Recenze: Den of Thieves - otravný Gerard Butler a mudrující kriminálníci kopírují Michaela Manna

Recenze: Den of Thieves - otravný Gerard Butler a mudrující kriminálníci kopírují Michaela Manna
Den of Thieves
recenze-den-of-thieves-otravny-gerard-butler-a-mudrujici-kriminalnici-kopiruji-michaela-manna-2
Skupina drsných policajtů vedených pomačkaným Nickem Flanaganem (nově odulý Gerard Butler) se žene za skupinkou kriminálníků vedených mastermindem s přezdívkou Merrimen (Pablo Schreiber). Ti plánují vykrást nevykradnutelnou národní banku, v níž se každý den likvidují bankovky, které se tak vyřazují z oběhu, a tudíž pokud se je povede ukrást po odpisu z knih, ale před fyzickou likvidací, tak dle Merrimena "nebudou nikomu chybět". Což JE zajímavý nápad. Ale divák se záhy musí smířit s tím, že se dívá na snímek VELMI inspirovaný filmem Nelítostný souboj (1995) od Michaela Manna, křísnutý Spojencem (2006) od Spika Lee (pokud jste neviděli, napravte), ale režírovaný debutantem Christianem Gudegastem, který předtím napsal Pád Londýna (2016). Tedy je nutné upravit svá očekávání a vědět, že příběh, při kterém budeme sledovat dva vůdčí typy - každého na jiné straně bariéry a každého s jinou funkčností morálního kompasu - nebude moc na výši.
Režisér nám záhy po začátku filmu dost polopaticky podává, co po nás chce: agresivní macho policajt má své mouchy, geniální kriminálník má své přednosti a teď se diváku rozhoduj, komu budeš fandit. U tradičních "heist" filmů divák fandí kriminálníkům a přeje jim, aby se jim jejich plán vydařil. Za ty nejlepší heisty, u kterých toto funguje, jmenuji: Dannyho parťáci (2001), Bezva finta (připomeňme si vedle Belmonda i nahou mladou Kim Catrall), Spojenec, Ryba jménem Wanda, Přepadení vlaku z Pelhamu (originál). Pak jsou krimi filmy, kde fandíte policajtům, aby chytli kriminálníka: Skrytá identita, Serpico, Fargo. A pak spíše komediálně laděné snímky, kde se protostrany - policajt a kriminálník - spřátelí: 2 zbraně, Střelený. A jelikož jsou oba sympatičtí (nebo vtipní), ale přesto je jeden zločinec a druhý policajt, divák si tak od půlky láme hlavu nad tím, jak scénář vyřeší, aby se justice nažrala a film zůstal celý. Nutno podotknout, že z těch dvou zmíněných příkladů se to scenáristicky nejlépe povedlo té Sandlerovině. Jak jinak.

Trailer:

Dokonalá loupež
U Den of Thieves je ale ohromný problém někomu fandit. Policajti se zde chovají jako nikým neřiditelná, omezená, násilnická hovada (a přesto sledujeme hlavně je a jejich úlohu) a kriminálníci začnou film tím, že bez toho, aniž by to plánovali, povraždí pár lidí jen proto, že někomu upadne kafe. A i nadále se chovají dost nesympaticky, například když i v situaci, kdy jsou finančně velmi za vodou a část jich chce jít od válu, se rozhodnou vykrást federální banku čistě jako velmi riskantní poměrení penisů s ostatníma zločincema, co to zkoušeli, "protože se to ještě nikdy nekomu nepovedlo". A ke členům své crew se chovají nevysvětlitelně přátelsky a agresivně zároveň.
Naštěstí je ve filmu postava řidiče Dannyho, kterou hraje O'Shea Jackson Jr. Aneb totální kopie svého otce, Ice Cuba. Často máte při sledování jeho scén pocit, že to musí být nějaký retrozáběr a člověk na plátně ve skutečnosti je jen mladší Ice Cube. Jackson je ale natolik dobrý herec, že ten stín nejenže přehraje, ale ještě dodá své postavě sexappeal a jiskru přesto, že hned v druhé scéně, ve které se ve filmu objeví, mu scénář nadiktuje pomočit se strachy. Jistě uznáte, že z toho je zpět k sexappealu dost obtížná cesta. Ale on to dokáže. Škoda, že mu ale scénář nedokázal dát nějakou smysluplnější úlohu.
Dokonalá loupež
Den of Thieves
Tedy takhle. Danny má ve filmu naprosto zásadní úlohu, ale ta je tak obtěžkaná dírami ve scénáři, že ji člověk nemůže brát vážně. Díry ve scénáři jsou (vedle délky filmu 2.5 hodiny!!!) to, co ze snímku dělá téměř nesnesitelný zážitek. Debutující režisér má na jednu stranu ambici udělat ohromující heist film a otevřeně si za vzor bere jedny z nejlepších krimi filmů (Nelítostný souboj, Obvyklí podezřelí), na druhou stranu - když se objeví díra ve scénáři, tak místo jejího zašití navrhl "tak ji obstřihněte". 
Spoilery: Proč se Nick vyoutoval v momentě, kdy měl svojí štenici? Proč Meirmer poté co zjistil, že Danny je štěnice, Dannyho neodstranil z plánu, když evidentně už nešlo o to jak skvělý je řidič. Proč vůbec riskovat ten heist v situaci kdy prokazatelně víte že je vám na stopě a vás obličej zná jeden z nejlepších detektivů jednotky pro odhalování závažné trestné činnosti? Proč tam ty policajty chtěl mít? Stejně tak kdyby byli na stanic nebo kekoliv jinde tak by jeli k té návnadě. Proč jim dávat náskok tím, že už tam díky Dannym budou? Proč když vidíte, jak kriminálníci v čerňácách a se zbraněma naběhnou do banky a začne se střílet a vy jste banda policajtů co jsou před tou bankou, nejdete zasáhnout a čekáte až si vezmou tucet rukojmích? Proč když tam pak jdete zasáhnout a zjistíte že tam žádní kriminálníci už nejsou ale najdete obří díru do země a tunel, nesledujete kam vede stopa? Proč vás nenapadne že nešli po této minibance ale po obří federální bance za rohem? Proč když se na začátku ztratí obří opancéřovaný truck nikoho nenapadně že to asi bude na nějaký heist, ale všechny záhy napadne kdo to asi má v plánu? Proč nezatknout člověka o kterém vím, že je zločinec co se účastnil akce kde se zabíjeli policajti, když ho tváří v tvář potkám a mám k tomu příležitost? Proč když spím zrovna s jeho ženou se pak divím, že mu dala moje číslo na mobil? Proč se geinální řidič nevyužije k řízení ale k infiltraci do nejvíc střežené budovy světa? Proč v týhle budově střeží bankovky evidentní poloidiot který si nevšimne nekonsistence v zavedeném procesu?
Proč, proč, proč?? Mno. 
Scénář je tak nesmírně komplikovaný a přitom téměř nesrozumitelný (ohledně motivací a úmyslů těch postav), že chvilku čekáte nějakou opravdu geniální strategii alespoň na jedné straně, ale po asi třetí obří díře člověk rezignuje a prostě začíná snímek brát jako naprostou blbost, která je nějakým zázrakem výborně (až na Butlera) zahraná a má parádní kameru a výpravu. Jaká škoda. Díky tomu, že režisér nedokázal "kill his darlings" ve formě nekonečných vysvětlujících dialogů a zdlouhavých záběrů na to, jak někdo čumí/ trpí/ brečí/ vzdaluje se/ přichází, má film skoro nesnesitelné dvě a půl hodiny a i díky tomu se skóre jeho únosnosti dost snižuje.
recenze-den-of-thieves-otravny-gerard-butler-a-mudrujici-kriminalnici-kopiruji-michaela-manna
Den of Thieves
Co se mi na filmu nelíbilo? Scénář. Ale ne proto, že jde o "akční blbost", ale kvůli tomu, že jde o ambiciózní scénář, který brutálně selhává v zápletce i charakterizaci postav. I když se vám na konci snaží lecos obsajnit a vysvětlit, nestačí to. Na druhou stranu mimo toho scénáře se filmu skoro nic nedá vytknout, pokud vám nevadí Gerard Butler hrající jako tradiční Gerard Butler a fakt, že většina scén je tak o pětinu delší než musela být. Také je vidět, že scénář byl napsaný před více než dekádou, na dnešní dobu jsou ti muži příliš jednorozměrně macho a ženy tam mají jen dvě polohy: vypadají dobře zezadu a tváří se vyděšeně/nasraně zepředu. Proti gustu nic, brzy to jistě bude revoluční.
Co se mi na filmu líbilo? O'Shea Jackson a Pablo Schriber opravdu skvěle hrají své složité role. 50 Cent taktéž. Občasný humor, byť nepříliš originální (první rande dospívající dcery). Kamera (Terry Stacey - Elvis & Nixon, Lov lososů v Jemenu). Výprava. Celý film skvěle vypadá. LA je tam sexy, kriminálníci i policajti mají po boku vnadné modelky a teenage dcery v těsných šatičkách, k dispozici SPOUSTU zbraní. Jedna scéna, ve které v LA rozpoutaj open fire automatama na jedné z nejrušnějších ulich. Tahle akční scéna, byť absurdní, není vůbec marná. Škoda jen, že je obalena tím vnitřně nekonzistentním, ale vážně se tvářícím balastem. Snímek má také dobrou hudbu od Cliffa Martineze (Traffic - Nadvláda gangů, Drive, Neon Demon, Spring Breakers).
Dokonalá loupež
Den of Thieves
Pro koho film je? No to je těžký. Protože když bych řekla pro lidi, kterým se líbilo Skrytá identita, Spojenec, Training Day (2001), Obvyklí podezřelí a Nelítostný souboj, tak si říkám o to, aby mi po výlezu z kina chtěli jít frustrovaně rozbít ústa. Pokud řeknu, že pro ty, kterým se líbil předchozí scenáristický počin režiséra, Pád Londýna, tak filmu zase dost křivdím. Takže asi je pro ty z vás, kteří máte žánr heist a krimi obecně natolik v oblibě, že mu odpustíte, že nefunguje, čistě proto,že vás baví se dívat na to jak zločinci zločincujou a policajti policajtujou. Pak je film pro ty, kterým (bůhvíproč) chyběl Gerard Butler. Rozhodně pro ty, kteří trpí na styl projevu Ice Cuba a/nebo jeho syna. Pro ty, kteří neví, co s časem a zároveň jsou odhodlaní to dokoukat "ať to stojí, co to stojí", protože film na vás bude valit jeden wtf moment za druhým. A konečně pro ty, co nedávno viděli masterpiece Tři billboardy kousek za Ebbingem (2017) a chtějí si o to víc uvědomit, jak složité je napsat dobrý scénář, kde se mají střídat strany, kterým fandíte, a má tam být spousta překvapivých až wtf momentů. A jak to může dopadnout, když se to nepovede.
Hodnocení: 53%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
PS: Gerard Butler pro tuhle roli tloustl na příkaz režiséra reálně. V tomto bodě teda "vede" nad Samem Rockwellem z "Ebbingu", který si jen nechal dát umělé břicho.