Velké filmové festivaly mají svou etiketu, zvyklosti a tradice. Jedním ze zvyků je vyčlenit film, u kterého může publikum performativně lomit rukama, křižovat se a odcházet ze sálů, aby se pak psalo o šokujícím novém zážitku, který testuje hranice dovoleného. Mistry v tomto subžánru jsou Lars von Trier, Gaspar Noé nebo Harmony Korine. A právě poslední jmenovaný oblažil letošní Benátky svým snímkem Baby Invasion, který můžeme přeložit zhruba jako Invaze nemluvňat. „Udělalo se mi nevolno,“ „Nejhloupější film, co jsem viděl“ a „Korinův poslední intelektuální pšouk,“ míní někteří kritici. To si režisér kultovních Spring Breakers či dosud posledního Plážového povaleče (z roku 2019) nedá za rámeček! Nebo ano?
Články 17
Produkční a distribuční společnost A24 je ve filmových kruzích pojmem, který s každým rokem a každou novou premiérou nabývá na významu. Nezávislé studio založené před jedenácti lety má na svém kontě dva Oscary za nejlepší film (Moonlight; Všechno, všude, najednou) a především sérii autorských hororů, které diktují směr expandujícího žánru a mají kultovní fanouškovskou základnu. Podle reportáže magazínu The Wrap ale společnost s hodnotou 2,5 miliardy dolarů na nízkonákladových projektech finančně strádá a potřebuje svou působnost rozšířit do mainstreamu. Pomoci jí k tomu má například série Pátek třináctého.
Život a tvorbu filmaře, malíře, básníka a známého provokatéra Harmony Korineho nelze připodobnit k žádné postavě amerického showbyznysu. Na prahu dospělosti se proslavil scénářem o teenagerech potýkajících se s AIDS a drogami, sám podlehl heroinu a slavný moderátor David Letterman s ním nechce mít nic společného. Jeho filmografie budí vášně, rozpaky i znechucení.
Čtvrtého května 2012 návštěvníci amerických kin poprvé tleskali dnes ikonickému záběru, na němž se šestice marvelovských superhrdinů shromažďuje v ulicích New Yorku. Ambiciózní komiksová týmovka, která svedla dohromady Iron Mana, Kapitána Ameriku, Thora či Hulka znamenala nejen vyvrcholení první fáze Marvel Cinematic Universe, ale především počátek zcela nové etapy filmové tvorby, která připomíná spíše očekávané sportovní události. Avengers nastavili trend, který vydělává peníze jaksi automaticky a ostatní se ho snaží napodobovat. A kdokoli v posledních letech žehrá nad mizející autorskou tvorbou a dnešní filmy považuje jen za zábavní atrakce, může prstem ukázat právě na tento dekádu starý snímek.
Ve čtvrtém díle o Generaci Y se zaměřujeme na výběr filmů, které se více či méně, každopádně přímo vztahují k mileniálům. Klíčový předpoklad pro zařazení snímku spočívá v autorské snaze postihnout konkrétní dobové rysy a nahlédnout generaci mileniálů autentickou optikou, která přesahuje stereotypy.
Matthew McConaughey hraje chlapíka s přezdívkou Moondog. Kdysi býval slavný básník, ale teď je spíš zábavná figurka, neustále chlastající, hulící, pseudofilosofující a souložící. Peníze na to bere od své extrémně bohaté manželky (Isla Fisherová), která má pro jeho eskapády pochopení, sama má jiného, ale přesto se s Moondogem navzájem milují.
A máme tu letošního prvního velkého adepta na největší WTF roku. Možná to bude komedie. Možná drama. A možná se jen pár celebrit zhulilo a zapnuli u toho kameru.
Noční hra (2018) je nový režijní počin scenáristů filmů Šéfové na zabití (2011) a Šéfové na zabití 2 (2014). To by vám mělo naznačit, v jakém duchu se film ponese. V tom černohumorném, vtipném, svižném, s nádechem krimi.
Den of Thieves (2018) je jedním z těch filmů, kde je možné si všimnout velkého bodového rozdílu v hodnocení fanoušků a kritiků. Fanoušci tomu dávají 8-9 z 10, zatímco kritici kolem trojky. Osobně chápu obě strany.
A jdeme do finále. Včera jsme si představitele první vyčerpávající padesátku z "Best of podle BBC", kterou britská rozhlasová a televizní společnost dala dohromady se 177 nejrůznějšími filmovými kritiky, recenzenty a odborníky.