Tak přece se někomu líbí. Pokračování Jokera, jež režisér Todd Phillips pokřtil neatraktivním názvem Folie à Deux, jako kdyby vzniklo hlavně proto, aby se všem v Hollywoodu i v kinosálech ukázal prostředníček. Muzikálově laděný, buřičský, vězeňský a soudní mišmaš s Joaquinem Phoenixem a Lady Gaga, který si na sebe v kinech zdaleka nevydělal, právě z toho důvodu imponuje kultovnímu režisérovi Quentinu Tarantinovi. Ten Jokera v podcastu Breta Eastona Ellise opěvoval jako „fuck you“ všem a od autora, jenž se sám chová jako gothamský rebel.
Články 112
Pulp Fiction: Historky z podsvětí sice nejsou Tarantinovým debutem, právě jejich uvedení před třiceti lety, a především vítězství na prestižním festivalu v Cannes, ale stálo u exploze vlivu tohohle svérázného filmaře, který se stal věrozvěstem filmové postmoderny a hned několika celospolečenských posunů. To, co se na první pohled jeví jako bezstarostně zpatlaný filmový mišmaš milovníka braku, ve skutečnosti vznikalo jako očekávaný zlom filmové historie. A tuhle roli 30 let stará klasika splnila královsky.
Německý herec Udo Kier má za sebou v 80 letech kariéru, kterou lze podobnou měrou obdivovat i odsuzovat jako převážně brakovou. On sám nepochybuje, že z přibližně 280 rolí jich za řeč stojí sotva pětina, v nichž svůj uhrančivý démonický výraz opřel také o kvalitní scénář. Pracoval se špičkovými režiséry i herci, o kterých neřekne nic špatného, zatímco před kamerou musí často provádět vrcholně zlomyslné nebo prostě neobvyklé věci. Nejen proto spadá mezi charakteristické osobnosti, jež si na první pohled nespleteme.
Bylo nebylo, v nacisty okupované Francii… Quentin Tarantino tímhle pohádkovým obratem přesně před patnácti lety zahájil exkurzi do nejtemnější části 20. století, již si na příběhu jedné zamotané spojenecké operace a osobní židovské msty upravil k obrazu svému. Hanebný pancharti (Inglorious Basterds) stojí ve stínu Pulp Fiction či Nespoutaného Djanga, přitom jsou nejsilnější a nejrafinovanější v tom, co Quentin dlouhodobě razí jako svou tvůrčí výsadu – spojování dramatu s absurdní černou komedií a především reálné historie s tou, kterou nám z pohledu žánru a přidružených formálních aspektů prezentují milované filmy.
Nejezděte na Slovensko, nebo vás tam vykuchají. Hororový nadšenec a blízký přítel Quentina Tarantina Eli Roth roku 2005 zavítal i do České republiky a v okolí malebného Českého Krumlova natáčel tehdy šokující řezničinu Hostel, v níž Jan Vlasák porcoval turisty odchycené za účelem štědře financovaných vražd na objednávku. Ve své době nesmírně sledovaný film z kategorie „torture porn“ nasbíral dost fanoušků a dvě pokračování, tudíž Roth, jenž stojí za jednou z nejhůře hodnocených videoherních adaptací Borderlands, směle plánuje seriálové rozvětvení námětu. Za inspiraci přitom považuje satirickou perlu Bílý lotos (The White Lotus).
Někdo si dává záležet. Quentin Tarantino už delší dobu chystá svůj desátý a poslední snímek, jímž se měl stát jakýsi hybrid Taxikáře (Taxi Driver) a milostného dopisu filmové kritice s názvem The Movie Critic. Ten na podzim do hlavní role ulovil Brada Pitta, kroužil kolem Toma Cruise a za dílem kultovního filmaře měl zatáhnout oponu jeho možná nejosobnějším příběhem. Quentin však dostál své pověsti autora nečekaných zápletek a celý projekt se dle webu Deadline ruší. Tvůrce Pulp Fiction a Hanebných panchartů (Inglorious Bastards) si to zkrátka rozmyslel.
Padesátiletý představitel Batmana z trilogie Christophera Nolana se po premiéře filmu Vice roku 2018 dušoval, že s extrémními tělesnými transformacemi v zájmu vlastního zdraví skončí. Christian Bale byl jako záporák Gorr the God Butcher ve čtvrtém Thorovi (Thor: Love and Thunder) přesto k nepoznání a nyní se chopil jednoho z nejproslulejších tragických hrdinů literatury i stříbrného plátna. První fotografie z chystané adaptace románu Mary Shelley The Bride ukazují oscarového herce jako Frankensteinovo monstrum. Nevěstu si v režii Maggie Gyllenhaal (Temná dcera) zahraje oceňovaná Jessie Buckley (Men, Černobyl).
„Tak už víme, od koho přichází kouzlo bratrů Coenů. A není to Ethan,“ zaznívá ve škodolibých reakcích na první samostatný film poloviny ikonického filmařského dua. Kritická obec po něm zůstala rozpolcená a širší veřejnost spíše odmítavá. Co však tyto hlasy většinou neberou v potaz, je skutečnost, že Panenky na útěku (Drive-Away Dolls) jsou film specificky zkonstruovaný právě proto, aby nenaplňoval očekávání vysokého uměleckého díla, ale byl ztřeštěným a zcela z řetězu utrženým excesem.
Pokud k tomu máte vlohy, hrát filmového padoucha může být velice vděčné. Mnozí ikoničtí herci a herečky to preferují před úlohami klaďasů, které sice mají větší prostor a navrch i sympatie dané morálně žádoucím postojem. Skvělí záporáci jsou kořením průměrných žánrových filmů a tažnou silou těch hodnotných a kreativně napsaných produkcí, v nichž neříkají jen prázdné fráze, jde z nich strach a nutí k zamyšlení. Ať už jde o zcela smyšlené psychopaty, mocné byznysmeny s předobrazy v realitě nebo o kontroverzní historické figury, následující seznam zaměřený na oscarové herecké výkony v záporných rolích představí výkvět těch vskutku památných filmových postav. Americká Akademie možná zcela ignorovala Anthonyho Perkinse v Psychu, Jacka Nicholsona v Osvícení (The Shining) nebo Roberta Mitchuma v Lovcově noci (The Night of the Hunter) i Mysu hrůzy (Cape Fear), avšak v minimálně v těchto případech vložila Oscara do těch správných úlisných rukou.
Quentin Tarantino se rozloučí ve velkém stylu. Teprve nedávno vyšlo najevo, že první zvučnou posilou jeho jubilejního a pravděpodobně posledního desátého filmu The Movie Critic bude Brad Pitt. Ten si pod kultovním filmařem zahrál už v Hanebných panchartech (2009) a snímku Tenkrát v Hollywoodu (2019), za který obdržel Oscara pro nejlepšího vedlejšího herce. Tarantino však dlouho obdivuje také dalšího čerstvého šedesátníka Toma Cruise. Jeho obsazení zvažoval už pro úlohu kaskadéra Cliffa Bootha, jež nakonec připadla Pittovi, a nyní hodlá hvězdu Mission: Impossible údajně dostat před kamery alespoň pro malý epizodní štěk.