Řeč peněz aneb Největší filmové propadáky roku 2023

Řeč peněz aneb Největší filmové propadáky roku 2023
Mission: Impossible Odplata – první část | Paramount
Poznámka na úvod: kdyby někdo tápal, jak je možné, že film, který vydělá víc, než stál, ve skutečnosti prodělá, nabízíme vysvětlení. Do oficiálního rozpočtu není započítaná reklamní kampaň, která sama o sobě často vyjde na stovky milionů dolarů. A z kin navíc studia nedostanou víc než polovinu toho, co film utrží (protože něco musí jít samozřejmě i samotným kinařům). Jednoduchou logikou platí, že pokud váš film stál 100 milionů, v ideálním případě potřebuje vydělat nějakých 300, aby všichni byli spokojení.
Indiana Jones a nástroj osudu
Indiana Jones a nástroj osudu
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
66%
rozpočet: $295 milionů
tržby: $383.96 milionu
odhadované ztráty: $250 milionů
studio: Walt Disney Studios
První Disneyho vlaštovka v našem nelichotivém žebříčku a zdaleka ne poslední. Pátý Indy přitom měl být sázkou na jistotu. Ostatně, jde o jednu z nejmilovanějších postav v historii Hollywoodu. Jenže tohle rozloučení přišlo, podle všeho, až příliš pozdě. Nové generaci, která mezitím vyrostla, Indy nic neříká, a ta stará si zvykla, že si počká na premiéru na streamovací službě. Samozřejmě, v případě pořádné rozlučky by zřejmě nostalgie nahnala do sálů více diváků. Jenže pětka Indyho skončila v rámci hodnocení jen v lehkém nadprůměru. A to bylo prostě pro podobnou legendu příliš málo.
Flash
Flash
  • Netflix
  • Max
  • Google Play
  • +2
63%
rozpočet: $202 miliony
tržby: $268.53 milionu
odhadované ztráty: $200 milionů
studio: Warner Bros.
Warneři dlouhodobě tápali v tom, jak přesně zaháčkovat fanoušky komiksových sešitů, i sebeproblematičtější projekt (a že jich bylo) se však povedlo masám nějak prodat. V posledním roce ale diváci a divačky zlomili nad studiem hůl. A mohlo si za to samo. Když oznámilo konec DCEU s tím, že se pojede od začátku, víceméně tím dopředu všechny ještě nevydané projekty odsoudilo k neúspěchu. Kdo by chtěl investovat svůj čas do něčeho, co je součástí mrtvého universa? Přesto propad Flashe překvapil, protože tu byla snaha o fanservis a prvotní reakce byly velmi dobré. Ani to však nepomohlo a snímek opravdu ošklivě propadl. Byl to jasný adept na největší komiksový průšvih roku, to jsme ale ještě netušili, že v tomhle neradostném souboji zvedne rukavici Marvel.
Marvels
Marvels
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
51%
rozpočet: $275 milionů
tržby: $202 miliony (zatím)
odhadované ztráty: $200 milionů
studio: Walt Disney Studios
Marvels sice neměly zdánlivě tak problematickou pozici jako Flash, na druhé straně i MCU začalo v poslední době ztrácet směr. A když se otupí jasný cíl, ruku v ruce s tím jde do kopru zájem diváků a divaček. A co si budeme, nepomohlo ani to, že Captain Marvel v podání Brie Larson obecně není příliš populární postava a jako parťáky má ve filmu charaktery z televizních seriálů, které zajímají jen nejtvrdší fanouškovské jádro. Přesto je výsledný propad až fascinující, protože takhle mizerné tržby neměla dosud žádná marvelovka. Bude zajímavé sledovat, jak se z toho studio poučí. Evidentně už přišlo o většinu věrných a ještě pár takových projektů může vést ke konci éry, která jednu dobu dokázala prakticky na každém kousku, co putoval do kin, vytřískat na lístcích miliardu dolarů.
Přání
Přání
  • Disney+
  • Google Play
  • iTunes
  • +2
57%
rozpočet: $202 miliony
tržby: $106 milionů (zatím)
odhadované ztráty: $150 milionů
studio: Walt Disney Studios
Disneymu letos nevychází nic. Sázka na nostalgii (Indiana Jones), komiksový vesmír ani vděčné animáky. Přání přitom vyšlo na konci listopadu, tedy v době předvánočního shonu, kdy se obvykle podobné kousky drží, rodiny s dětmi ve velkém atakují kina a i průměrnější produkt si své urve. V době, kdy máme x streamovacích služeb, které nabízí za pakatel tunu obsahu, už však průměr nestačí. Přání ničím nevybočuje a rodiče si nepřekvapivě spočítali, že raději dají nějaké dvě stovky za Disney+, čímž nakrmí dětský hlad po pohádkách na celý měsíc, než aby to vyměnili za dvě hodiny v kině, kde se průměrná rodina dostane v návštěvě i na tisícovku. To by asi každý raději zůstal doma.
Strašidelný dům
Strašidelný dům
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
59%
rozpočet: $150 milionů
tržby: $117.44 milionu (zatím)
odhadované ztráty: $150 milionů
studio: Walt Disney Studios
Kdysi chtěli u Disneyho po vzoru Pirátů z Karibiku rodinnou komedií Strašidelný dům (2003) s Eddiem Murphym rozjet další úspěšnou franšízu podle své atrakce. Nevyšlo to a šlo o propadák. Uběhlo 20 let a u Myšáka si řekli, že to zkusí znovu. Nová verze však dopadla ještě strašidelněji. Stála o 60 milionů víc a vydělala o 80 méně než původní film. Tomu se říká kolosálně špatný úsudek. Přitom u Disneyho musí interně vědět, jak populární jejich atrakce jsou. Je až fascinující sledovat, že se dvakrát tak spálí na stejném produktu. Tak třeba to v roce 2053 konečně vyjde.
Rychle a zběsile 10
Rychle a zběsile 10
  • SkyShowtime
  • O2 TV
  • Google Play
  • +2
62%
rozpočet: $340 milionů
tržby: $704.70 milionu
odhadované ztráty: $150 milionů
studio: Universal Pictures
Série Rychle a zběsile se ze skromných začátků dostala k miliardovým výšinám. Devítce se sice tolik nedařilo, ale tam se dalo vše omluvit probíhající pandemií (a s takovou bylo vlastně výsledných 726 milionů úspěchem). Desítka měla opět naplnit kina. Dostala obludně vysoký rozpočet a optimisticky navíc rozdělila příběh do dvou částí. Výsledné tržby jsou studená sprcha. Studio se může utěšovat tím, že se díry zalepí na dalších prodejích (nosiče, televize, streamovací služby) a nový snímek vždy pomůže i zpětnému prodeji předchozích dílů. To však nic nemění na tom, že tohle je průšvih. Zůstává otázkou, jakým způsobem se propíše do natáčení jedenáctky, která má celou ságu uzavřít.
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Zabijáci rozkvetlého měsíce
  • Apple TV+
  • Canal+
  • Google Play
  • +3
81%
rozpočet: $200 milionů
tržby: $155.57 milionu (zatím)
odhadované ztráty: $100–150 milionů
studio: Apple Studios
Následující dva kousky sice oba znamenají velké ztráty, v tomhle případě ale tak trochu plánované. Zabijáci rozkvetlého měsíce od Martina Scorseseho jsou marketingovým tahem Applu, jak nalákat platící na svou streamovací službu. S jinou myšlenkou tenhle kousek nevznikl (respektive byl za tímto účelem financován). Je to rozumná strategie, když je ve výsledku Apple ve ztrátě za více než sto milionů? To si musí spočítat jejich účetní oddělení. Faktem je, že dělat obecně reklamu po celém světě není levná záležitost, tak proč to nezkusit takhle v kinech? Je ale otázkou, jestli navzdory původním plánům přeci jen v domě nakousnutého jablka nedoufali v o něco výraznější zisky.
Napoleon
Napoleon
  • Apple TV+
  • Canal+
  • Google Play
  • +3
69%
rozpočet: $200 milionů
tržby: $171.95 milionu (zatím)
odhadované ztráty: $100–150 milionů
Studio: Apple Studios
Napoleon jakožto druhá reklamní položka ve streamovacím jablečném koši dává o něco větší smysl, protože zatímco v kinech jde takzvaně kratší sestřih, na Apple TV+ doputuje Scottova režisérská, téměř o dvě hodiny delší verze. Potřebujeme takový film? Těžko říct. Ale pokud má být publikum motivované k tomu, že si nějakou službu zaplatí, je prodloužený sestřih toho, co bylo v kině, dobrým marketingovým tahem. Znovu nicméně platí, že vůbec ne levným. Když se přikloníme k nejhoršímu scénáři, společně se Zabijáky je Apple v minusu za 300 milionů. To je hodně velkorysé promo.
Mission: Impossible Odplata – první část
Mission: Impossible Odplata – první část
  • SkyShowtime
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
81%
rozpočet: $290 milionů
tržby: $567.53 milionu
odhadované ztráty: $100–150 milionů
studio: Paramount Pictures
Jednoznačně největší smolař v rámci toho žebříčku. Nesplnitelné mise Toma Cruise se totiž těší popularitě u kritiků i diváků a tržby měly vzrůstající tendenci. Odplata ještě před premiérou držela pozici dílu, který by mohl pošilhávat po miliardě. Jenže doplatila na načasování. A může si za to Cruise sám, neboť trval na tom, že film půjde do kin začátkem července. Možná by to i vyšlo, kdyby v závěsu nebyla Barbie a Oppenheimer, kteří si o týden později ukradly většinu diváků pro sebe. Ethanu Huntovi tak zbyly oči pro pláč, protože stínu Barbenheimera nedokázal ani on se svou výdrží utéct a druhá část Odplaty bude muset řešit peníze, protože jich pod stůl nespadlo málo.
Malá mořská víla
Malá mořská víla
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
47%
rozpočet: $300 milionů
tržby: $569.62 milionu
odhadované ztráty: $100–120 milionů
studio: Walt Disney Studios
Neradostnou finanční desítku uzavírá znovu Disney, který je letos v propadácích jako doma. Malá mořská víla to od začátku schytávala za výběr hlavní herečky, to byl ale nakonec podružný problém (nicméně ho studio reflektuje, protože teď v panice řeší, jak prodat podobně kontroverzní a již natočenou Sněhurku). Hlavní je nevalná kvalita, která platí pro většinu děl v tomto žebříčku. Když zkrátka něco stojí takové peníze a diváci za to mají zaplatit v kinech, žádají kvalitu. A ta se nedostavila. Proč jít ostatně do kina na hraný kastrát, když si člověk na Disney+ může pustit původní animák v podstatě zadarmo? Po sečtení nižší hranice mají mimochodem u Disneyho vystavený účet na 850 milionů. Bude hodně zajímavé sledovat, jak se tenhle průšvih propíše do tvorby v příštím roce.