Psát v Hollywoodu sci-fi zápletky je po premiéře Tichého místa (A Quiet Place) o dost jednodušší. Poštvat na lidstvo agresivní vetřelce, kteří získávají převahu svými jasně vymezenými fyzickými či smyslovými devízami, se jeví jako nevyčerpatelný zdroj postapokalyptických scénářů. Do rozšiřující se kolekce podobných dystopií se přidává premiéra Hranice přežití (Elevation) s nynějším Kapitánem Amerikou Anthonym Mackiem, v níž nezničitelní brouci z hlubin země vyhladili většinu lidské populace. Přeživší se zdržují v horských pásmech s nadmořskou výškou přesahující 2440 metrů, která udává bezpečnou zónu, do níž brutální opancéřovaní „reapeři“ z neznámých důvodů nevkročí. Scénář si s kontextem obecně hlavu neláme, ale film za 90 minut nestačí nudit a v rámci schovávané před zabijáckými monstry si vede lépe než většina epizod The Last of Us.
Články 39
Steven Spielberg si už vyzkoušel ufony na všechny způsoby. Představil je jako tajemnou sílu v Blízkých setkáních třetího druhu, jako roztomilé plyšáky v E.T. Mimozemšťanovi a také jako nevyzpytatelné dobyvatele z Války světů. Přesto se rozhodl, že má ještě čím přispět a vrací se ke sci-fi žánru. Konečně vyšel najevo název jeho chystaného filmu, který přibral rodícího se hereckého miláčka. Znamená to, že od něj po dlouhé době můžeme čekat nefalšovaný hit?
Tento týden vstoupil do českých kin katastrofický snímek Twisters, v němž sympatičtí hrdinové po téměř 30 letech od prvního dílu Twister znovu bojují proti ničivým tornádům. Do kinosálů tak po delší době dorazil vysokorozpočtový katastrofický snímek plný digitálních triků, velkolepých akčních scén a ničení všeho možného. A to je nejlepší čas si připomenout, jaké další podobně zábavné a povedené snímky se v tomto žánru urodily.
Časy se mění a s nimi i postavení herců a hereček. Z ne vždy zrovna pohádkově placeného povolání herce či komedianta se nástupem filmu staly globální megastars, které jsou často známější a movitější než světoví lídři. Málokterý prominent továrny na sny tak tlačí bájnou Thespidovu káru od štace ke štaci, mnozí ji vyměnili za káry poněkud luxusnějšího ražení. Není neobvyklé, že mají největší hvězdy současnosti na účtech stovky milionů dolarů. Pokud si ale určíme jako dolní hranici půl miliardy, zbyde nám jen velmi úzká skupina boháčů, ve které nenajdeme Leonarda DiCapria, Brada Pitta ani Roberta Downey jr. Kdo tedy patří mezi nejmajetnější herce a herečky světa a jak se jim jejich jmění podařilo získat?
Fascinace tím, co se ukrývá ve vesmírných dálavách a co by teoreticky mohlo navštívit i naši titěrnou planetu (a podle mnohých už navštívilo), provází Stevena Spielberga od nejranějších let. Už ve studentském filmu Firelight roku 1964 popisoval přílet UFO do provinčního amerického městečka, dva roky po premiéře Čelistí (Jaws) zfilmoval vlastní sci-fi námět do oslnivých Blízkých setkání třetího druhu (Close Encounters of the Third Kind) a roku 1982 dojal celou galaxii příběhem E. T. Mimozemšťana (E. T. the Extra-Terrestrial), jenž se navzdory duševnímu poutu s chlapcem Elliotem musí vrátit domů. Sedmasedmdesátiletá legenda kinematografie nyní dle webu Variety plánuje návrat ke kořenům a pověřila scenáristu Jurského parku (Jurassic Park) Davida Koeppa rozepsáním svého dalšího námětu o UFO, který prý hodlá i režírovat.
Hannah Dakota Fanning byla svého času největší dětskou herečkou planety, stejně fascinovaný byl svět naposledy o dekádu dřív Macaulay Culkinem. Jistě, populárních nezletilých star je bezpočet, nicméně talent Fanning nespočíval jen v charismatu a roztomilosti, považovali jsme ji za skutečnou herečku schopnou podávat plnohodnotné dramatické výkony, což je mnohem vzácnější. Dnes slaví třicáté narozeniny. Kam se poděla?
V současné kinematografii existuje málo jistot, přičemž obliba třicetileté jurské série je jednou z nich. Trilogie Jurský park (Jurassic Park) nastartovaná roku 1993 nadčasovým trikovým dobrodružstvím Stevena Spielberga se roku 2015 přehoupla v Jurský svět (Jurassic World), jehož tři části završily proniknutí geneticky vyšlechtěných prehistorických tvorů do lidské civilizace. Poslední díl s podtitulem Nadvláda (Jurassic World: Dominion) sesbíral neobvykle záporné ohlasy, i když byl trochu po vzoru Avengers velkou týmovkou spojující dvě generace protagonistů. Pořád ale vydělal přes miliardu dolarů a na cestě je spin-off, který pod dohledem scenáristy Davida Koeppa (první Jurský park, Válka světů) snad zachová atraktivitu látky a současně překlene její kvalitativní krizi. Podle nových zpráv k tomu bude mít po ruce režiséra Garetha Edwardse, jenž trikovým filmům a velkým hrdinským příběhům zasvětil celou kariéru.
Jurský svět je pro studio Universal podobně cenným artiklem jako Star Wars pro Disneyho, tudíž ukládání dinosaurů k dalšímu věčnému odpočinku není na pořadu dne. Nedávno jsme informovali o tom, že scenárista David Koepp vyvíjí příběh k restartu série, již před jednatřiceti lety pomohl velkolepě nastartovat Jurským parkem (Jurassic Park), tedy adaptací knihy Michaela Crichtona v režii Stevena Spielberga. Ke Koeppovi, jenž napsal také Ztracený svět, se dle nových informací připojuje režisér David Leitch (Bullet Train, John Wick) a další Jurský svět uvidíme už 2. července 2025.
Sjednocení filmových premiér Barbie a Oppenheimera se ukázalo být jedním z nejlepších marketingových tahů v dějinách kinematografie. Dva tematicky i esteticky zcela odlišné snímky už dohromady vydělaly přes dvě miliardy dolarů a internetový mem Barbenheimer je v posledních týdnech všude. Unikátní příležitosti se tudíž chytlo béčkové studio Full Moon Features, které dle webu JoBlo připravuje doslovný crossover zdánlivě neslučitelných látek.
Jen málokdo čekal, že se z Barbie vyklube hit takto gargantuovských rozměrů. Feministická satira Grety Gerwig překonala hranici jedné a čtvrt miliardy ze světových kin a „pouze“ necelých sto milionů na tržbách ji dělí od titulu kasovně nejúspěšnějšího snímku letošního roku (jímž je dosud animák Super Mario Bros. ve filmu).