Nový Vetřelec se snaží za každou cenu zavděčit fanouškům. Zapomíná ale děsit
Vetřelec se po Prometheovi a Covenantovi ocitl ve slepé uličce, jelikož otec série Ridley Scott se v prequelech vydal podivnou cestou, na níž ho fanoušci nechtěli příliš následovat. Zdálo se, že si dá značka na chvíli pohov, jenže za humny se objevil Fede Alvarez s lákavým konceptem, v němž chtěl látku vrátit zpátky ke kořenům. Rozhodl se skloubit hlavní atributy Scottovy jedničky a akčnější dvojky od Jamese Camerona a servírovat fanouškům tísnivý krvavý horor, po němž dlouho touží.
20th Century Studios chtělo po vzoru povedeného Predátora s podtitulem Kořist šoupnout titul na streamovací platformu Hulu, potažmo Disney+, jenže nakonec byli kravaťáci s projektem tak moc spokojeni, že se rozhodli pro premiéru v kinech. To už samo o sobě láká na solidní kvality a pořádný vesmírný masakr. Nebo je snad všechno trochu jinak?
Příběh se odehrává mezi prvním a druhým dílem, kdy se podíváme na jednu z těžebních planet, kterou ovládá korporace Weyland-Yutani. Zde lidé dřou do úmoru v dolech a doufají v lepší život. Patří mezi ně i mladá Rain, která žije sama s androidem Andym, jenž jí zbyl po jejím zesnulém otci a jehož bere jako posledního člena rodiny. Jenže jejich sen v podobě odletu na vzdálenou planetu se vzdaluje, a tak si rozhodnou pomoci sami. Jejich kamarádíčkové totiž mají v plánu vykrást opuštěnou vesmírnou stanici, která obsahuje všechno vybavení potřebné k odletu co nejdál od těžařské kolonie. Hlavní dvojice se k týmu tedy přidává, krádež plánovaná na 30 minut se ovšem brzy zkomplikuje. Samozřejmě totiž hrdinové zjistí, že na lodi nejsou sami.
Návrat ke kořenům
Jedna věc se Alvarezovi musí nechat – ke kořenům ságy se vrací vážně poctivě a maximálně urputně. Na každém záběru a detailu je vidět, jak moc má tuto franšízu v lásce a zároveň zná ikonické díly takřka nazpaměť. Zejména ze začátku je tedy radost se na film dívat. Režie se snaží přiblížit hlavně Scottovu původnímu počinu a servíruje skvělou práci s atmosférou, budováním napětí či scénografií. Design lodí, jednotlivých strojů či úvodní planety je impozantní v každém detailu, Alvarez v tomto ohledu chytře sází na původní práci H. R. Gigera, jistou retro stylizaci a v mnoha scénách i na praktické efekty.
Celý snímek se navíc může pochlubit skvělými záběry, vynalézavou kamerou a také poměrně uvěřitelnými postavami, které se nechovají jako totální idioti (na rozdíl od špičkových vědců a vojáků v Prometheovi či Covenantu). Divák má zejména v první půli docela radost, že se může do tohoto světa opět vrátit, navíc v režii člověka, který má řemeslo pevně v rukách a vetřelčí sáze rozumí.
Když z vetřelce nejde strach
Jenže problém nastává ve chvíli, kdy se má Romulus přehoupnout do své hororovější poloviny. Alvarez dokáže funkčně budovat zápletky či pracovat s počátečním napětím, jakmile má ale jít do tuhého a začít děsit, ukazuje své režijní slabiny. Což bohužel není po jeho krajně nepovedeném remaku Evil Dead a spíš průměrnější Smrti ve tmě žádné překvapení. Hororové pasáže prostě nejsou patřičně děsivé, lekačky nelekají a divákovi nejen nenaskakuje potřebná husí kůže, ale navíc se tvůrcům nedaří budovat onen potřebný strach z plíživé vetřelčí hrůzy. Xenomorf je tu spíše oslizlým panákem vykukujícím ke konci z každého rohu než brutální mašinou na zabíjení.
Alvarezovy žánrové mantinely jsou pak vidět hlavně v případech, kdy se snaží co nejvíce přiblížit svým předchůdcům. Jenže jeho režie ani zdaleka nedokáže vyvolat onu tísnivost a klaustrofobické pocity jako první Vetřelec a už vůbec nedokáže doručit dechberoucí akci a úžasné momenty jako Vetřelci od Camerona. Alvarez se zkrátka na režijní špičku nechytá a jeho snahy dorovnat se svým vzorům nakonec vyznívají tak, že Romulus působí jako jejich slabší odvar.
Odkaz, kam se podíváš
Nový Vetřelec po hororové stránce malinko skřípe, navíc se časem promění v přehlídku fan servisu. Na filmu je strašně vidět, že se tvůrci snaží za každou cenu potěšit skalní příznivce ságy a vlastně jim i tak trochu podlézají. Fanouškovský servis je tedy přeplněný ikonickými hláškami, okatými pomrknutími, designovými detaily a odkazuje se nejen na první dva filmy, ale i na další pokračování a nečekaně dost i na Promethea či videoherní zpracování. Což je sice zpočátku hezké a sympatické, v závěrečné třetině je ovšem kadence odkazů už i trochu úmorná.
Z filmu se tedy postupem stopáže stává až příliš velká sázka na jistotu, která neustále něco variuje či na něco odkazuje, a i když řemeslo je pořád na vysoké úrovni, napětí a hororová atmosféra mizí. Stejně jako vůle se známým universem nějak pracovat. Zatímco minulé vetřelčí příspěvky se vždy snažily naservírovat trochu něco jiného a posunout značku jiným směrem (i když ne vždy úspěšně), zde se až příliš spoléhá na prověřené atributy a tvůrci se prakticky bojí riskovat. A když ke konci přijdou s něčím jiným, dopadá to trochu divoce.
A je to škoda, protože Alvarez má své silnější chvilky, Cailee Spaeny počin celkem solidně táhne, stejně jako zvláštní pouto ústředních hrdinů, a po atmosférické či vizuální stránce se na film minimálně první hodinu hezky kouká. Jenže snímek zároveň působí jako tzv. damage control – tedy titul, který se po Scottových přešlapech snaží udobřit si fandy za každou cenu a sype do nich kvůli tomu jeden odkaz za druhým.
Alvarez ale rozhodně neumí hrát na hororovou strunu tak suverénně jako jeho nejslavnější předchůdci a ani po stránce brutality plně neuspokojí. Promo slova o krvavých jatkách byla totiž zase jednou lichá, gore prvky jsou tu poměrně slabé a krvavé scény nemají diváky minulých dílů vůbec čím rozhodit. Což se dá říci i o celém filmu, jenž sice řadu fanoušků jistě potěší návratem ke kořenům a hororovějším laděním, zároveň si ale z výsledku nikdy plně nesednete na zadek a často si asi budete říkat, že Scott i Cameron by to natočili mnohem lépe.
Vetřelec: Romulus rozhodně není zklamáním. Tvůrci se sebevědomě vrací k základům ságy a za pomoci výtečné výpravy servírují divákům všechno, co mají na franšíze rádi. Xenomorf ale není tak děsivým strojem na zabíjení, jak byl divák zvyklý, a Alvarez sice umí hezky kopírovat, moc originálních nápadů ale nepředvede. Nakonec je tedy Romulus spíše povedeným fan servisem než děsivou peckou. Rozhodně je ale pořád lepší než podivné pokusy s Prometheem a Covenantem.