Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Články 97
Šestaosmdesátiletý režisér Ridley Scott nepatří k těm přehnaně skromným umělcům, kteří nikdy přímo nevyzdvihnou vlastní dílo. Když se jej optali na čtveřici nejlepších filmů historie, zařadil mezi ně i svého Blade Runnera z roku 1982. A vysoké mínění má také o prvním Vetřelci (Alien), z něhož spolu s designérem H. R. Gigerem vykouzlil přelomovou kapitolu filmové science fiction. Hůře se to má s pozdějším prequelem Prometheus z roku 2012, s nímž se Scott vrátil v čase a prozkoumával počátky dokonalých vesmírných zabijáků. Finanční hit publikum rozdělil a sám režisér po letech přiznává, že on i jeho tým „byli dost mimo.“
To jsou věci. Režisér letního hitu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) Fede Alvarez ještě nedávno tvrdil, že se nehodlá zaprodat okamžitému sequelu a minimálně dva roky chce počkat na to, jak jeho příspěvek do vetřelčí ságy, dějově vklíněný mezi jedničku a dvojku, s publikem zarezonuje. Studio 20th Century Studios ale po 350milionových tržbách tolik trpělivosti nenajde a producent Steve Asbell v rozhovoru pro The Hollywood Reporter čerstvě vyzradil, že přípravy na přímé pokračování pod dohledem Alvareze a za účasti hereckých tahounů Cailee Spaeny a Davida Jonssona jsou na spadnutí.
V kinech ještě doznívá křik nové várky mladých obětí, z nichž se na zdánlivě opuštěné vesmírné stanici Romulus ve stejnojmenném vetřelčím filmu stávají živoucí zámotky pro nejdokonalejší zabijácký organismus vesmíru. Prestižní showrunner Noah Hawley (Fargo) už ale dokončuje práce na prvním seriálu z hlavní dějové linky Vetřelce s názvem Vetřelec: Země (Alien: Earth), který nás zavede na Zemi přibližně tři dekády před událostmi původního filmu z roku 1979. V nových rozhovorech přiblížil vlastní poetiku seriálových adaptací úspěšných snímků či pozměněný design xenomorfů a prozradil, že na ploše několika sezón určitě nevěnuje prostor pouze tradičnímu boji o přežití.
Nepočítáme-li z hlavní vetřelčí franšízy vykrojený dvoudílný výplach Vetřelec vs. Predátor, nestvůrní xenomorfové představení v klasice Vetřelec (Alien) dosud nevkročili na zemský povrch. Filmaři včetně Ridleyho Scotta a Jamese Camerona přitom jejich mytologii bujaře utvářeli už v sedmi celovečerních filmech, k nimž v první půlce příštího roku přibude také očekávaný seriál od FX Networks Alien: Earth. Jak název napovídá, naše mateřská planeta tentokrát běsnění dokonalých vesmírných zabijáků neunikne. První krátký teaser toho moc neukáže, doprovodná synopse a informace o časovém zasazení pak vlastně naznačují a matou ještě výrazněji.
Pokud jste už stihli do kina vyrazit na sci-fi Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), jejímž prostřednictvím režisér Fede Alvarez vyplňuje dílky zejména mezi původním Vetřelcem (Alien) a jeho prvním pokračováním Vetřelci (Aliens), jistě vás zaujalo, jak přímočařeji hororový snímek nakládá s postavami humanoidních androidů zvaných syntetici. Vesmírných predátorů s vystřelovací čelistí i jejich oplodňovacích výsadkářů si užijeme dostatek, ale stejně jako ve většině předchozích částí pětačtyřicetileté ságy to vlastně nejsou zabijáčtí xenomorfové, před nimiž by lidé měli být nejvíc na pozoru a kdo tahá za nejrozvětvenější tematické nitky. V takové pozici stojí tentokrát hned dva roboti s biomechanickou strukturou, jejichž činy zvýznamňují letité tření mezi lidskou empatií a korporátní vykalkulovaností v průběhu celé franšízy. A nejen to.
Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) patří pro fanoušky hororů a ikonické značky mezi nejočekávanější filmy roku. Pachuť po posledních rádoby filozofujících experimentech Ridleyho Scotta byla sice veliká, ze všemožných ohlasů, výtečných trailerů a poctivého přístupu režiséra se však zdálo, že právě Fede Alvarez vrátí vetřelčí ságu zpátky na koleje. Tento cíl ovšem nakonec splnil tak nějak napůl.
Vetřelec je velmi zvláštní látka. Posledních hned několik filmů bylo kriticky i divácky spíš neúspěšných, přesto můžeme potvrdit, že z mediálního hlediska jde o nesmírně vděčný materiál. O každou novinku i detail ze světa Vetřelce je mezi čtenáři velký zájem a filmaři to moc dobře vědí. Proto to s naším milovaným Xenomorphem nechtějí vzdát – dřív nebo později se přece zájem musí projevit i v návštěvnosti. Naděje se samozřejmě vztahuje především na kinofilm Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus), paralelně se ale rozjíždí i dlouho mrtvý seriál, jenž (možná) odtajňuje svůj název i základní synopsi.
Před pár dny spatřil světlo světa nový trailer k filmu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) a fanoušci slavné sci-fi ságy neskrývali nadšení. Nový přírůstek do známé série nabídne křížence prvního a druhého dílu a láká jak na mrazivé hororové pnutí, tak krvavé akční hody upomínající na Cameronův opus. Snímek bude pro ty největší fandy také plný odkazů a pomrknutí na uplynulé díly. Patříte mezi ně? To teď můžete zjistit.
Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) vznikal původně pro streamovací službu Hulu, stejně jako Predátor: Kořist. Měl být jednou z vlajkových lodí platformy, jejíž katalog u nás distribuuje Disney+. V průběhu produkce ale snímek vzbudil ve studiu takovou důvěru, že se u něj nakonec hlavouni rozhodli pro tradiční kinodistribuci. Je to rozhodně skvělá zpráva v době, kdy se bojíme o budoucnost kin. Nyní je ale důležité, aby byl nový Vetřelec právě tak dobrý, jak vypadá z trailerů.