Recenze filmu Před půlnocí

76%

Komentáře a recenze 32

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
Z nenápadné, ale inteligentní konverzační romance se nečekaně stala trilogie, která dospívala stejně jako její hrdinové. Vše začalo romanticky naivně, pokračovalo romanticky dospěle a "končí" hořce, skutečně a bez příkras. Málokterý film je tak bolestně pravdivý, jako ?závěr? této "před" trilogie.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
2
Tak nějak mi od začátku bylo jasné, že tentokrát to bude směřovat k nějaké hádce. A ta se ukázala jako ústřední motiv filmu. Že už to není ta láska z prvních dvou filmů. Že každá láska směřuje ke stereotypům a nudě, k povinnostem a všedním problémům, prostě k životu. A skončí to tím, čeho se každej milující muž, žena, člověk obecně, nejvíc bojí - podělanou hádkou, která může posrat úplně všechno. Asi to vidím jednostranně z mužského pohledu, ale ta ženská, na jednu stranu strašně chytrá, ale na druhou stranu, strašně pitomá. Lezou z ní strašný kecy někdy. Tentokrát mě ale neoblafnou a tenhle film vidím jako jednu velkou nudu. Mohli to klidně zkrátit zas na těch 80 minut. U hádek prej lidem IQ klesne na polovinu a u tohohle filmu to pro mě platilo taky. Nikdy víc. Doufám, že v roce 2022 nás nečeká další "Před".
hanys_
hanys_
18 781 bodů
10
Linklaterova lahůdková odpověď na otázku "Co se po 9 letech stane se všemi beznadějně zamilovanými páry". Měl jsem strach, že tenhle třetí díl bude možná až příliš romantický a nostalgický, ale zbytečně. V rámci žánru tahle trilogie nemá konkurenci. 9/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Před půlnocí se natáčelo 15 dní a výsledek není žádnou improvizací, ale pečlivým realizováním filmového scénáře. Zároveň se jedná zřejmě o nejdéle trvající love story na filmovém plátně, která navíc nemění své představitele, ale sleduje jejich vývoj a stárnutí. Můžete namítnout, že Francois Truffaut natáčel s podobnými úmysly jako Richard Linklater a jistě budete mít pravdu, to ale není podstatné.
Spooner
Spooner
15 887 bodů
8
Takhle kompaktní a výtečně fungující trilogii aby divák pohledal. Třetí dějství již pro mě sice trochu ztrácí ono kouzlo a první půlhodina s ostatními páry mi malinko skřípala. Pak se aleopět rozjede kolotoč výtečných dialogů ze života a ještě uvěřitelnějších emocí. Při dalším shlédnutí (a mírném přiblížení se onomu věku) se na tu pátou hvězdu možná dostanu.
hrumsrt
hrumsrt
10 858 bodů
6
Opět uplynulo devět let, a tak znovu přichází Richard Linklater se svojí ikonickou filmovou sérií o vztahu ústřední dvojice Jesseho a Céline.. Všechno započalo jednou nezapomenutelnou nocí dvou mladých dospělých ve Vídni, náhodou pokračovalo dalším setkáním po letech tentokrát v Paříži, aby se celý cyklus mohl uzavřít právě v Řecku.. Pro všechny ty, kteří se nemohli smířit s neuzavřeností předchozího dílu, který stejně jako v úplně prvním případě končil zcela přirozeně a dospěle, aby nám po letech zase ukázal, kam se postavy posunuly.. Jesse a Céline jsou spolu, zahodili svoje rozjeté životy bez ohledu na závazky, aby mohli dát šanci vzájemnému vztahu a jedinečné chemii, kterou mezi sebou oba cítili.. Do třetice dostáváme další jejich dlouhou procházku, jen tentokrát už nejsme s naivní ani nadějnou dvojicí. Před půlnocí poodkrývá pohled na vztah ústředního dua na sklonku krizí středního věku a v době, kam už jako výrazně mladší divák nejsme schopný proniknout.. Oba měli svoje životy v nichž se zdálo všechno dokonalé, aby ale vše zahodili jeden pro druhého, pro ten původní pocit, že mezi nimi bylo něco víc, a že oba cítili, že to nemůže skončit bez větší šance.. Pokud Linklater společně se znovupodílejícím se hereckým duem na scénáři z vlastních zážitků, dostáváme vlastně jako diváci odpověď, zda ta naivita z prvního setkání přetrvává a zda má opodstatnění. Totiž podle Před půlnocí a vize tvůrců o tom nejsem přesvědčen.. Co je stěžejní na celé trilogii je skutečnost, že nechává oba herce mluvit a mluvit, dohrávat situace a nechávat se postavami unášet, jak to i oni sami cítí, přece jen jsou z velké části jimi samotnými... Možná největším mínusem pokračování je samotný úvod, který po dost dlouhou dobu drží duo v obležení ostatních postav, aby si navzájem v pohodě a víně rozdávali životní zkušenosti. Nejen, že tohle vždycky stálo jen a pouze na ústřední dvojici, a tak konfrontace s dalšími postavami mi nesedí, ale současně si ani nemyslím, že mají co k tématu či vztahu říct. Není nutné, aby se přidával do rozsáhlých úvah a dialogů někdo další, když nám dvakrát tyhle postavy dokázaly, že si mají hodně, co říct.. Anebo je to tím, že oba vlastně žijí tolik let spolu a všechno, co zažil jeden, tak u toho byl i ten druhý? No, příběh nás několikrát přesvědčí o tom, že je hodně z toho, co si nechává jak Céline tak Jesse pro sebe.. Jakmile však skončí tenhle pokus o uvolněné skupinové tlachání, už dostávám jako divák to, proč jsem přišel, a co dělá předchozí dva filmy tak unikátní.. Následuje dlouhé povídání obou postav při cestě na hotel. Ovšem mluví o svým povinnostech, o dětech, ale jakoby nemluvili o svých pocitech a snech. Dostáváme tak představu autorů o manželství? Jako o uzemňovači energie ve vztahu, který změní na bez emocionální tlachání? A jak to mám jako já chápat, to jsem se měl jako postavy za těch 18 let s někým vzít, abych teď mohl rozumět o čem vedou diskusi, to jako pokud jste nezačali tuhle trilogii kolem dvaceti a postupně s ní nevyrůstali, tak Před půlnocí na vás nebude fungovat? Vnímám to tak.. Pořád platí, že všechny dialogy a vzájemné konfrontování postav je na velmi vysoké úrovni a i přesto, že jde o film, tak tahle konverzačka má tak reálný feel, že všechno podobného co ve vlastním životě zažijete bude jako deja vu. A i když tentokrát i zde trošku narážíte na volbu témat, tak k postavám a jejich životním bodům to docela sedí.. Ale jak jsem dříve řekl, není možné, abych plně docenil, o čem Před půlnocí ve skutečnosti je. Takhle jde pro mě o nejdepresivnější Linklaterovu procházku Evropou, ze které si toho tolik neodnáším, kromě ujištění, kolik toho mám ještě před sebou, a že se je na co (ne)těšit.. Zatím zůstávám někde ve Vídni.. Ovšem jak Jesse tak Céline dokázali něco jedinečného a nabídli divákovi náhled na vztah a život zcela unikátním způsobem, ve kterém celé trio spolupracující na scénáři zrcadlí svoje životy a filozofie. A já vím, že jednou je ještě více docením, jen to bude postupně a chci k tomu více času. Ovšem vůbec bych se nezlobil, kdybychom ještě jeden náhled do jejich života dostali, ovšem se stupňujícím pesimistickým tónem, by už to příště rozhodně nebylo pro každého. Tak příště! 65%
wancohoff
wancohoff
8 977 bodů
2
po 40 minutach som to vypol... strasne nezazivna blbost plna blbych nezaujimavych kecov...
Milandob
Milandob
8 900 bodů
8
uz nie tak konzistentne stylom ako prve dve casti ale stale vynikajuce. momentalne som vekom blizsie k jessemu a celine z obdobia ked sa znovu stretli v parizi a i mozno preto finale na mna tak nazaposobilo, ale to sa moze za dalsich devet rokov zmenit...
petra-satkova
4 740 bodů
10
V Před úsvitem jsem se našla v jako málokterém filmu, Před soumrakem mi dal facku a Před půlnocí mi ukázal reálný život a bylo to bolestivé a tak opravdové. I do třetice se jedná o naprostou filmovou lahůdku, kterou budu mít brzy zařazenou mezi mé filmové klenoty. Jen těžko se dá věřit, že se to znovu povedlo, Před půlnocí se od svých předchůdců hodně liší, na scénu se dostávají i vedlejší charaktery, ale nezmizelo to podstatné, lehkost a přirozenost všech dialogů. Znovu máte pocit, že kamera jen natáčela jeden obyčejný pár během jednoho dne v Řecku. Třetí díl je pravděpodobně nejdepresivnější, zároveň se však snaží ukázat, jak se vyrovnat a smířit se životem. Závěr je jeden z nejopravdovějších a nejosobnějších filmových závěrů, jaký jsem kdy viděla. Bylo mi velmi úzko, ale zároveň jsem pociťovala úlevu, není to můj nejbližší díl série, protože ještě nejsem tam, abych mohla plně pochopit všechny pocity a nálady tohoto snímku, ale naprosto mě odzbrojil svou upřímností. Děkuji Richardovi, Julie a Ethanovi za celou tuto sérii, jelikož se dost možná jedná o jedno z mých nejzásadnějších filmových setkání. Tak za devět let znovu! P.S. O příštím oscarovi za scénář už snad nemusíme ani diskutovat
jaro.mir.mara
4 542 bodů
10
U takových snímků se trochu zdráhám napsat to, co mi po jejich zhlédnutí leží v hlavě. Formují se mi tam totiž slova příliš kategorická, patetická. Příliš jasná a oslavná. Dříve nebo později se v reakci na ně ozve člověk, nad jehož názorem nemá cenu mávnout rukou, a vyčte mi, že plácám totální voloviny. Alespoň v některých ohledech si ale oslavnou ódu neodpustím. ___ Netušil jsem, že koukám na třetí díl příběhu, který se mezi dvěma stárnoucími intelektuály odehrává již od roku 1995. Úctyhodné. Snímek si všeho všudy vystačí s pár statickými záběry a přibližně pěti lokacemi. I přes to a přes neustálé (opravdu neustálé) žvanění plyne jako voda. Na dialozích stojí a ty ho drží pevně. Vyhlížel jsem standardní narativní zvraty, srdcervoucí drama a romanticky hysterické veletoče, a ono nic. Gradace se posouvala nenuceně jaksi v pozadí aby následně vykvetla v uvěřitelně nečekané, cynické, vztahem unavené a tiché razanci a domnělé konečnosti. Spousta lidí bude asi trpět intelektuálními náměty rozhovorů, které se snaží tvářit chytřejší, než jsou. Pro mě ale bylo zajímavé sledovat, co se podařilo scénáristům schovat za pochybný obsah debat samotných. Ono nevyřčené vyjednávání vztahů a šachové tahy, které často vystupovaly napovrch. Zdržím se soudu, jako že snímek odhaluje tragickou krásu lidské lásky, která po mladické vášnivosti naráží na realistické mantinely délky vztahu a emoční otupělosti. Snímek k tomu svádí, ale přeci jen nám ukazuje pouze jakýsi ideál. Západní, rovnostářské, vzdělané, (i opravář kol ví, co je to antropolog!) bohaté, tolerantní a moderní smetánky, ze které mnohým může být špatně už jen tím, že ji zobrazuje jako jakýsi skvělý prototyp. I tak jsem ale hltal každé slovo, pateticky se v mnohém nacházel a rád se odevzdal inscenaci. Děj líným tempem posouvaly dialogy, které ale ani na chvilku ale nedaly vzpomenout na divadelní strojenost. Snímek víc než mnohé jiné stojí a padá se zkušenostmi diváka. Uvidíme, kam můj dojem bude směřovat za pár let.