"Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři"

70%
"Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři"
„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři.” Tato věta, která zazněla na radě ministrů v roce 1941, zahájila etnické vyhlazování na východní frontě. Film je komentářem k tomuto výroku. Naše temné dějiny nejspíš nejlépe zachycuje zhrozený pohled anděla dějin, o němž píše Walter Benjamin, „jehož tvář je obrácena k minulosti. Kde vidíme řetězec událostí, tam on vidí jednu jedinou katastrofu, která neustále vrší trosky na trosky a vrhá mu je pod nohy. Anděl by chtěl setrvat na místě, vzbudit mrtvé a zcelit vše roztříštěné. Ale bouře, která se žene z ráje, se mu opřela do křídel s takovou razancí, že je již nedokáže přivřít. Nevyhnutelně ho odnáší do budoucnosti, k níž je otočen zády, zatímco před ním až do nebes narůstá hromada trosek. Této bouři pak říkáme pokrok.“ (Pilot Film)


Režie:
Scénář:

Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
0
Intelektuální bordel, snažící se tvářit jako děsně sofistikovaný, filozofický film. Nuda k nepřežití ale vysokoškolští hipsteři si v tom určitě najdou spoustu témat k debatám u sójového latté.
liborek_
liborek_
7 283 bodů
8
Pozoruhodný film o vyrovnávání se s minulostí a o schopnosti dialogu názorově & hodnotově opozičních stran; o aktivismu a jeho korekci skrze diskuzi; o nutnosti mluvit "přes ploty" (jak by řekl Fedor Gál). Prostřednictvím provokativní historické rekonstrukce masakru v Oděse chce mladá divadelní režisérka vyvolat debatu o podílu Rumunska na holocaustu a o neschopnosti se s touto potlačovanou/popíranou zkušeností na národní úrovni nějak smysluplně vypořádat. Namísto nacionalisticky-konzervativní zvyklosti pouze oslavovat hrdinství rumunských vojáků, která je jí v průběhu zkoušek vnucována ze strany představitele pořádajícího města, se pustila do podrobného studia dobových událostí ve snaze demýtizovat rumunského vůdce Antonesca, poukázat na zvěrstva, která inicioval a která běžní Rumuni bez většího váhání páchali - a přitom mít každý detail své hry perfektně zdokladovaný. V zajímavých a obsáhlých debatách se však setkává s historickým relativismem, neochotou reflektovat svoji minulost, avyzaseismem, hluboce zakořeněným antisemitismem a rasismem... Zkoušená a nakonec i inscenovaná hra se sice týká rumunské historie, film samotný však má mnohem větší přesah. Problém reflexe vlastní minulostí je univerzální. Když teď - kdy píšu tyto řádky - např. vyhlédnu z okna, vidím Vídeňskou ulici, po níž se v květnu 1945 táhla od brněnského Mendlova náměstí na Rajhrad a Pohořelice několikakilometrová kolona tisícovek účastníků tzv. brněnského pochodu smrti, tj. události z období divokého poválečného odsunu německého obyvatelstva, která je stále předmětem vzrušených debat (v nichž se zvlášť agresivně angažují hlavně brněnští komunisté) souvisejících právě s národní sebereflexí. Tyto debaty mají v lecčems blízko k těm, které jsme mohli vidět v tomto filmu. Radu Jude natočil skvělý film v módu Truffautovy Americké noci a se skvělou Ioanou Iacob v hlavní roli. Formálně originální, spojující různé druhy uměleckého vyjádření (literaturu, film, fotografii, divadlo...). Film ale není pro každého: Kdo není schopen chvíli soustředěně poslouchat/číst pár stránek z knihy Isaaca Babela, trpělivě naslouchat argumentům všech stran, nebo si bez těkání prohlížet dobové fotografie, pro toho budou 2 hodiny 20 minut asi docela nesnesitelné. Mně utekly strašně rychle.
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
6
Název zaujme na první pohled a Radu Jude se tak znovu vrací do rumunské historie, z níž si umí vyzobat pěkně nelichotivé momenty. Tenhle snímek v zemi svého vzniku určitě rozpoutá kontroverzi, neboť vzpomínat na temné kapitoly minulosti se chce málokomu. Jen si představte, kdyby nám chtěl někdo podrobit zdrcující kritice husity a jejich nepěkné aktivity. Jenže rumunská armáda pro našince takový zvuk nemá, a tak není pochyb o tom, že český divák spoustu narážek a historických rozborů nedocení. Přesto je zjevné, že se jedná o chytrý film, který má mezinárodní přesah minimálně v tom, že lidé se prostě nemění a co se stalo před sedmdesáti lety, může se klidně opakovat i dnes – když mase řeknete, komu má tleskat, tak to dělat bude. Tahle znepokojivá satirická linka bohužel není dostatečně protlačena, a tak pro nás, kteří netrávíme noci nad knihami o historii Balkánů či pogromů, ty dvě a půl hodiny nakonec zas tak silně nevyzní.

Dodatečné informace

Původní název:
Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (více)
  • "Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři"
  • Rumunsko Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari
  • Rumunsko I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians
  • Rumunsko I Do Not Care If We Go Down In History As Barbarians
  • Rumunsko Je mi jedno, že sa zapíšeme do dejín ako barbari
  • Rumunsko „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“
  • Rumunsko Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři
  • Rumunsko Mir ist es egal, wenn wir als Barbaren in die Geschichte eingehen
  • Rumunsko Peu m'importe si l'Histoire nous considère comme des barbares
Premiéra v ČR:
28. 2. 2019
Distributor:
Pilot Film
Země původu:
Rumunsko, Německo, Bulharsko, Francie, Česká republika
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
1,99 mil. USD
Čeština:
"Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři" je dostupný s českými titulky
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné