Recenze filmu Muž, který zabil Dona Quijota

62%

Komentáře a recenze 23

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
4
Terry Gilliam si splnil svůj sen o natočení filmu o slavném Donu Quijotovi, o který se pokoušel před prakticky dvěma dekádami ale osud mu v té době nepřál a vznikl z toho zábavný dokument Ztracen v La Mancha. Po letech se Terrymu zadařilo a natočil si svůj film, pro sebe a pro partu vyvolených, kterým film nepřijde tak příšerně vleklý a nudný, jako mně.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 594 bodů
10
Snímek 25 let se topící během natáčení v problémech je konečně hotov a my máme možnost vidět známou literární postavu, kterého na svět přivedl autor Miquel de Cervantes y Saavedra, v krapet neotřelém hávu. Jedná se o velký opus, jaký měl v původních myšlenkách být? Jak to u problémových filmů už bývá, i tady platí, že nikoliv. Ale pozor. Protože se nejedná o žádný popkornový film a ani o adaptaci původního díla, snímek je pouze pro filmové fajkčmery a pro náročného diváka. Začíná snahou natočit reklamu na vodku, ve které má vystupovat Don Quijote. Natáčení se však potýká se značnými problémy a tak následuje vizuální etuda samotného režiséra ve své zoufalosti, démoničnosti a artové nerozvážnosti. Ano, art tu má hlavní vizuální roli a tak se snímek pro běžného diváka stává značně těžkopádným budící dojem k nepochopení díla. Dobrodružství onoho režiséra se potýká s fantazií sobě vlastní i diváků. Místy to vypadá, jako by se do snímku promítly i myšlenky a psychologické etudy samotného režiséra tohoto snímku Terryho Gilliama. Absurdní divadlo, anarchistický humor, neotřelost ambiciózních myšlenek, ve kterých mnozí vidí i rasismus. Hodně diskutabilní dílo, které jakoby bylo odpovědí na Alenku v říši divů. Režisér Toby vs. Don Quijot de la Mancha ve vizuální podívané, která se ve svém smyslu sice bortí, ale má šanci postupem času uzrát. Tento film své místo bude hledat hodně dlouho.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
2
Ten film je strašně ošklivý, strašně nemotorný a veskrze nudný. S donem Quijotem to krom povrchních dějových paralel souvisí tematicky tak málo, že vůbec nechápu, proč bylo pro Gilliama tak zásadní, aby ten film vznikl jako jeho adaptace.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
4
Hodně velká bizarnost. Herecky sice fantastické, ale ten surrealistický děj mě většinu času moc nebral.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
7.5
Každý filmař milující své řemeslo má tendenci se vyjádřit ke svému životu za kamerou. Fellini stvořil 8 a půl, Truffaut Americkou noc a zapsali se do dějin filmu zlatým písmem. Svou bilanční pouť natočil nyní Terry Gilliam a z mého pohledu je to jeho nejlepší film. Don Quijote je méně maniakální než Brasil, Strach a hnus v Las Vegas nebo Král rybář, to ale neznamená, že neobsahuje sekvence, kdy budete kontrolovat, zda vás nešálí zrak. Nejlepším rozhodnutím tohoto filmu bylo do hlavní role Tobyho obsadit Adama Drivera. Přiznám se, že nechápu, jak může někdo s takovým obličejem a tak odstátýma ušima udělat kariéru u filmu a hrát hlavní role. Driver je ale skutečně dobrou volbou pro Tobyho, režiséra, který rozhodně není typický kladný hrdina a někdo, komu byste od prvního záběru fandili. Dokonce naopak.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
6
Téměř 30 let ale Terry Gilliam to dokázal- Natočil film Muž, který zabil Dona Quijota. Pro Gilliama se jednalo o důležitý osobní projekt, kvůli které hodně riskoval, dělal kompromisy, které ho občas mrzeli a za spoustu let se na něm vystřídalo spoustu slavných osobností. Robin Williams, Johnny Depp, Ewan McGregor, John Cleese, Robert Duvall, John Hurt (kterému je tento film věnován).... nakonec když už tomu nikdo nevěřil se to nakonec Gilliamovi povedlo. I přes to, že musel škudlit na rozpočtu a do filmu se v podstatě nakonec žádná herecká hvězda nedostane. To ale podle mně není na škodu. Ať Adam Driver nebo Jonathan Pryce v hlavních rolích jsou totiž perfektní. Zatím co Driver dokazuje svůj status jakožto jeden z nejlepších mladých herců, Pryce předvádí nejlepší herecký výkon za posledních pár let. A tím se nekončí... Stellan Skarsgard je jako vždy fajn, Olga Kuryenko je zase jednou fajn a Jordi Mollá je pořád neskutečně cool. To by bylo k obsazení. Jenomže jenom obsazením film neuděláte. Jde i o jiné části a tam už zase moc pozitivní bohužel nebudu, protože nemůžu. Myšlenka filmu je vlastně stejná jako u všech Gilliamových filmů: Bláznovství je skvělé, musíte občas utéct ze skutečného světa do světa fantazie. Bohužel se mi však zdá, že Gilliam z filmu nevykřesal to co po těch 29 letech chtěl a vlastně jsem se celou dobu nezbavil pocitu, že to mohlo být lepší, šílenější, geniálnější. Ve filmu je spoustu scén kdy se realita a iluze prolínají v jedno a ty scény jsou záměrně nadsazené a šílené ale pořád se mají nějak držet fungující reality a vše se drží příběhu jenom proto aby Gilliam mohl vyprávět dál a film neskončil o hodně dříve. Film, který má být nápaditý, fantazijní a narvaný nápady má bohužel postavy zapadající do klasických škatulek a dvě ženské postavy, které mají více prostoru jsou nadržené, sexem posedlé dámy, které se rychle chtějí s někým vyspat. A pak je úplně jedno jak perfektní výkon podává Adam Driver, když je jeho Toby nafoukaný floutek, kterému přejeme spadnout na držku. Nejzajímavější postavou filmu je tak Pryceův Don Quijote, který je ale jenom prostě bláznivý a nějak geniálně prokreslený rozhodně ne. To však neznamená, že se občas neobjeví nějaký ten geniální vizuální nápad (celý film se odehrává ve Španělsku a tudíž by měli její obyvatelé mluvit španělsky ale na to Gilliam ve filmu příjemným způsobem řekne nasrat). I přesto, že musel Gilliam šetřit a improvizovat se nezapře jeho vytříbený styl a snaha udělat to co nejlépe to šlo. A pak je vlastně vedlejší, že se nezbavíte pocitu, že to šlo líp. Muž, který zabil Dona Quijota je důstojná tečka za 29 let trvající prací, avšak chybí tomu větší fantazie a rozmach, což je bohužel vysoce pravděpodobně způsobené malým rozpočtem. A je to vlastně škoda. Vzpomenu si na pár scén u kterých jsem se totiž parádně bavil a doufal jsem, že těch scén bude víc. Bohužel ale už po první půlce dostatečně dojde pára. Do filmových učebnic by však tento film rozhodně měl patřit. Obávám se ale, že kdyby tento film nikdy nevznikl nic by se nestalo. Terry Gilliam je do značné míry muž, který zabil potenciál Dona Quijota.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
6
Muž, ktorý zabil Dona Quijota, je vysnívaný projekt Terryho Gilliama, ktorému viac ako 10 rokov osud nehral do kariet. Príbeh točenia tohto filmu je natoľko, zaujímavý, že by si vystačil na samostatný dokument (ktorý aj dostal). Výsledný film na mňa vo výsledku vplýva zvláštne, bohužiaľ viac v tom negatívnom zmysle. Jedná sa o prerozprávanie známeho príbehu o boji s veternými mlynmi, no po Gilliamovsky, čo v preklade znamená, že sa budete musieť pripraviť na to, že si budete pri pozeraní pripadať, ako keby ste si šľahli nejakú lacnú, nekvalitnú drogu. Zozačiatku mi tento štýl výpravy pripadal naozaj skvelý, no postupom času začal pripadať značne iritujúci, chaotický a nekonzistentný. Overall si myslím, že sa jedná skôr o snímku, ktorá zaujme viac svojim backstory, než samotným obsahom, ktorého tu buďto nebolo skoro vôbec, alebo ho tu zas bolo až tak veľa, že som mu odmietol venovať pozornosť. I navzdory tomu, že je Terry Gilliam môj veľký vzor, z jeho zatiaľ posledného filmu som si skoro nič neodniesol. Pre mňa priemerný film s pekným vizuálom a slušnými hercami
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
4
takové kostrbaté
mojmir.sedlacek
6 286 bodů
8
Chápu překvapené a znechucené komentáře i hodnocení, tohle rozhodně není snadno čitelné dílo. Milionkrát přepisovaný scénář je znát, ovšem to podstatné tam zůstalo v míře vrchovaté - Gilliamova představivost a až dětinsky naivní fantazie, z níž nehodlá ustoupit. Co ho štve na politice, společnosti, dnešní době - všechno vložil do snímku. Určitě to není koherentní (respektive po jednom zhlédnutí v tom hlubší klíč snad ani nelze najít) a když od téhle podoby Dona Quijota trochu poodstoupíme, můžeme začít hledat nelogičnosti. Anebo se můžeme nechat fascinovat každou jednotlivou scénou, která hýří nápady a zábavou. Takovéhle filmy se zas tak často netočí a já jsem rád, že jsem se naplnění Gilliamova snu dočkal.
jaro.mir.mara
4 542 bodů
8
Spoilery. Nádech: Na motivy knihy o chudém šlechtici, o samozvaném potulném rytíři Donu Quijotovi, vznikl film Terryho Gilliama. První pokus o jeho natočení skončil katastrofou a nekonečná snaha o jeho dokončení nabrala donkichotský charakter. Režisér sám se tak stává Donem Quijotem. Hlavní postava filmu, režisér Toby, natáčí snímek na motivy knihy o chudém šlechtici, samozvaném potulném rytíři Donu Quijotovi. Při tom vzpomíná, jak v blízké vesnici kdysi natáčel snímek na motivy knihy o chudém šlechtici, samozvaném potulném rytíři Donu Quijotovi. V původní režisérově adaptaci ztvárnil Dona Quijota místní nevýznamný švec, jehož během natáčení natolik pohltil fiktivní svět Dona Quijota, až sám uvěřil, že je Donem Quijotem, což mu vydrželo až do opětovného setkání s Tobym. Režisér Toby nedobrovolně zjišťuje, jak reálný dopad měla na danou reálnou vesnici jím realizovaná původní adaptace fiktivního světa o fiktivním světě. V absurdním sledu událostí také zjišťuje, že to samé platí o současné adaptaci. Bez možnosti volby následuje Toby Dona Quijota v roli věrného zbrojnoše Sancha Panzy. Schopnost vnímat realitu záhy Sancha-Tobyho opouští, rozpouští se ve fiktivním světě obestírající samozvaného Dona Quijota. Dění okolo filmu, který Toby natáčí (nebo aspoň má natáčet), a sled minulých i následujících událostí nabírají donkichotský charakter. A do toho všeho okolo pobíhá lady Dulcinea reprezentovaná mnoha postavami. Režisér-zbrojnoš, bez jakéhokoliv hmatatelného vlivu na svůj osud, nakonec nedobrovolně vezme život svému pánu, kterého stvořil, aby záhy dokonal svůj vlastní přerod v Dona Quijota. Toby, režisér snímku na motivy knihy o chudém šlechtici, o samozvaném potulném rytíři Donu Quijotovi, se sám stal Donem Quijotem. Gilliamům donkichotský úděl tak po třiceti letech končí, zatímco úděl Dona Quijota na své nekonečné ose romantické marnosti pokračuje dál. Není zač. Výdech