„Nebývala jsi tak svéhlavá,“ praví Zlá královna v podání Gal Gadot směrem ke Sněhurce (Rachel Zegler) v novém traileru na hranou disneyovskou adaptaci legendární pohádky bratří Grimmů, která roku 1937 rozjela celovečerní animační éru Sněhurkou a sedmi trpaslíky. Moderní Sněhurka (Snow White) se zřejmě postará o méně lichotivý předěl, jelikož ve velkém kritizovaný casting herečky kolumbijského původu či hojně odmítané feministické aktualizace příběhu mohou příští březen zapříčinit kolaps této odrůdy Disneyho aktuální pohádkové tvorby. Nemluvě o tom, že digitálními efekty prolezlý snímek zkrátka nevypadá dvakrát hezky.
Články 22
Jak rozeznat dobrého herce od špatného? To je záludná otázka do pranice, která si nakonec vždy žádá subjektivní ohodnocení. O talentech Branda, Nicholsona, Streep či Pacina asi polemizuje málokdo, ale takový Nicolas Cage to má padesát na padesát. Speciální kategorií filmových hvězd, jež fotogeničnost samozřejmě definuje, jsou ryzí sexsymboly, především ženy s vizáží a projevem sebevědomé divy módních parketů. Jejich popularita v přece jenom falocentričtější společnosti přirozeně neopadne a úspěch řady krásek (stejně tak atraktivních herců), jejichž herecký rozsah se veřejně zpochybňuje, svědčí o širokém rozptylu charakterových možností v hollywoodském mainstreamu.
Čeho je moc, toho je příliš. Minimálně od premiéry nekonečně kontroverzní osmé epizody Star Wars s podtitulem Poslední z Jediů, která roku 2017 nažhavila klávesnice nově zformované armády nenávistných fanoušků, se Hollywood v čele s Disneym prohýbá pod stupňovanou zlobou online komunity. Projekty jako Marvels, Akolytka či nadcházející Sněhurka, ocejchované jako „woke tituly“, to schytávají ze všech stran mnohdy ještě před premiérou, přičemž nejostřejší kritici zkrátka nezapřou homofobní tendence. Zejména napadaní herci a herečky už toho mají po krk. Web Variety nastínil nové ochranářské strategie velkých studií, které mimo jiné převezmou sociální sítě hvězd, jež se ocitají pod nejodpornější palbou.
Uf. Co teď s tebou, Disney? Kdo by si teď s tebou hrál? Chystaná Sněhurka (Snow White) rozhodně vstoupí do análů mizerného marketingu i tristní komunikace s veřejností a stane se ukázkou toho, že absolutní rezignace na tvůrčí, ale i čistě byznysovou integritu není cesta k uklidnění situace, ale spíš k tomu, že proti sobě poštvete úplně všechny. Trailer na chystanou hranou verzi ikonické pohádky z konce 30. let stihl za tři týdny od svého uvedení nastřádat už milion dislajků (a pouhých 85 tisíc lajků) na hlavním Disneyho YouTube kanálu. A tentokrát je tomu tak plným právem.
Disney, Disney, Disney, ty tomu dáváš! Sněhurka (Snow White) se rozhodně zapíše do historie jako jedna z největších filmových šlamastyk. A ne, vážně to není proto, že si studio trouflo narušit rasovou čistotu grimmovské tradice. Když se rozumným hitem stala Malá mořská víla, nepropadla by kvůli výkřikům na internetu ani Sněhurka. Problém nastal až tehdy, když se studio online reakcí leklo a místo toho, aby si stálo za svou „vizí“ (pokud tak budeme strategii zbytečných živých adaptací klasických animáků říkat), začalo připravený film překopávat. To, co nyní ukazuje teaser, rozhodně nevzbuzuje optimismus.
Když se vám plní sny, občas je to strašidelné. Čerstvě třiadvacetiletá americká herečka s kolumbijskými kořeny Rachel Zegler díky muzikálové průpravě získala stěžejní roli v roztančeném filmu Stevena Spielberga West Side Story, odnesla si Zlatý glóbus a zdánlivě si mohla vybírat. Zatímco účinkování v dalším pokračování série Hunger Games s podtitulem Balada o ptácích a hadech přineslo kýžené ovoce, komiksovka Shazam! Hněv bohů (Shazam! Fury of the Gods) se nepovedla. Bouři nevole pak spustila nadcházející hraná Sněhurka (Snow White), v níž Zegler hraje nejkrásnější dívku království, která se u sedmi trpaslíků ukrývá před zlobou mocné královny v podání Gal Gadot. Projekt i mladá herečka se staly vděčným terčem nenávisti, což Zegler v narozeninových instagramových příspěvcích smutně konstatovala.
Greta Gerwig se nikdy netajila tím, že Barbie pro ni má být prostředkem vstupu do mainstreamu a její přední ambicí je stát se „velkou studiovou režisérkou“, která dá světu blockbustery, za nimiž si bude moct stát. Tržby filmu s Margot Robbie a Ryanem Goslingem v čele sahající na jednu a půl miliardy dolarů jí nyní otevírají brány k realizaci takřka všeho, co si usmyslí. Oživuje tedy svůj starší velký megaprojekt. Překvapivě se pak zdá, že jako bokovku chystá i návrat před kameru.
Pokud můžeme s jistotu něco říct o letošním roce, pak že nepřál velkým produkcím. U Disneyho si doslova musí trhat vlasy a nejen jejich sázka na „velké jistoty“ se míjela účinkem. V následujícím speciálu se podíváme na deset kousků, na kterých studia ve velkém tratila. Je třeba dodat, že ne všechny filmy si to zasloužily. Bavíme se čistě o desítce filmů, které nedokázaly pokrýt své náklady a studia po jejich pouti v kinech smutně sčítají, o kolik desítek či stovek milionů díky nim přišla.
Netflix v minulosti vzbudil kontroverzi obsazením černošské herečky Adele James do úlohy egyptské vládkyně Kleopatry, která byla dle historiků makedonského řeckého původu. Tyto debaty se částečně opakují po oznámení nového projektu režiséra Antoineho Fuquy (Equalizer), v němž si Denzel Washington zahraje slavného kartágského vojevůdce Hannibala. Největší protivník Říma za druhé punské války, jenž s četným vojskem a bojovými slony přešel Alpy a vpadl mocné říši do týlu, byl však podle všeho bílým semitským mužem s původem u fénických osadníků. Proti Washingtonovu obsazení se tudíž vyhrazuje i parlament Tuniska, na jehož území se Kartágo v minulosti rozléhalo.
Fantasy muzikál Wonka s Timothéem Chalametem v čele od tvůrce obou Paddingtonů už stihl učarovat prvním zámořským divákům a divačkám, kteří uklidňují jistou nedůvěru, jež doposud vůči snímku panovala. Podle všeho nás čeká milá podívaná, jež jde sice spíš ve stopách marmeládu milujícího medvěda než předchozích ambivalentních zpodobnění pološíleného továrníka, to však není nutně špatně. Jednoho člověka si nicméně snímek nezískal, a tím je Hugh Grant, jenž ztvárnil jednu z důležitých rolí.