Platí, že David Fincher je jeden z nejlepších režisérů svojí doby a osobně mám jeho filmy rád.. Ale tentokrát nechápu, proč se upsal tomuto projektu. To jsou za oceánem natolik povrchní, že cokoli co není "made in USA", na to se nepodívají.. Proto tolik skvělých lidí pracuje na něčem, čemu by nepochybně severské provedení sedělo daleko více. Neviděl jsem švédský originál a už vůbec celou tu Larssonovu trilogii, nicméně věřím, že duo Noomi Rapace a Michael Nyqist taky muselo stát za to.. Zajímavé téma, které divákovi předkládá docela nezáživný úvod, který se ale postupně rozjede v celkem poutavé krimi drama, které spasí až závěr.. Důvodem je určitě Rooney Mara a její Lisbeth, která mě po celou dobu nějak fascinovala. Celkově mi přijde trošku zvláštní vyšetřovat takhle starý zločin až takhle po letech a díky tomu má takové specifické mysteriózní koření.. Jak jsme se místy ztrácel v samotném vyšetřování, které předhazuje jedno jméno za druhým, tak o to více jsem si užíval chemii mezi ústřední dvojicí. Zdaleka to není tak moc Fincherovsky bravurní film, ale svoje si splňuje.. 75%
Fincher opět nezklamal a předvedl výbornou režii, jen je to trochu jiné, co se týče jeho tvorby. Proto to může někoho trochu odradit. Ovšem, film se musí vidět.
Pána Finchera si veľmi ako režiséra vážim už hneď z niekoľkých dôvodov. Tým najväčším dôvodom je, že nie je šialený blázon a génius naraz. Z jeho filmov srší jeho vlastná triezvosť a inteligencia. A tá druhá vec, čo si na ňom cením je jeho systematický zmysel pre detail. V každom osobitnom zábere je vidieť ohromná snaha učiniť z už tak bezchybného "Severského Noiru" hotový audiovizuálny zážitok. V ústrety tomu je film v porovnaní s jeho severským súrodencom oveľa viac živší, akčnejší a najmä viac svižnejší, zásluhou čoho sa film neťahá ako jeho škandinávsky brat, u ktorého som mal miestami naozaj pocit, že film má viac ako 16 hodín. Totožne dlhú stopáž tu pán režisér využil lepšie a rieši tu i veci, ktoré boli v pôvodnom projekte vyhodené. Snímok sa tak moc nesústredí na krv, brutalitu a poriadne násilie, ale preukazuje vzácne režisérke umenie, ktoré tunajší režisér má v obľube dávať do každého svojho projektu. A tým je umenie neukázať skoro nič. Tým, že sa vám toho moc neukáže vám ostane viacej času sa zblížiť s americkými verziami pôvodných postáv. Herci boli vybraní dôkladne (ak nerátam Lisbeth, pri ktorej sa mi viac páčila jej Švédska verzia) a naproti originálu je tu citeľne cítiť väčší dôraz na vedľajšie postavy a vysvetľovanie príbehu, vďaka čomu sa miestami hádže do ústrania vzťah Lisbeth a Blomkvista. Nadávky tu tiež ubudli, čo poukazuje hlavne na fakt, že dobré severské krimi sa dá spraviť aj bez prehnanej kontroverzie, násilia či brutality. VERDIKT: Americká filmová adaptácia známej knihy od Stiega Larssona je pekným vzorom filmu, ktorý svojmu originálu neškodí a posúva ho svojimi nápadmi na trochu iný level. Len je škoda, že sa kvôli produkčným problémom nikdy nezrealizovalo sfilmovanie druhého a tretieho pokračovania v americkej koprodukcii (takto ten konečný cliffhanger vyznie hrozne zle). Ktovie ako by David Fincher svoju sľubnú myšlienku ďalej rozšíril. 89% a Známka: A+ ...Odporúčam takisto ako Švédsku adaptáciu....
Asi to bude znieť zjednodušene ale tajomná vražda, sneh a šikovne zamotaný scenár mi skoro vždy stačia aby ma film zhltol. Plus ide o jednu z mojích obľubených kníh a Fincher je režisér čo sa pre podobné námety narodil. Temná krimi atmosféra, prvotriedne ovládanie príbehovej skladby a prijateľnejšie tempo ako som najprv očákával. No a Rooney Mara vo svojej zatiaľ najlepšej úlohe. Je pravda že na konci som z filmu nemal až tak brutálne pocity ako napríklad pri Hre alebo Sedem, ajtak ale musím povedať že charakter severských detektívok bol vystihnutý parádne. Chvíľu som rozmýšľal nad plným hodnotením.
Stejně dobré jako Oplevův švédský film. Je vidět, že Fincher měl k dispozici kapku větší rozpočet, známá herecká jména a profíky v oboru, na druhé straně ale nedokázal ničím nahradit onu švédskou odtažitost a chladnost, které lidově říkáme "severská atmoška"; Oplevův film byl v tomto zajímavější, stylovější... Jinými slovy, oba natočili stejný příběh jinak, ale oba dobře. Oplev i Fincher se zaměřili pouze na detektivní zápletku, čímž byl do určité míry vytržen z kontextu celý smysl Larssonova románu. Nacistická minulost Švédska je zmiňována jen v ojedinělých narážkách, hospodářské kriminality a zneužívání žen je využito jen coby výchozího bodu k rozvinutí divácky vděčné zápletky. U žánrového filmu tohoto typu to ale lze chápat a nikdy bychom neměli podlehnout pokušení zavrhnout film po konfrontaci s mnohem košatějším textem, který nám nabízí kniha. Jako čistá detektivka (tj. zábava bez nějakého přesahu) film splnil svou úlohu více než uspokojivě. A co víc, po návratu z kina mě to zavedlo k domácí knihovně, sáhnul jsem po knížce s rudým hřbetem a začetl se znovu na náhodně vybrané stránce...: "Salanderová mu věnovala křivý úsměv, vylezla na postel a klekla si mu mezi nohy. Advokát Bjurman nechápal, co se bude dít, a najenou pocítil strach. Pak spatřil v Lisbethině ruce jehlu..." (nostalgie je někdy potvora :) )
Tááák... konečně to mám za sebou. Tahle úleva neznačí to, že bych byl znuděn nebo snad zklamán. V žádném případě, jsem naopak nadšen. Je však důležité poznamenat, že mám za sebou 2x zhlédnutou švédskou verzi a přečtenou knižní předlohu. A předesílám, může to hrát svou roli! Chci hlavně zdůraznit, že bez znalosti předchozího filmu/knížky bych měl pravděpodobně bordel v postavách a nevěděl bych, kdo jakou roli v příběhu hraje. Přiznávám, že jsem se obával obsazení... ono se není čemu divit, když už vám určité typy přilnou k tělu a teď měly být nahrazeny novými. Lisbeth je klíčová persona a švédská Noomi Rapace byla skvělá. Při prvních fotografiích křehoučké Rooney Mary jsem měl strach, velký strach. S očekáváním, jak si poradí s touto těžkou úlohou, jsem usedl do sedačky kinosálu a můj negativní odhad se rozplynul již při první scéně u jejího srbského šéfa. Je boží, to je bez debat... navíc jsem byl mile potěšen závěrem, který je bližší knižní předloze a který ukazuje Lisbeth i z jiné stránky. To, že je kniha z velké části "vykuchaná", no co... konečně není možné otrocky přepisovat každou stránku a filmovému zpracování to pouze prospělo.
Vynikající oscarová Fincherova krimi. Děj vyšetřování dávné vraždy bohaté dívky se vine ve dvou liniích, které později splynou, a stavba scénáře je logická a přes složitost poměrů i srozumitelná. Film má tempo, chladnou temnou atmosféru a napětí. Naopak to Fincher přehání s brutalitou a rovněž jsou zde hojné sexuální scény, takže milý filmík pro dětičky rozhodně nečekejte.