Recenze filmu Klér

77%

Komentáře a recenze 10

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 170 bodů
8
Snad každý slyšel o špinavostech v katolické církvi, ale nikdo o nich nechce moc mluvit natož, aby o tom vznikaly filmy. No a pak jsou tu Poláci národ tak věřící, že si ty filmy o těchto špinavostech klidně natočí a pak proti nim ve velkém protestují. Klér odkrývá všechny tyto špinavosti a i když se to může zdát až nereálné, tak myslím, že v reálu je to ještě o chlup horší. Tohle je sonda, kterou bylo do církve třeba.
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Poláci rádi ryjou do církve a toto je další kousek.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 703 bodů
10
O sexuálním zneužívání chlapců katolickými kněžími slyšel snad každý a do dnes se kvůli tomu katolická církev otřásá. Současný polský režisér a scenárista o tom natočil film a stejně jako jeho předešlá filmová díla se jedná o mistrovské dílo. Fakt, že je zrovna Polsko v oblasti katolické víry značně enormní, nemůže překvapit nelichotivé reakce tamního osazenstva. Ale tak už to bývá, když se přesně uhodí hřebíček na hlavičku. Musí se ale i tak uznat, že svou výpovědí o daných skutcích je to skutečně hodně odvážný film, které někdo v obhajobě může něco takového brát i jako satiru. Vážně? Dalo by se říci, že mnohý divák se dozví i věci, o kterých neměl ani tušení. Kromě pedofilie také korupci, libertinismus (odchylka od uznávané doktríny a morálky), a mnoho dalšího. Snímek svým způsobem jako správný film baví a děsí zároveň. Tady vlastně poznáme, že svatí otcové, jak se kněžím říká, zase až tak svatí nejsou. A pokud na tom stále trvají, je namístě vznést otázku, jak potom vypadá člověk hříšný, takřka až posedlý ďáblem. Děj má silný začátek, silný průběh a až emočně nejsilnější konec, natočený takřka až dokumentárním dojmem. Film, jaký tady ještě nebyl, který se prostě musí vidět. A jen tak pro zajímavost, fanoušky polského válečného seriálu 'Čtyři z tanku a pes' (1966-70) může potěšit skutečnost, že si tu zahrál i Janusz Gajos, známý z onoho seriálu jako Janek. Pokud ho však vůbec někdo pozná.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
9
Že je církev ( nikoliv věřící ) po staletí největší fungující zločinecká organizace všech dob, o tom jsem přesvědčen už dávno a film ukazuje některé novodobé problémy, které se však v drobných obmňěnách dějí od nepaměti. Film nepřináší žádné extra herecké výkony, ani nadstandardní filmařinu, ale ta odvaha a scénář je za mě několik desítek % bonus k hodnocení, o to více, že je film natočený v jedné z nejvíce katolické zemi světa.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
8
Asi nejzásadnější polský film v novodobé historii, který přichází jako reflexe anebo přímo očistec celé katolické církve, která vždy měla a pořád má na konzervativní nábožensky spjaté Poláky maximální vliv.. Nejnadanější tvůrce domácího Polska posledních let Wojciech Smarzowski přichází s film, který bude rezonovat a bude Polskem procházet pod obrovským nádechem kontroverze a zájmu.. A po 25 letech neviny, které jsou pořád svým tématem univerzálnější a pro mě nakonec i nutnější, jde o nejsilnější polský kousek možná v celé jejich filmové tvorbě a minimálně se povedlo ho rozšířit po celé Evropě. Jde o téma, na něž bude především východní katolická Evropa (včetně nás) slyšet, které sejme nedotknutelnost a povýšenost katolické církve a ukáže lidem k čemu je celá řehole a celibát.. "Důvěřuj pánu.." je přece všechno v zájmu vyšší síly, která ví, co je správné a co ne a oni kněží jsou jen mluvčí slova božího a přímá linka ve spojení s ním.. Klér je příběh nahlížející do vnitřního uskupení církve a ukázky pohledů na katolickou církev, skrze než nás postupně zbavuje ideálů. Z jedné strany sledujeme korupci a úplatnost celého zdánlivě čistého vedení, v níž si ti nejvyšší hoví ve zlatě a přepychu, zatímco ti co by to nejvíce potřebovali, nemají ani na opravu kostelíka. Stát se bojí do církve nahlížet už od středověku, kdy ale církev ještě byla státnímu aparátu nadřazená, ale i když se díky historii karta dávno obrátila, pořád vám nepřijede nikdo na faru s auditem anebo vydá opatření, která by církevní moc omezila. Z druhé strany sledujeme příběh kněžího, který ignoruje svoje církví přiznané hodnoty. Kromě nectění celibátu obechcávaného posíláním svojí dojné na pravidelnou interupci, protože přece vzít si ochranu je předem přiznaná vzpoura proti posvátnosti života, ale taky neuspořádaný život včele s nectí vůči svému řemeslu jako poslání.. Až nakonec z třetí strany sledujeme ambiciózního kněze, který se přes mladické "bavení" s ministranty anebo kleriky usiluje o zasazení do Vatikánu.. I přestože si nemůžete být před nikým jistí, že každý kněz který si prošel svým dětským ošaháváníčkem to bere jako samozřejmost, kterou pak sám rozšiřuje jako součást svého života a učení, není možné nad nikým takhle morálně zlomit hůl.. Obsahově to je sice takové všeobjímající a každé z kritizovaných témat by samo vydalo na svůj vlastní film, tak právě takhle dohromady to dává divákovi ještě o to intenzivnější podívanou, která jen zřídka přinese kladný obraz o fungování církve.. Církev se posunula a peníze dokáže točit v daleko větším byznysu než tomu bylo dříve, ale není možné ji za to vinit, když ona sama funguje jako ruka trhu, v níž charitativní činnost a nedělní kázáníčko je jen zástěrka před konkrétně promyšleným a organizovaným ekonomickým plánem.. Do nebe stejně přece půjdou všichni, když na smrtelné posteli budou litovat svých činů a pochopí skutečný význam svých životů ne? Stačí se kát a bude vám odpuštěno, tak praví katolická církev.. "Jedna dvě modlitbičky a jsem zase nahoře.." To by byla v pekla nuda a ďábel by mohl odejít na odpočinek. Ne, věřte, že i ti, co to dělají ve vyšším zájmu anebo s rozkazem nadřízeného, i jim to bude spočítáno, bez ohledu na to, jak si to vnitřně obhájí.. Klér by možná mohl více vsadit na pedofilii a schovat se za římskou tradici "ohledání", ale právě touhle komplexností nakonec zbavuje katolickou církev všech ctností a nahou ji vystrkuje před božský trest. Vynikající filmové uchopení témat, o kterých je potřeba mluvit, neučit dětičky o univerzálním dobru o svátosti čehokoli (především ne manželství) a naučit je myslet sami za sebe.. Silný zážitek pro z tradičního pohledu nevěřícího (protože když věříš v nějakou bizarnost, pořád seš i pro moderní společnost nějaký pohan), natož jaká cesta pokáním to musela být pro člověka s křížkem na krku, tomu to vzalo svět ne?.. P.S. Že to kněží v Polsku odmítli točit na svojí půdě a vyhnali filmaře k nám do Česka, je myslím skoro všeříkající výklad svého pokání a moderní přeměny polské katolické církve ne?.. Však ono to přijde a mladá "tiktoková generace" už nebude mít na tu neděli patřící pánu čas, kdy namísto božích přikázání budou ctít třeba etické zákony Netflixu.. I believe - i can fly! 80%
liborek_
liborek_
7 283 bodů
8
Na Kleru je snad nejpozoruhodnější, že takový film vůbec v současném Polsku ovládaném Kaczyńskim a jeho PiS vznikl, že se dostal masově do kin a vidělo jej tolik lidí. A především polským věřícím je tento film zjevně primárně určený; není to biják pro festivalové liberálně orientované publikum, které si na něm potvrdí svoje hotové anti-katolické přesvědčení a odškrtnou si Kler jako další v dlouhé řadě filmů o zneužívání v katolické církvi (namátkou Spotlight, Špatná výchova, Padlé ženy, případně zbrusu nový Ozonův film Grâce à Dieu atd.). Tento film je brutálním útokem na polskou katolickou církev, na se státem provázaný systém, v němž dominantní roli hraje pokrytectví. To, co se na začátku tváří jako parodie - se vším tím neustálým klením, pitím, dětinskými chlastacími hrami apod. - se postupem času rozvine v depresivní obžalobu institucionalizovaného zla; obžalobu systému, který je prolezlý korupcí, programově kryje zločiny svých představitelů a zpochybňuje traumata obětí, v němž duchovní se bez skrupulí oddávají chtíči, propadají alkoholismu a podléhají velmi neduchovním mocenským ambicím - tedy žijí konstantně v hříchu... Film není obžalobou víry jako takové, ta může být čistá a upřímná (na obou stranách, v kléru i mezi laiky - a film to i ukazuje). Ale řadoví věřící by si dle Smarzowského měli po zhlédnutí filmu položit otázku, zda sami nejsou svým přístupem nějak spoluzodpovědní za zobrazovaný stav Polska. Možná i kvuli maximalizaci efektu jsou pro tento účel některé nešvary (mírně řečeno) koncentrovány ve dvouhodinové stopáži poměrně silně. Film tak téměř hraničí s prostou uvěřitelností. Nicméně základ je nezpochybnitelný a sám o sobě drtivý. Film stojí na vynikajících hercích, kteří dokázali vytvořit velmi komplexní a životné postavy, a na dobře napsaném příběhu tří povahově i kariérně odlišných kněží, jejichž osudy se nějakým způsobem proplétají.
kubas369
5 377 bodů
8
8/10. Co na to říct? Je to hnus velebnosti.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 980 bodů
8
Koncentrát toho, co všechno je v polské katolické církvi špatně. Nevnímám film jako nenávistný vůči církvi, ale jako osobní tragédii lidí, kteří původně chtěli žít podle víry, ale nějak se jim to vymklo z rukou. Kvůli zraněním z minulosti, kvůli nezvládnutým vztahů, kvůli korupci moci. Museli omlouvat své činy a stali se chladnými a netečnými vůči utrpení jiných. Anebo brečeli v koutě a oficiálně respektovali zákon omerty. Drsně vypointovaný závěr.
stantheman
stantheman
2 399 bodů
9
Kdy se začnou točit takové filmy u nás??? Kde naši tvůrci ztratili odvahu i vůči tématům i vůči divákům . Výborný film......a co teprve v jako žhavé téma v Polsku ??? Jen zá vidět...
Smazaný uživatel
0 bodů
8
Chápu, jaký poprask může tenhle film, který začíná jako rozmařilá satira a končí jako sžíravé drama, vyvolat v Polsku - byť podle reakcí publika je festivalová bublina celkem na vlně katolického hejtu. Určitě by to mohlo být natočeno syrověji, určitě by to mohlo být soustředěnější, ale ne druhou stranu odvyprávět příběh s tolika postavami tak relativně funkčně taky není jen tak. A bylo hodně zábavné sledovat "kam až si troufnou zajít". A troufli si...