Neznám lepšího příběhu o lidských vztazích mezi mladými lidmi jako je tento. Na složitosti a nástrahy života hlavně mezi vztahy narazí František ve vynikajícím podání Pavla Lišky, který se vrací z léčebny, kde prožil velkou část svého života a kde na tyto věci nenarazil. Vypadá jako idiot, ale citově prožívá víc než ostatní. Emoce a napětí plynule a nenásilně provází celý děj. Nezkutečná civilnost díla vytváří něco, jako psychologickou sondu do vnitřku prožitků a seberealizace osobnosti. Tím mi dílo hodně připomíná tvorbu Miloše Formana. Takto zachycená realita doby od vánočních svátků po silvestra se jen tak nevidí. Jak řekl Jiří Macháček v dokumentu Film o filmu: "Člověk, který se zajímá víc o ostatní lidi než o sebe je idiot. To si většinou myslíme a tím se vlastně klasifikujeme na idioty my. A o tom tento film je." Přesně řečeno.
Gedeon rozhodně český filmový trh nezahlcuje svou filmovou produkcí (nepočítáme-li reklamy), ale udržuje si kredit. Po ceněném celovečerním debutu Indiánské léto se mu podařilo přeskočit svou vysoko nastavenou laťku další charakterovou studií. I napodruhé postavil film na výborném prokreslení charakterů svých postav a dopřál jim jistá "prozření" i možnost projevit se ve vyhrocených situacích. I tentokrát je jednou z protagonistek Tatiana Vilhelmová; v roli protihráčky vystřídala Kláru Issovou Aňa Geislerová a vztahový čtyřúhelník doplňují Pavel Liška (tehdy ještě herec brněnského HaDivadla) a Jiří Macháček. Liška svou příležitost ztvárnit prostého a upřímného vnějšího dějového hybatele zdánlivě topornými, ale velmi pregnantními výrazovými prostředky využil bezezbytku a rozpoutal netradiční herecký koncert. Bohužel zároveň stvořil klišé "Liška hraje dobře dementy", což je vůči herci zbytečně omezující. Gedeon a Sláma jsou geniálními ilustrátory maloměstského prostředí a maloměstských figur.
Ve filmu se sešla tehdejší nastupující herecká smetánka, ale je to strašně sterilní. Cenami ověnčený a oceňovaný snímek, který já osobně moc rád nemám. Vztahová komedie, či vztahové drama, které mě osobně moc stran scénáře nesedí. Musím ale uznat, že je to kvalitativně výše než drtivá většina vztahových komedií natočených za posledních deset let.
Česká romantická komedie? Těch vychází kvůli velké divácké oblíbenosti a nenáročnosti každoročně tolik, že jde patrně o nejčastější tuzemský filmový žánr, jenže povedená je tak maximálně každá desátá a většina z nich jsou zaměnitelné. Saša Gedeon se pokusí dokázat, že ji umíme natočit.. Návrat Idiota má pořád daleko k těm americkým či britským kouskům, které šlechtí žánr romantických filmů, ale na české poměry jde o solidní pokus.. Především hlavní podíl na úspěchu má ústřední postava Františka coby Pavel Liška, který hraje takového obecního debílka, který ale předvádí docela solidní výkon a má hrozně blízko přirozené figuře.. Čím si vás jeho postava upoutá je ta jeho až romantická naivita, skrze kterou vůbec neřeší nějaké signály, či dodržování nějakých společenských a vztahových pravidel a stereotypů.. Je tak fajn sledovat jak se tahle milá duše snaží prosadit na milostném poli a zrovna mu do cesty shodou tolika náhod přijde Aňa Geislerová jako Anna, kterou se snaží vytáhnout z toxického vztahu i přesto, že oni dva se k sobě taky tolik nehodí.. Tohle není ta romantická komedie, která srší naivitou a diváka uspokojuje představou, že existuje pravá láska, nýbrž naopak docela zadusí složitostí lidských vztahů a možná i někdy uvede do ještě větší deprese.. Ale za každým mráčkem je slunce, které i tady čeká na tu správnou chvíli.. Je to trošku zhulený film, ale svojí nadějí a unikátním přístupem Františka k vztahům a zážitkům si ho nejde neužít.. Jen jsem asi doufal ještě ve větší pohádku a bohužel v téhle ukřivděné zemi máme pro lásku takové zvláštní cítění a já jsem spíš na ta klišé.. 65%
Film, který dělá z Pavla Lišky jednoho z nejlepších českých herců. Jedná se o rozjezd jeho výborné kariéry. Nádherný tragikomický příběh, inspirovaný Dostojevského klasikou a převedený do současných reálií. Mě ten film prostě bavil. Ujetosti, podtržené dokonalými herci a režií... Co chtít víc. Jeden z nejlepších českých filmů.
Neuvěřitelně křehký pohled do světa jednoho prostého idiota. Ti, co kritizují Lišku, by se měli podívat zrovna na tento film, kde dokáže skvěle hrát očima a veškerá z replik, kterou pronese (a moc jich není) je důrazná a výborně zahraná. Skvělá Kučerova kamera, Gedeonovo režijní vedení a dramaturgie, či Godárova hudba jsou naprostými triumfy v rukávu. Stále po dvaceti letech je film aktuální.