividně i vyšší snahu. Netflix tak v součtu vyhodil 200 milionů dolarů za film, kterému tak trochu chybí vlastní IP. Výjimečnost, která předplatitele Netflixu nedonutí k zamyšlení nad tím, že ještě není ideální čas rušit předplatné právě díky filmům jako The Gray Man a případnému rozšířenému vesmíru, který se na filmu vybuduje. V tomto ohledu Netflix selhal. Russovi ovšem neselhali v obsazení. Ryan Gosling byl velkou neznámou, jestli má ovšem zrovna on tuto franšízu táhnout do budoucna, je to rozhodně šťastná volba. Gosling se ve své kariéře nikdy neprofiloval jako akční hrdina, zde se ovšem profiluje jako solidní akční tahoun, který do své role dává potřebné fyzično a zvedá naději pro budoucnost této franšízy. Dle slibů samotných Russových poté The Gray Man skutečně dokáže nádechem chvílemi připomenout druhý díl Captaina Ameriky, jen řemeslně a akcí o poznání méně zajímavější a především s Captainem Amerikou na obrácené straně barikády. Chris Evans tu skutečně hraje chlapíka, který by Steveu Rogersovi radost nedělal, v roli psychopatického kontraktora Lloyda Hansena je ovšem fenomenální a po Na nože Riana Johnsona dokazuje, že mu role záporných postav vůbec nedělají problém. V tomto ohledu potěší i casting různých vedlejších postav, Ana de Armas je ve finále stejně k zulíbání jako v 25. bondovce Není čas zemřít, Billy Bob Thornton opět jede na hereckou jistotu a mladá Julia Butters po výrazné roli v Tarantinově Tenkrát v Hollywoodu dokazuje, že jsme pravděpodobně o této mladé herecké slečně ještě neslyšeli naposledy. Trochu zvláštně obsazen je ve finále snad pouze Regé-Jean Page, kterému jeho role zase tolik nesedne. Soundtrack Henryho Jackmana je solidní, v jistých momentech dokáže vzdáleně připomenout i ty nejlepší hudební Jackmanovy motivy z druhého a třetího Captaina Ameriky, v jádru jde ovšem o zcela jiný přístup, který chce chvílemi hudební motivy z klasických bondovek s modernějším hávem a je v součtu fajn. Kameraman Stephen F. Windon (Rychle a zběsile 3, 5-10) se poté snaží, sem tam se mu přeci jen přijde přijít s nějakým zajímavým kamerovým nápadem, těch ovšem v součtu skutečně není mnoho a nejvíc na hranu sil se v rámci kamery jde snad pouze ve zmíněné sekvenci v Praze. Při pozorování poté dokáže dostatečně vyrušit očividná snaha pootevřít co nejvíce možných vrátek a už v počátku se snažit budovat široký filmový vesmír, kdy se ovšem přitom chvílemi zapomíná, že by primárně měl za něco start samotný start, kdy se teprve poté dá snadno uvažovat o dojení úspěšného produktu. Russovi se poté primárně opět jeví přinejlepším jako velmi schopní řemeslníci, kteří ovšem své lepší výkony předvedli u marvelovek. Platí to například o fyzických soubojích, které nepřipomenou to nejlepší z Winter Soldiera a Civil War či zmíněné epochálnosti akce. Diktát u Marvel Studios tak tehdy filmům Russovým přinesl to nejlepší možné ovoce, The Gray Man je rázem ten typ filmu, který dokazuje, že je kreativní kontrola někdy přeci jen k prospěchu věci. The Gray Man je tak v součtu především ucházející polotvar, který ovšem jakoby sám v průběhu vzdal snahu o to někoho posadit na zadek a donutit ho k nedočkavému vyhlížení přímého pokračování či spin-offu s Hansenem. K nedočkavému vyhlížení je ovšem potřeba velmi vydařená podívaná. Výsledné kvality The Gray Mana ovšem spíše vybízejí k opatrné zvědavosti a naději, že příště to snad dopadne lépe. Pokud by se v Netflixu někdo cítil z výsledného produktu vyloženě nadšený a věřil, že se skutečně vydařilo nastavit směr, který dokáže jít ruku v ruce s úspěchem bondovek, dost možná by mu nepomohla ani návštěva doktora Chocholouška.....
ZkuKol
12 290 bodů
4
20 minut v Praze bylo fajn a jinak je to nejdražší sračka roku...
hrumsrt
hrumsrt
10 687 bodů
4
Pravděpodobně nejočekávanější film z produkce Netflixu z tohoto roku. V době, kdy tenhle streamovací gigant strádá a jeho všechny pokusy o větší filmové projekty působí jako jen další hřebíček do rakve, jsme všichni ještě věděli, že tam vzadu se skrývá jeden potencionální klenot, který se světu ukáže koncem července. A je tady The Gray Man vyšel na světlo! Legendární bratři Russovci, kteří svoje jméno spojili hlavně s spektákly o Avengers u MCU, dali právě oni pro mě největší kredit tomuto univerzu a z jejich odkazu tahle frančíza těží dodnes. A tak plán že dostanou od Netflixu pořádný balík za nějž mají natočit pořádný blockbuster snad i dává smysl. Jenže jak řekl jeden politik "mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky". Tradiční otázka, kam zmizely ty peníze, co tam proboha stálo tolik peněz?! Vždyť je to ve výsledku průměrný akčňák, který má oproti těm devadesátkovým bondovkám navíc tak leda ten debilně sytější filter. Nikdo si na to za pár let ani nevzpomene... Ohledně hereckých výkonů, jo ty to nějak táhnou. Ryan Gostling je fajn, leč vypadá jak kdyby se vrátil odkudsi z Ruska, tak rozhodně párkrát chytře rozhodí úšklebkem, nebo zvládne i docela dobrou akční scénu. Oproti němu Chris Evans je jako co?! Chudáček svázanej tolik let tou ryze dobrou postavou kapitána Ameriky si chtěl odskočit zahrát si na slizkýho padoucha, no paráda, jen je z něj nakonec jakási parodie na 90. léta v Čechách. Jejich společný scény jsou příšerný, pořád dokola to uvolňovat přetahováním, kdo dá ujetější hlášku... Že je největší devízou procházka po Praze, kde se svezete tramvají a u toho vás fakt honí česká policie. Tohle bylo to nejlepší, vidět v velkým zahraničním filmu český nápisy a ty rádoby český fízly! Příběhově nudná špionská motanice, kde nevím jestli je tak banální, ale hraje si to na kdovíco, nebo zda je to možná dobrý, ale topí se to v klišé a neoriginalitě. Radši se podívám na děsnej Red Notice, u kterýho se aspoň párkrát zasměji, ale to nic nemění na tom, že tyhle dva projekty si můžou s respektem podat ruce. 40%
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
4.5
Vítejte ve světě Gray Mana, kde je možné naprosto vše. Můžete přeletět celou zem a u toho se divit, proč Vídeň, Německo a Ázerbájdžán vypadají jako Praha, granáty zde mají časovač dost dlouhý na to, abyste stihli odběhnout do dostatečné vzdálenosti od výbuchu a později už ani nemusíte, neboť vám stačí před sebou držet někoho jako štít a vyváznete bez škrábnutí. Když už ovšem nějaké dostanete (rozumějte párkrát vás střelí, xkrát bodnou a zmlátí), tak se na to podíváte a povzdechnete si, že jste si zasvinili vlastní krví vaši nejlepší košili. Zároveň musíte soucítit s naší zemí, neboť po akčním maglajzu, co v Česku nájemní žoldáci předvedou, se státní dluh musel zvýšit minimálně trojnásobně a půlka Prahy se zničila tak pětinásobně. K tomu se následně vyrojily zřejmě stovky inzerátů na pracovní místa, protože čeští policisté tady padají rychlostí blesku a hlavní město je od této doby pravděpodobně z důvodů vysokých ztrát nehlídané. O to víc se ale může poplácat po zádech MHD za výborný výběr zaměstnanců, neboť minimálně řidiči tramvaje dovezou tramvaj do depa navzdory tomu, že po nich střílí ozbrojené vozy a uvnitř pobíhají muži s pistolemi. Ti se navíc ani nemusí krýt a mířit, protože policejní vozy trefí i střelbou od boku a zřejmě i poslepu, že se divím, že nám tito "žoldnéři" omylem nezapálili znovu Národní divadlo. Navíc z důvodů těchto útoků začala obrovská, a k tomu utajená, česká migrační vlna, protože jedna z postav o Praze tvrdí, že máme 3 miliony obyvatel, ale dle Wikipedie to je pouze 1,3., což znamená, že 1,7 milionů Čechů je teď kdo ví kde... Jak je vidno, hledat v Gray Manovi logiku je asi stejně zbytečné, jako očekávat ve filmu za 200 mega správnou kontinuitu (v jednom záběru postava dostane kopanec do obličeje, takže jí logicky teče krev z nosu, ale za dvě vteřiny už je krev zázračně pryč). Trochu mi to připomíná hraní si s vojáčky doma na podlaze a u toho dělat všemožné pjů, pjů, pjů, ratatata a bum bác. Rozdíl ale je v tom, že tohle hraní s vojáčky stálo 4,8 miliardy korun a k tomu vypadá dvakrát levněji. Akce je navíc celkem průměrná (hlavně ten komplet digitální pád letadla, kde jsou počítačem modelovaní i herci (!)) a ke konci už je těch zvratů tolik, že se tomu diví i postavy ve filmu. A dle otevřeného konce se obávám, čemu se budou divit příště... PS: A není tam Vašut, takže další mínus. 60% EDIT: Čím víc o tom filmu přemýšlím, tím víc mě se*e svou demencí. 45%
Wally007
Wally007
9 625 bodů
6
Akce akce a zase akce...k tomu sympaťák Gosling, krásná Ana a úžasně šílený Evans..plusem jsou i pražské lokace. Přes všechny ty vynaložené prachy, ale film působí strašně lacině a já pořád nemůžu na to přijít proč...všechny ty dronové nálety, bitky honičky...něco tomu chybí, působí to vše strašně sterilně. Jo a korunu tomu nasadil český dabing...průser a nikdy více!
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
0
Nechápu, proč produkce i tvůrci nechají vystavět svůj nejdražší film na nudnym, ohranym scénáři devadésátkové béčkovosti. Příběh je tedy prost kvalit i je bez stylu (který má třeba John Wick 3, Skyfall nebo Mad Max) a díky tomu jsem do dění nebyl vůbec zainteresovaný a tedy jsem se filmem prokoukal bez zájmu. Akce je průměrná. Napsal bych "nenadchle ani neurazí" ale často je tak hloupá, že by svým obsahem i urazit mohla. Proč ta tramvaj furt jela dál, když po ní stříleli? Jak může jedna týpka s RPGčkem sama naběhnout na sídlo plné nepřátel a rozstřílet je, že si nikdo ani neškrtne? Formálně to má na muj vkus přiliš zběsilý střih a nějaké trapné průlety z dronu. Čím hektičtější je filmařské zpracování, tím méně mi je umožněno vychutnat si obsah akce. MI: Fallout, Johna Wicka 3 zbožňuji proto, že akce je zběsilá svým obsahem, ale filmařské zpracování je natolik clean, že je mi umožněno vše plně vstřebat. Gray Man se vůbec nechytána to nejlepší z posledních. Takové Extraction mělo aspoň jednu skvělou akční pasáž, i když je to podobně trapné. Kéž by tvůrci a producenti konečně pochopili, že výsledná kvalita vyrůstá už ze scénáře. Takhle se na to všichni podíváme protože Gosling a Evans a Praha a nejdražší film netflixu, ale že bychom za to byli rádi, to se asi říct nedá. Kvůli sledovanosti to ale dostane dvojku a tak tu máme za pár let další trapnou mrdku.
Motinski
Motinski
7 679 bodů
5
Gray Man je zábavný akčňak ktorý nemá vyslovene hluché miesta (aspoň čo sa týka tempa). Je dravý, rýchlo strieda lokality a môže sa oprieť hlavne o Goslinga s Evansom. Obidvaja si to užívajú a pôsobia vierohodne aby som im veril ich postavy. Na druhej strane, nejde o nič výnimočné oproti známejším značkám, no berie si to z nich inšpiráciu takmer vo všetkom. Opäť agent na úteku, zradený vlastnými a odkázaný na svoju šikovnosť. Áno, obohratá pesnička, ale videl som oveľa horšie filmy s touto premisou. Občas mi film pripomenul Gemini Mana ktorý mal tiež slabšie hodnotenia a užil som si ho veľmi, no tu má viac iritovali niektoré detaily. Napríklad dronove nálety pri každom príchode do iného mesta alebo pri záberoch keď niekto uteká. Väčšina akčných scén je v tme. Skryje to síce chyby ale nepôsobí to atraktívne. Zoskok z lietadla vyzeral ako keby sa zabudli dorobiť efekty. Tam som prvý krát začal rozmýšľať, kde do pekla naliali ten 200 mil. rozpočet. Jediné čo tu pôsobilo hodné toľkých peňazí bola sekvencia v Prahe. Tá bola úžasná a osobne pre mňa highlight celého filmu. Čítal som aj knihu (nič úžasné to ale nebolo) a ajkeď málokedy porovnávam filmy s predlohou tak najviac mi chýbal citeľný strach o hlavnú postavu. Mal veľa krát na malé, no na papieri bolo cítiť beznádej a pocit že sa nemá na koho spoľahnúť. Tu až tak nie. Nemôžem povedať že by ma Netflix sklamal, doručil opäť niečo čo v rámci zábavy funguje, nenudí ani na chvíľu a obsahuje pár fajn vychytávok, no v rámci žánru je to stále len ďalší kus do počtu. Pokračovanie si rád pozriem, hlavne ale kvôli Goslingovi. Ten mi tu celkom prirástol k srdcu.