Znemožnil Slovensko, teď se krvavý horor chystá na další země. Brutální Hostel se vrátí
Portrét našich východních sousedů dlouhodobě pošpiňují například reality show typu Výměny manželek, ale koprodukční hollywoodský Hostel vykonal zvláštní medvědí službu. Před dvaceti lety se ve světě opět rozmáhal fenomén snuff filmů, který nakopla popularita found footage hororů z ranku Záhady Blair Witch nebo rozmach internetu, jehož temná zákoutí obsahovala hrozivé útržky skutečného lidského mrzačení a smrti.
Režisér Eli Roth, jenž se představil osobitým výtažkem Lesního ducha v podobě celkem nechutné Cabin Fever, se údajně zhrozil právě při prohlížení jistých jihoasijských webových stránek obsahujících záznamy reálného lidského mučení, jež si majetní lidé pro zábavu objednávali. Ať už je na dané historce byť jen zrnko pravdy, Hostel ji nafoukl do monstrózních žánrových rozměrů. Partu mladých pařanů vyslal na Slovensko, kde ji schramstnul zkorumpovaný systém ústící až do opuštěné továrny, kde bývalí zkrachovalí doktoři provádějí útrpné mučení přímo na kameru před zraky platící klientely. Policistu s otevřenou peněženkou a přivírajícího obě oči ztvárnil Miroslav Táborský, mučitele si s grácií střihl Jan Vlasák.
Dosud vznikly tři díly, Eli Roth natočil ještě první pokračování z roku 2007 a následně se vrhnul na další hororové projekty včetně kanibalského survivalu The Green Inferno. Aktuálně promuje videoherní adaptaci Borderlands s Cate Blanchett a Kevinem Hartem, která sbírá drasticky záporné reakce (ačkoli recenze na Kinoboxu odhalila světlé stránky). A při rozhovoru s webem Film Stories přišla řeč i na seriálové prodloužení Hostelu, jež se má začít natáčet někdy v příštím roce. Informace unikly už v červnu, přičemž lidé dle Rotha už slyšeli, že „probíhá dohoda s hercem Paulem Giamattim.“
Na dva Oscary nominovaný veterán se má v chystaném seriálu chopit dosud nespecifikované role a stát se součástí novodobého krveprolití, jemuž prý mnohem násilnější televize otevře náruč. „Televize je dnes mnohem násilnější než filmy,“ vyřkl Roth svůj verdikt nad obměněným stavem hororové tvorby, která v kinech odbočila k symboličtějších aspektům žánrové nostalgie či sociální přecitlivělosti.
Vzorem má ostatně být oceňovaný seriál Bílý lotos, jímž tvůrce Mike White dvě sezóny popichoval zbohatlíky, jejichž manýry obrátily vzhůru nohama jinak podlézavé rezorty na Havaji a Sicílii. „Dlouho jsem uvažoval, jak uchopit tenhle nápad na hororový Bílý lotos. ve kterém bych mohl všechno napsat a zrežírovat,“ popisoval Roth, jenž se rovněž angažuje herecky a vidět jsme jej mohli třeba jako Donnyho Donowitze v Tarantinových Hanebných panchartech. „Každou sezónu byste mohli ždímat jinou záhadu a zabořit se do znepokojivých věcí pod povrchem, hned za prahem. Jsme na krásném místě, ale jen trochu sejdeme ze stezky, kam bychom vkročit neměli, a zříme všechny ty děsné věci, které jsou lidé schopní vykonat pro peníze.“
Hostel byl dle Rotha ve své době příliš šílený, ale v současnosti vyznívá spíš jako dokument. Máme už totiž ponětí o všech strašných skutcích miliardářů, v nichž se hororový neposeda hodlá hlouběji vrtat. Naráží tím zejména na kauzy týkající se Jeffreyho Epsteina, jenž se ve vlastní cele oběsil údajně proto, aby se nemusel zpovídat za vlastní zveřejněné prohřešky kolem zneužívání nezletilých žen na karibském ostrově. Ve světě navíc sílí fenomén true crime a od premiéry Hostelu na nás pršely filmy, které probírají téma smrtelných zakázek a mučení pro cizí potěchu, tudíž Rothův plán dává z obchodního hlediska perfektní smysl.
Slovensko to už z perspektivy hororového cestopisu odneslo. Exotičtější záměry ovšem slibují oživení zašlého konceptu, který nově vzkříší produkční společnost Fifth Season. Ta dosud uvedla třeba seriály Odloučení od Apple TV+ nebo netflixovský seriál Eddy.