Mefisto

77%
Mefisto
Filmem MEFISTO, natočeným podle stejnojmenného románu Klause Manna, dosáhl maďarský režisér István Szabó vrcholu své dosavadní tvorby. Je to příběh talentovaného herce Hendrika Hofgena, podléhajícího bezmezné ctižádosti, jíž obětuje své morální zásady, politické přesvědčení, umělecké ambice, osobní život. Přitom klame sám sebe iluzí, že ve zvráceném totalitním světě by mohl kolem sebe vytvořit klidný ostrov umění. Na vrcholu společenského vzestupu je Hofgen osamoceným a vnitřně rozpolceným mužem, vydaným na milost a nemilost nacistické moci, které sloužil. Jeho závěrečná slova ve filmu nejsou jen poznáním vlastní tragédie, ale i přiznáním zrady, beznaděje a viny. Snímek vykresluje především obraz kariéristického umělce, který je ochoten spojit svůj osud s nacisty, ale také zachycuje v širokém záběru politické události v Německu v třicátých letech. Z velkého počtu výborných interpretů vystupuje do popředí představitel titulní role, vídeňský herec Klasu Maria Brandauer, strhující svým vynikajícím a přesvědčivým výkonem. Na XXXIV. MFF v Cannes 1981 získal Mejisto Cenu za nejlepší scénář a Cenu FIPRESCI.



Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Pěkný pohled na to, jak nastupující zrůdný nacistický režim v Německu zasahoval do kultury. Příběh režiséra, který byl antinacista, ale postupně se ho podařilo pohlavárů vmanipulovat k sobě. Příběh cti, hrdosti i touze po úspěchu. Je to sice zajímavé, ale na mě až moc softové.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Ve stínu Brandauera, který tímto filmem udělal kariéru však nezůstávají ani další mimořádní hráči. Brilantní úlohu odporného Tábornagyho (čitelná paralela na Hermana Göringa) ztvárnil slavný německý herec Rolf Hoppe, kterého české publikum zná zejména z role krále v pohádce Tři oříšky pro Popelku a výraznou epizodní postavu Hanse Miklase skvěle zahrál maďarský herec Gyorgy Cserhamli, který hrál s Aňou Geislerovou hlavní role v na Oskara nominovaném filmu Ondřeje Trojana Želary. Film mě opravdu zasáhl a dodnes podle mě neztratil nic ze své naléhavosti. Film měl ohromný mezinárodní úspěch, kromě dvou cen na festivalu v Cannes slavil úspěch i u amerického publika, jeho cestu za diváky velmi podpořil uznávaný kritik Roger Ebert a snímek se dostal i do celostátní americké distribuce. Početné diváky si ale našel i ve Švédsku, Austrálii, Dánsku, Finsku, Francii, Argentině, Španělsku, Velké Británii, Portugalsku, Polsku, Turecku, Řecku, Polsku, Rusku, Peru, Izraeli, Brazílii, Bulharsku a dalších zemích.
lamps
lamps
15 327 bodů
9
Neopakovatelný stylistický prožitek. Szabó inscenuje záběry zdánlivě konvenční metodou, ale jejich vnitřní dynamika je zkrátka úžasná a vyprávění se napříč velice krátkými a intenzivními scénami posouvá v ohromném tempu, přestože tomu interiérový komorní rámec na první pohled vůbec nenapovídá. Dialogy jsou často utnuty v jejich průběhu a kompozičně přeneseny do další scény, čímž nás film nutí přemýšlet a neustále udržovat pozornost, což se mu daří opravdu po celou dobu, nehledě ještě na to, jak jsou dialogy samotné neskutečně chytré a vtahující. Také významově snímek plně dostává své legendární pověsti, když hrozivou nemorální mašinerii popisované doby vztahuje k divákovi prostřednictvím rozpolcené a průběžně obměňované osobnosti titulní postavy, zpočátku bohémské, poté naivně idealistické a nakonec zcela zhrzené, díky čemuž se mu daří hutně smazávat i ve scénáři několikrát zmiňovanou propast mezi "publikem a jevištěm". Přestože nepropukly naplno deprimující události, v jejichž příchod jsem tajně doufal, knedlík v krku jsem i tak soustavně pociťoval a během vynikající závěrečné scény mě vyloženě zamrazilo...

Dodatečné informace

Původní název:
Mephisto (více)
  • Západní Německo Mefisto
  • Západní Německo Mephisto
  • Západní Německo Мефiсто
  • Západní Německo Мефисто
Země původu:
Západní Německo, Rakousko, Maďarsko
Rozpočet:
0 mil. USD
Knižní předloha:

Podobné