Píše se rok 2001 a ze Země odlétá výprava k Jupiteru. Palubní počítač Hall 9000 naprogramovaný mimozemskou civilizací začíná svým jednáním ohrožovat celou posádku. Začíná napínavý souboj mezi lidskou a umělou inteligencí, v němž vyhrává...
Jeden z těch hodně kultovních a zároveň hodně složitých snímků, ve kterých jedni uvidí neskutečnou, zdlouhavou nudu a druzí něco dosud neviděného a úžasného. Já jsem někde mezi a film jako takový obdivuji převážně kvůli jednotlivým a mnohdy nezapomenutelným scénám.
Po objevení tajemného artefaktu pohřbeného pod měsíčním povrchem se lidstvo vydá na cestu k nalezení svého původu s pomocí inteligentního superpočítače HAL 9000. Stanley Kubrick zhmotnil fantazii literárního autora sci-fi Arthura Charlese Clarka tak dokonale a mistrovsky, že je snad už nadobro nepřekonatelný. Nejedná se o žádný dobrodružný popkornový sci-fi snímek, jak by si mnohý mohl představovat. Daný příběh svým způsobem představuje sbírku abstraktních pojmů týkajících se lidského pokroku, snahy a objevování. Jde o to, že se člověk snaží definovat sám sebe prostřednictvím metafory vesmírného cestování. S každým monumentálním tahem směrem nahoru či dolů se projevuje určitá myšlenka a to od prologu na úsvitu člověka, kde rané lidi využívají sílu základních nástrojů ve formě kostí, až po cestu, která osvětlí temná tajemství Jupitera. Prolog je záměrně zlovolný. Má ukázat odvrácení soupeřících kmenů a odhalit nepřátelství člověka k člověku. Podobný souboj později nastane mezi člověkem a umělou inteligencí. Vizuální stránka a tempo je taktéž záměrné. Vyvolává tak dojem, že každý záběr je koncipován jako pojem lásky, trpělivosti a myšlení. Umělecká vize je přizpůsobena revolučním technikám speciálních efektů a na rok 1968 nelze jinak, než smeknout klobouk. Stanley Kubrick vlastně dělal to samé, co v současné době dělá James Cameron. Vznikla nejinteligentnější vesmírná opera, která nestárne a stále budí nadšení po všech stránkách. Příběh jako takový se zdá být nesmělý, krátký a bez nápadů, ale tady jde hodně o hloubku myšlenky a dá se říct, že ne každý se do patřičné hloubky ke správnému uchopení dokáže ponořit. Vizuální vjem představy nekonečna je už jen vrcholem toho všeho. Při závěrečné scéně, kde je v kontrastu se zeměkoulí plod dítěte, už zbývá jenom zatleskat. Nekonečno a koloběh života. Pojítkem je tajemný monolit. Zkrátka a dobře, jedná se o snímek vizionářský a velice inteligentní. A v tom je stále jedinečný.
Tento film máprávě padesáté výročí, tak jsem se rozhodl, že si ho po dlouhé době pustím a podívám se mu na kobylku. Musím uznat, že triky jsou na tu dobu excelentní a film musel spolykat fůru peněz i když se jedná prakticky o studiovku. Je zvláštní se podívat na to, jak si lidé představovali před 50ti lety dnešní dobu a jak působí nějteré technologie směšně, ale to je normální :) Co se obsahu týče, je ale film dosti podprůměrný a geniální je hlavně vizuální a hudební stránka spojená s perfektní kamerou a zvláštní Kubrikovskou atmosférou. Nejsem fanoušek totoho kultovního filmu, ale kvalitu zpracování oceňuji.
Kvůli Kubrickově přítomnosti při každém stádiu natáčení 2001: Vesmírná odysea znamenala ve své době jistý průlom mezi diváky, kteří si tak začali vybírat filmy i podle režisérů, a nejen podle tváří hlavních představitelů.
2001: Vesmírná odysea vydělala po celém světě více než 40 000 000 dolarů, ačkoliv se peníze do ní vložené vracely pozvolna.
Na začátku roku 1976 byl vydán v nakladatelství Marvel Comics desetidílný komiks založený na filmu 2001: Vesmírná odysea, nakreslený a napsaný Jackem Kirbym.