Unikátní vkus rychle zaujal veřejnost i filmový průmysl a studio navazovalo lukrativní spolupráci se společnostmi jako DirectTV Cinema či Amazon Prime. Úspěch slavila svérázná komedie Švýcarák, jíž A24 zajistila celosvětovou distribuci, a drama Moonlight od režiséra Barryho Jenkinse získalo roku 2017 Oscara za nejlepší film. Žádné jiné nezávislé společnosti se takový kousek předtím nepovedl. Ve výrobě kritikou velebených snímků studio nadále pokračuje a letos shráblo hned sedm zlatých sošek za fantaskní akční komedii Všechno, všude, najednou.
Publikum si společnosti nejvíc cení za její přínos autorskému hororu. Od roku 2014, kdy A24 vyhrálo americká práva na sci-fi Ex Machina, pod jeho křídly vznikají tzv. elevated horrors. Tedy umělecká žánrová díla od osobitých tvůrců jako Alex Garland (Ex Machina, Men), Ari Aster (Děsivé dědictví, Slunovrat) nebo Robert Eggers (Čarodějnice, Maják), která nejsou příliš nákladná a svou ambivalentní formou apelují na diváky a divačky unavené jednolitou mainstreamovou nabídkou.
Řada filmů přitom zaznamenala profit a letošní horor Mluv se mnou od debutujících australských youtuberů byl tak úspěšný, že mu záhy odklepli pokračování. Jenže zacílení na menší autorské projekty je rovněž ošemetné a dlouhodobě neudržitelné z hlediska hollywoodského trhu. Na některých filmech, které zaznamenaly skvělé kritické ohlasy, A24 tratilo miliony dolarů. Příkladem je žánrová hříčka On se bojí od Ariho Astera. Slavného Martina Scorseseho sice film nadchl a jeho režiséra nazval mimořádným novým hlasem kinematografie, jenže hororová satira s Joaquinem Phoenixem si moc početné publikum nenašla.
Od kultovní tvorby víc k mainstreamu
Kultovní tvorba ostatně nikdy nebyla moc profitová a A24 potřebuje změnu. Podle Umberta Gonzalese z The Wrap studio plánuje „rozšířit své obzory od artových drahokamů k více komerčním filmům“. Dramata orientovaná na vnitřní stavy postav prý společnost nechce opouštět, jenže současně přiznává, že mu v minulosti uštědřila pár finančních kopanců. Řešením má být přijetí standardnějšího procesu výroby větších mainstreamových projektů, jež budou dál doplňovat ojedinělé filmy jako Zelený rytíř (2021), který byl rovněž ztrátový.
„Každý v prostoru nezávislé tvorby si uvědomuje, že A24 se vedle arthouse nabídky potřebuje stočit také ke komerční tvorbě,“ prozradil jeden z vedoucích studiové distribuce. „S hodnotou kolem 2,5 miliardy dolarů je tento krok samozřejmý,“ dodal. A24 momentálně promuje životopisný wrestlingový snímek The Iron Claw se Zacem Efronem, který do tuzemských kin zamíří 21. března. Do oscarové sezóny společnost zasáhne s ambiciózními díly jako Priscilla, Dream Scenario nebo The Zone of Interest. Do komerce však vstupuje prostřednictvím televize, konkrétně seriálu Crystal Lake, který vyvíjí spolu se službou Peacock coby dějového předchůdce Pátku třináctého.
Legendární hororová série má na kontě dvanáct celovečerních filmů a záporák Jason Voorhees stojí bok po boku Michaelu Myersovi. Seriál Crystal Lake by měl být žánrovou událostí, na níž spolupracují showrunner Bryan Fuller (Hannibal), Kevin Williamson (Vřískot) nebo Victor Miller, jenž se podílel na scénáři původního filmu z roku 1980. Podle webu Collider se má připojit také slavný maskér a trikař Tom Savini.
V posledních dnech se A24 rovněž účastnilo boje o uvolněná práva na sérii Halloween, která generuje profit od prvního uvedení v roce 1978 až do současnosti. Přetahovanou však vyhrál konkurenční Miramax, jenž hororový fenomén zřejmě přenese do televize.
Vstup podobně vlivné nezávislé společnosti jako A24 do komerční tvorby budě něčím dosud neviděným. Je otázkou, zda produkce i nadále ponechá rozhodující vliv autorům a jejich formálním preferencím, nebo jestli odstartuje tradiční pásovou výrobu zaměřenou na snadný zisk. Pouhé navýšení rozpočtů ostatně nic neznamená. Bude zapotřebí komplexní vize, pokud má stále mladé studio prorazit vedle gigantů jako Disney, Warner Bros. a Universal.