Film Olověná vesta (1987) patří k vlně filmů, které se v druhé polovině osmdesátých let vyjadřovaly k tématu vietnamské války (např. Četa a Narozen 4. července Olivera Stonea). Mistrovský snímek se odehrává ve dvou stejně dlouhých kapitolách, jejichž hlavním hrdinou je inteligentní voják s přezdívkou Vtipálek. První část se odehrává ve výcvikovém středisku námořní pěchoty v Jižní Karolíně, kde sadistický instruktor Hartman psychicky i fyzicky týrá svěřené nováčky. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Druhá část se již odehrává na vietnamské frontě, kde se i Vtipálek musí uchýlit k tomu nejhoršímu činu. Stanley Kubrick se ve svých dílech vždy zajímal o krajní stavy lidské psychiky a není tomu jinak ani v Olověné vestě. Film lze vnímat jako kritiku či odmítnutí válečné mašinerie. Autor však využil válečného tématu spíše k obecnější výpovědi o tom, do jakého stavu se může i humanisticky založený člověk dostat, ocitne-li se v nelidských podmínkách a beznadějných situacích.
Opět geniální Kubrick. Olověná vesta je kvalitní válečný film,který je neuvěřitelně silný a realistický. Tohle je ten Kubrick,kterého mám tak rád a proč se těším na jeho snímky. Po technické stránce se nedá vůbec nic vytknout. Luxusní podívaná,která diváka rozebere na milion kousků.
Jeden z nejlepších (proti)válečných filmů z dob Vietnamu a zároveň jeden z nejlepších Kubrickových filmů. Nejzajímavější na filmu ani není tak samotná válka jako spíše psychické a fyzické vyčerpání při výcviku (film je rozdělen na dvě půlky výcvik-válka), které je natočeno tak reálně až z toho občas mrazí. R. Lee Ermey je jako výcvikový seržant dokonalý. Potěší také výborný výběr muziky.
Stanley Kubrick se na období vietnamské války podíval trochu jinak. Příběh rozdělil na dvě poloviny. Nejdříve se zaměřil na velice drsný výcvik nováčků, kde se ukazuje, že vlastní psychika je zpočátku to jediné, co se musí plně ovládnout. Ne každý má takovou výdrž, aby to dokázal dotáhnout až do konce. Až poté je na řadě fyzická náročnost. Mnohonásobně tu platí rčení: 'Těžko na cvičišti, lehko na bojišti'. A druhá polovina se již odehrává právě tam. Ne však v džungli, jak by se dalo předpokládat. Kubrick nezvykle zůstal ve městě. Všímá si života vojáků v době volna i v boji. Hlavní postava 'Vtipálek' coby zpravodajce prochází vším možným a je svědkem všech útrap a ponurostí. Pozoruhodností je i reportážní část, kdy vojáci říkají své názory a myšlenky na danou situaci. Vskutku neobvyklý čin. S filmu se tak na chvíli stává reportáž. Kamera s pohledu vojáka dává najevo syrovou reálnost onoho válečného pekla. Stejný postup použil i Steven Spielberg ve svém počinu 'Zachraňte vojína Ryana'. Divák se tak více dokáže vcítit do dané situace. Když se jednotka blíží k budovám, kde je odstřelovač, vidíme přesně to co oni a víme co oni. Víme že tam je odstřelovač, ale nevíme kde. Olověná vesta je prostě, byť to vypadá podivně, zcela mistrovské dílo. Představuje vojáky ve všech pozicích. Hlavně však jako lidi, kteří mají obrovskou odvahu, ale i přirozenou lidskost.
Full Metal Jacket je slangový výraz pro celoplášťovou střelu. Jádro střely je uzavřeno v kovovém (většinou měděném) plášti a používají se kvůli snížení opotřebení a zanášení hlavně olovem. Jejich výhodou je vysoká průbojnost způsobená snížením deformace střely po nárazu do cíle, čímž se snižuje poškození cíle (netrhá, způsobí čistý průstřel). Tyto náboje jsou zakázány pro lov zvěře, kvůli jejich nižší efektivitě (pravděpodobnosti zabití). Používány jsou v boji od ručních pistolí, přes samopaly po protiletecké zbraně. Počeštěný název filmu "Olověná vesta" je tedy hodně nepřesný a zavádějící a neznamená nic konkrétního.
Další vystřižená scéna byla sexuální scéna mezi Jokerem a vietnamskou prostitutkou.
Jedna z vystřižených scén ukazovala vojáky, jak hrají fotbal. Scéna byla vystřižená, protože detailnější záběr odhaloval, že si hrají s lidskou hlavou a ne balónem.