Upíři prošli během kinematografie mnoha proměnami. Od odpudivých příšer z jiného světa, jak je představil Murnauův Upír Nosferatu, přes neodolatelné a zhoubné svůdce, jakým byl Dracula Bély Lugosiho, až po komické postavičky či tragická monstra. Spisovatelka Anne Rice započala v roce 1976 románovou sérii Upíří kroniky, jejíž první díl Interview s upírem (Interview with the Vampire) obnovil představu upíra jako nadpozemské a krásné bytosti, naprosto osamělé ve svém údělu nesmrtelného vrcholového predátora. Dává jedině smysl, že se látky chopili filmaři, byť až téměř 20 let od jejího napsání.
Články 18
Do nikdy nekončící a vždy subjektivní debaty o nejlepších hororových filmech historie vstoupil věhlasný magazín Variety, který vybral hned stovku pilířů oblíbeného žánru, u něhož strach, bezmoc a někdy i čiré znechucení zastupují kýžené reakce publika. V první desítce komplexního žebříčku, jenž zohledňuje různorodé žánrové odrůdy vzhledem k jejich přetrvávajícímu efektu i obecnému vlivu na vývoj média, najdeme několik notoricky známých a také poměrně překvapivých titulů. Horor není jen o krvavé hrozbě zabijáků a hysterickém úprku obětí, což tato mnohovýznamová topka dokládá.
Studio Universal je historicky spjaté s některými z nejikoničtějších hororů jako Dracula, Mumie a Frankenstein. V roce 2021 přikoupilo za nekřesťanských 400 milionů dolarů i práva na Vymítače ďábla (The Exorcist). Plány na využití portfolia pak byly velké. Představa o propojené filmové sérii plné klasických monster však krachla po fiasku Mumie (The Mummy) Toma Cruise a nyní je v ohrožení i trilogie Vymítače, jež se po prvním dílu Znamení víry (The Exorcist: Believer) dočkala nelichotivých diváckých reakcí.
Nenadálá smrt mladého a talentovaného irsko-amerického herce Anguse Clouda nevyhnutelně zasáhla jeho dosavadní příznivce a příznivkyně. Cloud doposud zazářil hlavně v seriálu Euforie, kde si jeho drogového dealera Feze zamilovala nejspíš mnohem větší část publika, než tvůrci tušili. V případné třetí řadě se už budou muset obejít bez něj, to však neznamená, že se s ním nesetkáme my.
Jakmile ho někam obsadí, na internetu se ve velkém začnou rozjíždět diskuze, jak dlouho vydrží na plátně. Tento měsíc vstoupí do kin fantasy Saint Seiya: Rytíři zvěrokruhu – Počátek, kde Sean Bean hraje, a ve virtuálním prostoru už koluje plakát s hrdiny s otázkou: „Tak kohopak asi ve filmu odpraví jako prvního?“
Do kin se právě dostává film Renfield, jehož hlavním hrdinou je jedna z vedlejších postav románu Drákula. Oddaný sluha upírského hraběte, který tráví převážnou část románu Brama Stokera v psychiatrické léčebně, kde se věnuje konzumaci hmyzu, už má však za sebou úctyhodnou filmovou kariéru. V minulosti mu svou tvář propůjčil třeba Tom Waits nebo Klaus Kinski.
Jak se asi žije nebohému Renfieldovi, neúnavnému sluhovi hraběte Drákuly? Tuhle otázku jste si možná nikdy nepoložili, ale několik chytrých tvůrců naštěstí ano. Výsledek příjemně kombinuje krvavý horor s krimi komedií a nabízí sympatické psychologické přesahy.
Dědeček filmových hororů, Upír Nosferatu, oslavil minulý rok sté výročí. Ikonické dílo kinematografie, které dalo vzniknout modernímu konceptu upíra a dodnes umí ve svých nejsilnějších momentech vzbudit hrůzu, se dočká nové adaptace od jednoho z předních světových filmařů nastupující generace. A točit se bude v Praze!
Před devadesáti lety měl premiéru jeden z nejdůležitějších a nejvlivnějších hororů. Mumii dnes známe jako trochu opotřebované monstrum pobíhající za hrdiny po egyptských vykopávkách, tou první s tváří Borise Karloffa byl ale velekněz Imhotep vybavený schopností hypnózy, jenž se zoufale pokoušel vzkřísit svou dávnou lásku.
Upíry si spojujeme s kříži, osikovými kůly, černými kápěmi, rakvemi a česnekem. Spoustou česneku! Některá jejich zpodobnění tomu odpovídají do puntíku, jiná se takovým klišé záměrně vyhýbají. Podívejme se na seznam deseti nejdůležitějších filmových upírů.