Záhada Blair Witch (The Blair Witch Project) je zřejmě nejvlivnějším filmovým hororem devadesátých let. Chytře promovaný nezávislý projekt si vzal inspiraci z kultovních Kanibalů (Cannibal Holocaust) a tvářil se, že prezentovaný materiál je skutečný. Publikum sledovalo údajně nalezený kamerový záznam pohřešované trojice studentů, která odešla prozkoumat marylandskou legendu o čarodějnici a z hlubokých lesů se už nevrátila. V poměru produkčních výdajů a následných tržeb jde o jeden z nejvýdělečnějších filmů všech dob, který odstartoval éru found footage hororů a dostal už dvě méně zdařilá pokračování. Na cestě je momentálně kompletní reboot pro novou generaci, již společnými silami vyděsí studia Lionsgate a Blumhouse.
Články 14
Historický hororový snímek The Last Voyage of the Demeter v amerických kinech těžce propadl a už po dvou týdnech ho studio Universal přesunulo na stream. Šikovný norský režisér André Øvredal (Lovec trolů) adaptoval málo probádanou kapitolu Captain’s Log z proslulého románu Brama Stokera, v níž hrabě Dracula cestuje z Transylvánie do Londýna na obchodní lodi Demeter. V knize a v jejích dosavadních adaptacích nedůležitý úsek pojal jako klaustrofobický vyvražďovací horor, který v nejlepších momentech evokuje vetřeleckou sérii. V těch slabších je bohužel hloupý a nedomyšlený.
V pátek 11. srpna se americké publikum ocitlo na jedné lodi s krvežíznivým Draculou, jenž v adaptaci přehlížené kapitoly románu Brama Stokera The Last Voyage of the Demeter cestuje na obchodní lodi z Transylvánie do Anglie. Režisér André Øvredal (Lovec trolů, Tajemství smrti slečny Neznámé) odvážně spojil upírskou tematiku s konceptem prvního Vetřelce, a byť úvodní salva kritických ohlasů vyznívá negativně, své fanoušky a fanynky si film plný praktických efektů a dobrých herců najde.
Na Netflixu je momentálně k vidění norský horor Vlk Viking, jenž pojednává o prastaré vlkodlačí legendě, která procitá v okolí zapadlého městečka uprostřed lesů. Pokud jste viděli jakýkoli vlkodlačí a obecně zvířecí horor, nečeká vás žádné výrazné překvapení. Přesto se jedná o solidní příspěvek do daného subžánru, který nic nedělá vyloženě špatně.
Máte-li bližší vztah k norské přírodě a tamnímu folklóru, jistě jste slyšeli o trollech. Bájná horská stvoření, která na denním slunci zkamení, obklopují legendy podobně jako sněžného muže nebo lochnesku. Filmaři je rádi projektují do reálného světa a v novince Netflixu Troll se kamenný kolos probouzí k životu kvůli důlním odstřelům. Rázuje si to přímo do hlavního města a jen dva racionální lidé mohou padesátimetrové monstrum zastavit.
Snímek s reputací „zabijáka publika“ představuje méně známý, avšak vrcholný příklad účelného filmového marketingu. Jde o spojení vylhaného dokumentu (mockument) a údajně jediné kopie čtyřicet let starého hororu, který pronásleduje prokletí a diváci po jeho zhlédnutí za záhadných okolností umírají. A pokud je sledující ochoten přijmout rafinovanou hru tvůrců, kteří odkazují k minulosti média a k některým slavným titulům, pak může projekt s názvem Antrum: The Deadliest Film Ever Made obstarat nefalšované mrazení a dosud nepoznanou diváckou úzkost.
Když jsou filmy extrémně výdělečné, ještě to neznamená, že budou opravdu kvalitní. Následujících 10 snímků, jejichž zisky lze určitě považovat za obdivuhodné, je toho ostatně zářným příkladem.
Filmový podzim roku 2019 se zatím nesl ve znamení kontroverze kolem Nabarveného ptáčete, úspěchu Jokera, finančního selhání Blížence nebo jedné velké internetové diskuze. Tušíte správně, rozpoutal ji Martin Scorsese a týká se postavení marvelovských filmů v domnělém kvalitativním měřítku kinematografie. Je to diskuze možná zhola zbytečná, ale na druhou stranu dává podnět k zamyšlení, jak to s vývojem kinematografie jako takové vlastně vypadá.
Dnes večer si můžete v televizi pustit loutkový snímek "Kubo a kouzelný meč", za jehož vznikem stojí proslulé studio LAIKA. Pojďme si snímek připomenout v dobové recenzi. PŮVODNÍ TEXT Z ROKU 2016: Proslulé studio LAIKA stvořilo čtvrtý celovečerák. Po Koralíně, Normanovi a Škatulácích se debutující režisér a zkušený animátor Travis Knight zaměřil na japonského chlapce Kuboa. Syn slavného padlého samuraje se stará o nemocnou matku, vypráví příběhy a vydává se na dobrodružnou cestu, na níž si uvědomí nekonečný koloběh života a smrti.
Rok 1968. Několik teenagerů vleze do starého strašidelného domu a zde najdou prokletou knihu. V té se začnou samy od sebe objevovat strašidelné příběhy, které většinou končí smrtí někoho z hlavních hrdinů nebo někoho z jejich blízkého okolí. Klíčem ke zlomení kletby je samozřejmě duch šíleného děvčete, které kdysi bylo v domě uvězněno...