Nový začátek. Scenárista Jurského parku se Spielbergem pilovali příští dinosauří film dle originálu
Jurský park, posledních deset let už ale svět, by závan čerstvého vzduchu pro další přežití potřeboval. Dosud poslední Jurský svět s podtitulem Nadvláda chtěl být epickým vyvrcholením hned dvou trilogií, ale tvůrcům se dle jednotného mínění kritické i divácké obce rozsypal pod rukama. Vydělal ale stále dost na to, aby se síly rychle vrhly k druhému velkému restartu během tří dekád. Také Jurský park ostatně po revoluční jedničce ztratil prvotní švih, a přestože druhý Spielbergův díl zůstává adrenalinovou akční náloží, trojka vznikala víceméně z povinnosti a v bolestech.
Ani napomáhající Spielberg tehdy režiséra Joea Johnstona nezachránil, snímek natáčený s nedokončeným scénářem dopadl mnohem béčkověji, než by se na druhé pokračování možná nejzásadnějšího blockbusteru devadesátek slušelo. Minimálně úvodní Jurský svět ale uspěl na více významných frontách a o dinosaury je zkrátka zájem – na Netflixu momentálně franšízu prodlužuje dětem věnovaný Křídový kemp, který ale rozšiřuje přímo svět a události filmů.
Rebirth bude jedním z nejsledovanějších velkofilmů roku 2025, čemuž napovídá už tvůrčí zázemí. Edwards má reputaci nahnutou zkazkami o zákulisních problémech svého Star Wars filmu, Rogue One nicméně platí za nejlepší celovečerák z předaleké galaxie pod Disneym. Godzilla působivě rozbalila Monsterverse studia Legendary a Stvořitel dal lidem spoustu audiovizuálních pochutin za relativně malé peníze. Inscenovat památné okamžiky Edwards umí a bude záležet na tom, jaké mu Koepp vymyslí.
V rozhovoru pro The Discourse se svěřil, že alespoň částečně zkusil napodobit úspěch jedničky, která vycházela z knižní předlohy Michaela Crichtona. „Doufám, že se lidem ten film bude líbit, protože série se po třetím dílu začala měnit a působilo to jako: ‚Dobře, tak změňme náš tón.‘ Steven [Spielberg] a já jsme měli zájem o tón, který by se možná více podobal úplně prvnímu filmu. Už od začátku jsem to vnímal jako film o misi. Mám rád příběhy, které jsou omezené svým prostředím. Vytvoření menšího týmu a úkolu, který musí splnit – to byla opravdu zábava. A bylo prostě skvělé vrátit se do toho světa velkých dobrodružství, podložených skutečnou vědou, a napsat pár nových skvělých postav. Člověk často nedostane příležitost začít s čistým štítem a říct si: ‚Co chceš udělat?‘ Nebyly tu žádné očekávání na úrovni franšízy, kromě dinosaurů.“
Koepp, jednašedesátiletý scenárista úvodní Mission: Impossible, Spielbergovy Války světů či čtvrtého Indiana Jonese, tak musel opravdu respektovat jen dosavadní dějový kánon, který je rozsáhlý a sahá ještě daleko před události prvního filmu. Pomohl si známým přístupem tvůrce Looney Tunes Chucka Jonese, jenž dle Koeppa sepsal devět pravidel pro krátké kreslené snímky o Ptáku uličníkovi. Jich se poté scenáristé museli držet. „A tak jsem si udělal seznam věcí, které jsme museli dodržet – jednou z nich byly události předchozích šesti filmů, které se nesmí popřít ani ignorovat, protože nemám rád přepisování minulosti. To není žádná zábava. Za druhé, humor je kyslík. Věda musí být skutečná. Prostě všechny ty věci, které jsme ve filmu chtěli. A opravdu jsem si to skvěle užil, jak při práci se Stevenem, tak později s Garethem.“
Jurassic World: Rebirth přivede mezi dinosaury Scarlett Johansson v úloze operativní výzkumnice Zory Bennett, která pět let po událostech Nadvlády vede pátrání po vzácné prehistorické DNA. Ona i její společníci včetně Mahershaly Aliho, Jonathana Baileyho či Manuela Garciy-Rulfa skončí na ostrově, kde prehistoričtí tvorové nepobývají pouze v muzeích. Jejich dobrodružství, zatím přiblížené jen na několika fotografiích, si v kinech budeme moct užít od 3. července příštího roku.