Fantastika zřejmě nezná přísnější fandom, než příznivce Star Wars. Nejsou to fanoušci, kteří by dali franšíze cokoli lacino, každý nový film či seriál je přísně posuzován a nadšené ohlasy často střídá vlna kolektivní nenávisti. Nejnovější vývoj situace se ukazuje podobně stresující, tím víc, že se studio vrací k látce, která fanouškům příliš „nesedla“, navíc se scenáristou, jenž se podílel na nepříliš populárních projektech. Navíc se objevily nepěkné zvěsti, jak se k práci dostal.
Články 307
Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Kudy se bude ubírat budoucnost filmové předaleké galaxie George Lucase, to je od premiéry kritizované „labutí písně“ Skywalkerů, deváté epizody s názvem Vzestup Skywalkera, vyloženě ve hvězdách. Nezávisle na sobě vzniká několik projektů mimo uzavřenou hlavní ságu včetně celovečeráku Mandalorian & Grogu, jiné produkce se trvale oznamují, ruší či odkládají. Lucasfilm ovšem dle Deadline uzavřel smlouvu na novou trilogii se scenáristou a producentem Simonem Kinbergem, k níž se zatím kdokoli od Disneyho odmítá vyjádřit.
Nedávno jsme si připomínali, že The Mandalorian & Grogu režiséra Jona Favreaua, jehož první díl se chystá na přespříští rok, je de facto jediným živým filmovým projektem ze světa Star Wars. Sedmiletou pomlku mezi filmy si Disney rozhodně nepředstavoval, když značku kupoval, ale chladné reakce na nové filmy vedly producenty k zmražení svých plánů a restartu. Zmínili jsme, že se kutí šest dalších námětů, ale žádný z nich není jistý. Jeden z nich se nyní dere na povrch.
Zdá se, že Mandalorian je v tuhle chvíli jediným sub-brandem Star Wars, který zůstává naživu. Vývoj filmové trilogie o dalších osudech Rey Skywalker byl podle mnohých spekulací pozastaven a vlastně se pořád jistě neví, kdy (a jestli) se jí dočkáme. Přestože Disney samozřejmě už dávno získal zpět své 4,5 miliardy dolarů, které zaplatil Georgi Lucasovi, i tak je život Star Wars pod jeho dohledem v dost bezútěšné situaci. V tuhle chvíli to tedy vypadá, že myšák Mickey vsadí all in na svou poslední kartu.
Jak moc je pro herce důležitý jeho hlasový projev? Bavíme-li se o Jamesi Earlu Jonesovi, jenž naposledy vydechl včera ráno ve věku 93 let a jehož hluboký chraplák naháněl husí kůži snad i Morganu Freemanovi, můžeme si rovnou odpovědět výčtem jeho nesmrtelných dabérských momentů ze Star Wars, Lvího krále, Simpsonových či všemožných dokumentů. Darth Vader, největší záporák kinematografie, by byl bez Jonese poloviční. Rodák z Mississippi přitom válel i v televizi a na divadelních prknech a spadá mezi malou hrstku umělců přezdívaných EGOT podle čtyř největších uměleckých ocenění, jež lze v zámoří vyhrát – Emmy, Grammy, Oscar a Tony.
O původní trilogii Hvězdných válek obvykle uvažujeme jako o výsostně autorském díle George Lucase. To on přece stál za veškerým děním z předaleké galaxie, že? Lucas je samozřejmě podepsán pod náměty všech tří epizod, režíroval však pouze první z nich, tedy Novou naději. Důležitost dalších dvou režisérů, tedy Irvina Kershnera a Richarda Marquanda, se dlouhodobě upozaďuje, zdá se však, že jim (a především prvnímu z nich) Lucas vděčí za mnohé.
Pokud nejste zarytí fanoušci experimentální kinematografie a dáváte přednost snáze stravitelné hollywoodské zábavě, nejspíš jste zaregistrovali, že dialogy v populárních filmech se často opakují. Postavy v podobných situacích prostě reagují podobným způsobem a komentují to podobnými hláškami. Které z hojně slýchaných větiček můžeme slýchat přece jen častěji než jiné?
Být ženou v branži, kde se chlapi s žílami na bicepsech ohání velkými kvéry a cedí drsné hlášky směrem k protivníkům, jež se chystají oddělat, není jednoduché. Maskulinní osmdesátá léta, kdy kinematografie jako čelní hvězdy uznala Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stalloneho, přesto otevřela prostor také hrdinkám, které nemohou čekat na pomocnou ruku. Silné ženy v akčních filmech, ať už těch dobrodružných, hororových či komediálně laděných, v některých případech ještě nesetřásly sexuální objektivizaci, ale mužům to dokázaly nandat a obstarat i lidštější, empatický přístup.
Uchechtaný císař Palpatine vstoupil do světa Star Wars až v poslední klasické epizodě, kde jsme se o něm vlastně skoro nic nedozvěděli. Talent skotského shakespearovského herce Iana McDiarmida byl ale tak nezapomenutelný, že se sithskému padouchovi podařilo pohltit celou sérii. Pro pomoc k němu nakonec utíkal i bezradný Disney. A Není divu. Ať byly totiž Star Wars co do popkulturního postavení nahoře, nebo dole, McDiarmida si vždycky každý vychutnal. Sithský císař včera oslavil 80. narozeniny.