Past

64%
Past
Otec Cooper s dcerou Riley se vydají na popový koncert. Namísto příjemně strávených chvil je ale čeká nejhorší zážitek v životě. Ocitli se totiž v epicentru děsivých, znepokojivých událostí. Film Trap, v němž vystupují v hlavních rolích Josh Hartnett a Ariel Donoghue, napsal a zrežíroval M. Night Shyamalan, autor proslulého Šestého smyslu.



Recenze: Past

Kinobox.cz
80%

Popové koncerty mohou šířit pozitivní emoční hesla a také poskytovat tematicky nevšední prostor pro dopadení sériového vraha, jenž by se ve volnu rád pověnoval dceři a jejím kulturním zálibám. Neúnavný Shyamalan baví s dalším neotřelým experimentem, který nesmíme nahlížet realisticky a dostaneme ten možná nejzábavnější, místy ale také mrazivý hon na unikavého zloducha z nedávné filmové tvorby.


Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Shya je dobrý realizátor ale jeho sebeukájecí narcismus mu láme vaz. Umí si hrát s divákem, umí pracovat se zajímavými tématy a stejně dobře umí pracovat s herci. Bohužel umí pouze načrtnout působivé téma ale neumí ho dobře rozvést a už vůbec ne, zajímavě ho zakončit. Past první polovinu funguje, dokáže napínat i donutit diváka, fandit psychopatickému vrahovi, ale v poslední třetině se rozbije takovým způsobem, že skoro zničí, předchozí nadšení. Pořád ale snesitelný M. Night oproti jeho posledním filmům a doufám, že Hartnettovi zajistí, zasloužený comeback.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
8
Nejlepší Shyamalan od? No klidně i toho perfektního přelomu tisíciletí, který mu udělal pověst a jméno.. Novinka závisláka na příběhových twistech, u nichž si pokaždé háže mincí, zda jsou v mezích, či nikoli, uvádí diváky na koncert mladé popové zpěvačky Lady Raven, kam vzal náš hrdina svoji dceru, aby jí splnil fanouškovský sen. Jenže otec v podání sympaťáka Joshe Hartnetta netuší, že právě vešel do pasti.. Tatínek má totiž nepěkný koníček a o volnu je z něj sériový vrah, o čemž jeho dcera vůbec nemá ani tušení na rozdíl od policejních jednotek, které právě s tímhle cílem obsadili celý koncert.. V uzavřeném prostoru pod maximální ostrahou se musí hlavní hrdina nenápadně dostat z superhlídaného místa, aniž by komukoli musel ukázat řidičák anebo cokoli vysvětlovat, a to navíc tak, aby dcera nenabyla sebemenšího dojmu, že je něco v nepořádku.. Shyamalan servíruje napínavý thriller, kde v první polovině bezchybně a promyšleně žene záporáka ze zdánlivě bezvýchodné situace za šťastným koncem, zatímco ve druhé se scenáristicky trošku hledá a situace řeší mnohem náhodněji.. P.S. Ariana Grande meets Dexter Morgan.. 80%
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
0
Film, který svou obsahovou bezpředmětností a formální průměrností, divákovi nenabízí nic. Nabízí ale práci pár lidem a roli pro režisérovu dcerušku.
První půlku filmu, se protagonista sériový vrah snaží utéci z koncertu, na nějž vzal svou dceru a který obklíčili benga, protože dostali tip, že tam tento hledaný bude.
Sledujeme tedy takového ptáčka snažícího se utéci z klece. Ten ptáček však není ptáčkem, ale spíš tygrem.

Konceptuálně by to fungovat mohlo jakýs takýs žánrový film, pokud by bylo chytře vymyšlené. Divák by mohl obdivovat protagonistovu vynalézavost. Shyamalan však není sofistikovaný a nemá na to takovejhle koncept náležitě vystavět. Nechá svého protagonistu zkusit různé východy, střechu a nakonec se vetře ke koncertující zpěvačce a nechá se vyvést backstagem.
V průběhu je to párkrát dost naivní a vyumělkované. Ta hra prostě není dost zajímavá. Není to ani trochu audiovizuálně stimulující (oproti třeba takovému Killerovi), protože to celé vypadá tak průměrně a nezajímavě, jak jen může.
Druhou půlku filmu už tedy protagonista je mimo past, ale právě tehdy se mu začne hroutit život, protože ho přechytračí unesená zpěvačka (ona Shyamalanova dcera), přijde o eso v rukávu v podobě potencionální oběti, skrze kterou zpěvačku vydíral, znovu se ji pokusí unést, ale znovu to nevyjde. Vrátí se tedy domů a chce zabít manželku, protože mu dojde, že to na něj celé narafičila ono. Znovu ho přechytračí, dá mu uspávadlo do koláče a pak do domu vtrhnou benga, kteří ho nezastřelí ani tehdy, kdy vtlačí palce jednomu z nich do očí. Nakonec ho odvádí v poutech, jenže mu dovolí postavit dceřino kolo, jež se válelo na zahradě a v posledních momentech filmu vidíme, jak se mu podařilo odemknout pouta pomocí drátu, který vzal z kola dceřina kola.

Za celou dobu jsem nepřišel na to, co by mě na tom debilním filmu mělo zaujmout. U některých filmů je top formální stránka, u některých to je příběh, u některých svět, v němž se příběh odehrává nebo akce. U jiných jsou to postavy. Past by měla stát na konceptu, stylu a postavě protagonisty.
Koncept zde však nemá dostatečně strhující provedení.
K průměrnosti toho, jak tahle srágora vypadá, jsem se již vyjadřoval a co se postavy týká...

Josh Harnett není úplný dřevo, ale nijak zvlášť mě nebavil, což je ovšem i tím, co má napsaný ve scénáři. Jeho postava není takřka vůbec psychologizovaná, takže se dozvíme jen to, že ho matka v dětství asi týrala, což je dost vágní, ale budiž. Vzhledem k tomu, že o sobě referuje jako o monstru a jako sériový vrah rozřezává lidi na kusy, tak se nám moc nepředvede.
Buď někoho strčí ze schodů, aby otestoval pohotovost policajtů anebo nasadí tvář sympaťáka a vyzíská si informaci, ačkoliv se mi těžko věří tomu, že by mu ji dotyčný takhle dal anebo nějak magicky pozná, komu se vetřít do přízně (strýci zpěvačky, jenž stojí v crowdu), aby se dostal do backstage. Vzhledem k tomu, v jakém konceptu postava operuje, tak bych ho nechal být mnohem vynalézavějším a úlisnějším.
To je ovšem scénáristicky náročnejší. Napsat jak se chytrý člověk snaží dostat z chytré pasti je těžké. Shyamalan však na toto vyloženě neaspiruje a spíš spoléhá na to, že mu diváci leccos prominou.

Není vlastně jasné, co nám chce předvádět. Klidně by mohl protagonistu pojmout jako dementa, který si dosud myslel, jak je chytrý, ale teď, když cítí, jak se kolem něj stahuje smyčka a jak mu dochází čas a možnosti, tak se u něj čím dál tím víc projevuje jeho destruktivní nátura.
Pokud by to mělo dobré dialogy, mohlo by být zábavné sledovat, jaké divadlo hraje na ty které osoby.
Pokud by koncept měl náležité dějové provedení, tak by mohlo být zajímavé sledovat, jak testuje prostředí a zabezpečení perimetru. V průběhu děje by autor mohl kriticky komentovat společnost debilních fanynek (nebo kdyby byl pastí obchoďák namísto koncertu, tak by takto mohl kritizovat americký konzum). Prostor pro to je a film by tak nabízel další motivy.
Navíc by to mohlo složit příběhu, protože divák by mohl orodovat za protagonistu-vraha, pokud každý, s nímž se v daném prostoru setká, byl debilní. - Vzhledem k tomu, jak film končí, tam mi přijde, že Shyamalan chce, abychom si protagonistu-vraha oblíbili.
Ani by nebylo třeba jeho duševní stav obhajovat nějakým týráním v dětství. Šlo by říct, že ve světě, kde je každý tak povrchní, naivní a stupidní, nezbývá, než vést pro klid v duši válku proti všem.
Dotážu tady od stolu vymyslet podstatně zajímavější materiál než filmař, který má 30 let praxe a podle toho hodnotím.

Uživatelé, kteří tomuhle dávají průměrná nebo nadprůměrná hodnocení, jsou buď zbytečně vstřícní anebo nemají moc představu o tom, jak dobrý film vypadá. Taky si všímám, že mnohým vyhovuje, když je film průměrnej, vyprázdněnej a přihlouplej, protože si od nich nežádá tolik pozornosti a přemýšlení a necítí se u něj blbě z důvodu frustrace nad neschopností náležitě uchopit dílo. Snad by se dalo říci, že je taktické plodit průměrné filmy. Kdo nemíří vysoko, toho nezlomí pád? Že by Shyamalan právě tohle poučení vyextrahoval během své kariéry? Teď mě omluvte, jdu si vytisknout jeho fotku a budu ji následující minuty posvěcovat svými flusanci...
  • má to konec
  • nezajímavé provedení relativně funkčního konceptu
  • audiovizuální mdlost a průměrnost
  • nekvalitní scénáristika
  • dojem zbytečnosti - film pro film
  • absentující téma


Dodatečné informace

Původní název:
Trap (více)
  • USA Past
  • USA Trap
  • USA A csapda
  • USA Armadilha
  • USA Bẫy
  • USA Capcana misterioasă
  • USA La trampa
  • USA La Trampa
  • USA Pułapka
  • USA Spąstai
  • USA Trap: No Way Out
  • USA Tuzak
  • USA Παγίδα
  • USA Западня
  • USA Ловушка
  • USA 圈套
  • USA 陷阱
Premiéra v ČR:
12. 9. 2024
Distributor:
Vertical Entertainment
Země původu:
USA, Kanada
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
30 mil. USD
Tržby:
82,68 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Past je dostupný s českými titulky a českým dabingem
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch

  • Hayley Millsová hraje doktorku Josephine Grantovou, profilovačku FBI, která se snaží dopadnout sériového vraha, který vede dvojí život jako oddaný rodič a otec rodiny. Millsová, bývalá dětská herečka společnosti Disney, se proslavila „dvojrolí“, a to jako identická dvojčata ve filmu Past na rodiče (1961). Její obsazení i samotný název filmu odkazují na film z roku 1961: jelikož se postava Josephine Grantové v tomto filmu pokouší o složitý plán, jak dopadnout zločince, který je zároveň otcem. Snaží se vlastně provést „past na rodiče“. Mnoho filmových kritiků tuto souvislost zmínilo ve svých recenzích na tento film.
  • Ve chvíli, kdy M. Night Shyamalan přemýšlel, koho obsadit do hlavní role ve filmu Past, přijel za ním do Irska Josh Hartnett, během natáčení filmu Strážci (2024), a poobědval s ním. Oba si povídali o filmu Oppenheimer (2023), Černém zrcadle (2011) a životě mimo Hollywood. Když se bavili o tom, že jsou každý otcem tří dívek, Shyamalan věděl, že Hartnett je pro tuto roli ideální.
  • Ačkoli byl film Past distribuován velkým studiem (Warner Bros), bylo mu umožněno pokračovat v natáčení na základě prozatímní dohody během stávky SAG-AFTRA, protože M. Night Shyamalan si své filmy financuje sám.