Kritici jsou z brutálního filmu o Draculovi nešťastní. Stephen King však jásá
Režisér v rozhovoru pro web Looper vysvětloval, že takřka žádná z mnoha adaptací Stokerovy knihy se u neprobádané lodní kapitoly nezdržuje. On sám v tom spatřil možnost přispět k legendárnímu příběhu osobitým vkladem, jímž osloví příznivce starosvětských „creature feature“ hororů o střetu člověka s krvelačnými monstry.
The Last Voyage of the Demeter vznikla s rozpočtem 37 milionů dolarů, přičemž větší část spolkly preferované praktické efekty. Titulní loď Demeter, na níž se většina děje odehrává, totiž není výplodem CGI. Štáb v obří nádrži na Maltě postavil 67 metrů dlouhou a věrnou repliku, interiérové sekvence se pro změnu natáčely v Berlíně. Monstrum ztvárnil známý španělský herec Javier Botet a jeho vizáž se nejvíc blíží ikonickému Maxi Schreckovi, jenž si Stokerova antihrdinu zahrál v expresionistické klasice Upír Nosferatu. „Náš Dracula je jako charakter z němého filmu, nemá žádné dialogy,“ popisoval Øvredal, podle něhož maskéři a Botet vytvořili ojedinělou figuru, která působí jako „400 let starý masový vrah“.
Romantizaci tragického hrdiny tudíž rozhodně nedostaneme. Dracula vystupuje jako bestiální monstrum, což má dle prvních reakcí své klady i zápory. Negativní recenze bohužel převažují, z prvních 72 evidovaných zahraničních kritik na webu Rotten Tomatoes jich palec nahoru zvedá pouze 38 %. Výtky a povzdechy se opakují a většina jich směřuje k bezzubému scénáři, který si neví rady už se základním paradoxem obsaženým v názvu filmu. Ten bez ambivalence značí poslední cestu Demeteru a ačkoli se scenáristé Bragi F. Schut a Zak Olkewicz pokouší o psychologický rozbor posádky, příběh bez invence předhazuje lidské maso upírovi plížícímu se mezi stíny.
Mnozí se shodují, že atmosférou a autentickou kulisou Øvredal triumfuje, jenže během dlouhých 118 minut nezvládá překonat další základní pochybnost. Totiž že daná kapitola Draculova příběhu byla filmaři dosud ignorovaná jednoduše proto, že pozbývá dostatečného množství dějotvorných motivů. Vyvražďovací přístup navíc podrývá Draculovu osobnost a slavný hrabě se řadí po bok rutinních filmových a televizních upírů, čehož si všímá Kristen Lopez z webu TheWrap.
Zábava z ranku přežitých hororů
Řídký děj zachraňují herci v čele s Liamem Cunninghamem (Hra o trůny) a Coreym Hawkinsem (Straight Outta Compton), avšak ani ti nemohou zabránit „prznění Stokerovy 126 let staré klasiky,“ jak uvádí Johnny Oleksinski z New York Post. S tím ale řada recenzentů nesouhlasí. Snímku se mnozí zastávají a argumentují, že jde o vzrušující plavbu plnou napětí, která funguje jako ideální letní oddechovka. Vyzdvihuje se rovněž klaustrofobní uchopení a Fred Topel z United Press International dokonce tvrdí, že film „by pohodlně zapadl doprostřed Coppolovyadaptace z roku 1992“. Navzdory tomu, že nemá takové umělecké ambice, řadu žánrových fanoušků a fanynek potěší jako survival s nelítostným monstrem.
Mezi takto uspokojené diváky patří i dva hororoví mistři, režisér a scenárista Guillermo del Toro (Faunův labyrint, Tvář vody) a spisovatel Stephen King. Oba se k The Last Voyage of the Demeter vyjádřili na platformě X (dříve Twitter) a jejich názory hýří nadšením. Del Toro, jenž produkoval Øvredalův horor Noční můry z temnot, shrnul své dojmy ve vší stručnosti: „The Last Voyage of the Demeter jsem si užíval – je to nádherné, štědré a divoké!“
King, jenž na sociální síti X pravidelně doporučuje zhlédnuté filmy a seriály a nedávno vynášel do nebes třeba Babylon od Damiena Chazelleho, si částečně oddechl. „Měl jsem o filmu pochybnosti, ale je to proklatě dobrý zážitek plný rozpáraných hrdel. Vzpomněl jsem si na ty nejlepší pasáže ‚Hammer‘ filmů ze 60. a 70. let,“ jásal autor Osvícení a To v narážce na tvorbu britské produkční společnosti Hammer, která se soustředila mimo jiné na adaptace příběhů o Draculovi, Frankensteinovi či Mumii.
The Last Voyage of the Demeter tedy může uspokojit jak tu část publika, která uvítá bezmyšlenkovitý příval hororových atrakcí, tak i nostalgiky lačnící po návratu přežitých subžánrů. André Øvredal ostatně v Lovci trolů, Tajemství smrti slečny Neznámé i Nočních můrách z temnot prokázal, že hororovým tradicím rozumí a dokáže stvořit zábavu, k níž si lze navzdory všeobecné kritice najít cestu. Snad nám ji brzy zpřístupní nějaká streamovací služba.