Je to sice Hollywood jako vystřižený, ale je to moc pěkné. Dvě ženy, které se v období války musí tvrdě bít o místo v životě a o přežití samotné. Love story, drama i akce, to vše je v Cold Mountain vyváženě dávkováno. Sázka na Nicole Kidman byla jistotou a mladá Renée Zelweger v roli drsňačky byla totální trefa do černého.. všech jsem jí věřil.
Cold Mountain jsem se dost bál, protože Anglického pacienta považuju jen za navoněné pozlátko. Tentokrát je to ale jiné. Možná i díky vždy skvělé Kidman. Minghella má ale opět problém vyprávět příběh a držet se dějové linie, takže místy nudí. Je to škoda, protože je tu velký potenciál, který je proměněný jen částečně.
Když anglický režisér Anthony Minghella dotočil Anglického pacienta považovala ho většina producentů za odepsaného, až do té chvíle než jeho film obdržel 9 Oskarů. Film překročil mnohonásobně rozpočet, nehrály v něm žádné hvězdy a byl nevýslovně temný. Poté, co natočil Talentovaného pana Ripleyho, ho považovala za odepsaného většina filmových kritiků. Jeho Ripley byl remake, hlavní hrdina byl absolutní psychopat a ještě mu měli diváci fandit v jeho beskrupulózní cestě za změnou identity? Když byl ohlášen film Cold Mountain, tak nejčastější zpráva v tisku byla, proč někdo točí další epický hollywoodský film z občanské války. Potřebuje vůbec někdo takový film? Když producenti oznámili, že budou film točit kvůli snížení nákladů celý v Rumunsku, stala se z tohoto filmu velice nepohodlná produkce. I přesto to byl do té doby nejdražší film financovaný jenom Miramaxem, který do produkce investoval ze svých peněz celých 79 milionů dolarů! A vyplatilo se, tohle je americký středověk.
Jenže to by musel být Minghella průměrným vypravěčem a tím on rozhodně není a přestože byl v té době dvorním režisérem Miramaxu, pouštět se do tak riskantního projektu mohl opravdu jen velký hráč a to, že Minghella hazardoval se svojí kariérou jako při ruletě, dokázal mnohokrát. Je tragické, že nás tento skvělý režisér a podle mnohých i dobrý člověk opustil už v 53 letech
Zatímco by se dalo čekat, že Návrat do Cold Mountain bude především červená knihovna plná vnitřních promluv mezi ústředním duem Adou a Inmanem, tak osud téhle dvojice je spíše jen nití, na níž se navlékají další korálky, až nakonec dojde zavázání provázku, obě strany se setkají a je z toho překrásný náhrdelník, ale prázdnou nit by nikdo nenosil.. Nicole Kidman jakožto rozkošná Ada nemá chybku a dělá přesně to, proč ji mám rád. Je okouzlující soběstačná a stačí ji jediný pohled, aby uhranula diváka, zkrátka herečka svojí generace. Zatímco Inman v podání Judea Lawa postrádá charisma a ve svém putování protkané svými mini-příběhy (korálky) několikrát prokáže, že jako postava není ctnostná a dost možná několikrát poškodí svůj vlastní obraz, jaký vylíčil Adě před svými cestami. Od jisté chvíle ji už tak není hoden a jakoby postrádal legitimiu se vracet. Návrat do Cold Mountain se snaží působit komplexněji a na svojí masivní stopáži Inmana s Idou testuje setkáním s dalšími postavami, nejen jejich vzájemnou náklonost, ale jejich charaktery, - že Inman nejednou selže, už jsme si vyjasnili - čímž se rozmělňuje vášnivé pojítko, jaké mezi sebou Inman a Ada od začátku mají. A když se definitivně pozornost rozčlení i na třetí figuru totiž buranskou děvku Ruby, nejen že tvůrci skoro nepřiznaně lámou čistotu Ady, ale protkávají zasněné představy humorem a tupostí.. Pokud bychom rozdělili Návrat do Cold Mountain do tříaktové struktury, tak úvod spojený s vytvořením náklonnosti mezi Inmanem a Adou by potěšil každého romantika, prostředí akt protkaný válkou a tragickými osudy vedlejších postav zase všechny poetiky, a nakonec vyčekané finále každého snílka, jen kdo zaručí každému z nich, že v těch dalších částech nevytuhne a dočká se toho svého.. A to je právě problém Návratu do Cold Mountain, on je skvělý a překrásně natočený, nestojí na místě a pořád se v něm něco děje, navíc upoutá vedlejším ansámblem svých hrdinů (Natka Portman, Brendan Gleeson a další), ale na celovečerní film je až moc rozvleklý a epizodický, když ho pospolu drží jen romance, kterou na každém kroku postavy zrazují, anebo se už po čase musím ptát, zda jim to za to stojí.. Ode mě tedy návrat do Cold Mountain nečekejte.. 70%
Možná zbytečně dlouhá stopáž, ale kvalita filmu je prostě taková, že i ten čas vám nakonec bude ukradený protože budete odcházet od obrazovky s docela fajnovým zážitkem. Ústřední trojice je herecky natolik zkušená, že nezbývá než pochválit. i když si dovolím tvrdit, že R. Zellweger nad nimi trošku ční. Moc mě potěšila i N. Portman, která jsou roli zvládla brilantně a ne nadarmo je jednou z mých nejoblíbenějších hereček.
Téměř dokonalý film. Rád bych ho stavěl na roveň Titanicu. První dvě hodiny jsem si říkal: "Tohle je dobrý jako Zabití Jesseho Jamese. Tohle je Titanic v kulisách Jihu proti Severu". Je to rozmáchlá historická freska na pozadí občanské války, která v sobě tříme velké milostné (melo)drama. Bohužel, ono velké milostné drama na mě zde nefungovalo. Hlavní postavy, které hrají Jude Law a Nicole Kidman, mezi sebou podle mě neměly dostatečně silnou chemii na to, aby s nimi divák prožíval jejich milostné pnutí. Oba jsou však velmi dobří herci, což trošku skrývá samotnou skutečnost o nedostatečně funkčně vystavěné romantické lince. Kvůli tomu, že jsem "nepřijal" ono milostné pnutí mezi postavami, které na mě tak dobře fungovalo mezi Jackem a Rose, jsem zkrátka neprožíval jejich úsilí se k sobě dostat, což bych u takového filmu právě měl. Dvě hodiny filmu jsem byl v nadšení z jeho kvalit, ale když se postavy půl hodiny před koncem opět střetli a vyznávali si lásku takovým básnicky uvzdychaným způsobem, z něhož jsem cítil cringe (úzkostlivá nevole, kterou vyvolává trapno a nepatřično). Oči jsem protáčel vsloup a litoval, že tohle se autorům nepovedlo. Na druhou stranu toto je jediná rovina filmu, která nedržela onu vysokou úroveň zbytku. Tvrdím vlastně opak toho, co Cival. Tolikrát jsem si během prvních dvou hodin říkal, že sleduji něco dokonalého. Cival tvrdí, že prostřední hodina je nudná a zdržuje od silné romance. Pro mě však romance nebyla silná a na filmu se mi právě nejvíc líbilo Ihmanovo (Jude Law) courání po cestách během občanské války, potkává různé lidi a dostává se do různých situací. Rovněž se mi líbilo, jak se uhlazená Ada z vyšší společnosti sblíží s vesnickou holkou Ruby (Renée Zellweger ji hraje dokonale) a společnými snahami začnou pracovat na vlastní obživě a jsou si jedna druhé oporou - Žena zde tedy pouze pasivně nečeká na svého milého. Ony jednotlivé vztahy mezi různými postavami jsou velmi lidské, příjemné a zajímavé. Baví je sledovat. Tolikrát jsem si říkal, že je to tak dobře napsané, zahrané a natočené, že sledovat jen tři postavy jak spolu sedí u ohně a o něčem se baví je působivější než cokoliv co Zack Snyder nebo Michael Bay natočili od roku 2013. Pro mě tkví síla Cold Mountain právě této velká dobové rozmáchlosti a lidskosti ukrytá v malých epizodách různých lidí s různými. Kdyby byla milostná linka lepší a závěr filmu byl napínavěji hnán ke svému tragickému konci - toho by šlo docílit ještě větším zhuštěním dějových linek obou postav v závěru, kde dochází ke zlomu dobu, kdy divák už nějakou dobu pozoruje, že postavy se blíží ke svému shledání a divák si přeje, aby jedna přišla dřív, než ta druhá přijde k úhoně. Takto však závěr koncipován nebyl.
Nádherný film, který jsem viděla už několikrát, ale dosud se mi neomrzel. Přes svoji délku a romantičnost to není nějaká "červená knihovna". Je to historický film z období americké občanské války a některé scény jsou skutečně hodně drsné. Nicole Kidman a Jude Law jsou úžasní a hrají skvěle. Ale Renée Zellweger mě velice překvapila! Měla rovněž půvab a vnesla do té pochmurné válečné atmosféry, chudoby a hladu i prvek legrace. A ty krásné přírodní záběry! Hudba Gabriela Yareda! Všechno to vytváří dokonalý soulad a nevšední umělecký (nikoli kýčovitý!) zážitek. Návrat do Cold Mountain je prostě mistrovský kousek!
Návrat do Cold Mountain měl být obrovským příběhem na pozadí zuřivé války, místo toho ho Anthony Minghella roztříštil do několika menších epizodek s nemálo cameo roličkami a tím, co nezůstalo v rovině slibů, je pouze perfektně odvedená vizuální stránka. Nádech války se vytratí po úvodní desetiminutovce (honička s národní gardou by se mohla odehrávat v jakémkoliv jiném žánru), velkoryse nastíněná premisa velkofilmu zmizí jako pára nad hrncem a do popředí se tlačí kombinace skoro pohádkové road-movie a venkovského dramatu. A když to není místy úplně ono, jak jsem napsal výše, oko si smlsne téměř v kterémkoliv momentě. Překrásné exteriéry, rozmanitá paleta barev, prosluněná pole, skoro to až svádí zhluboka se nadýchnout. Jude Law předvádí, že umí zahrát naprosto vše, velkým překvapením je pak Renée Zellweger, která ve všech (bohužel i vážnějších) scénách strhává pozornost na sebe. Jinak je však Návrat do Cold Mountain zářným příkladem toho, kolik herci dokáží zachránit, když není možnost opřít se o scénář. Ten je totiž díky své přímočarosti určitě největší slabinou tohoto jinak ambiciózního celku.