Je blbé, že americké publikum a kritici ten film tenkrát vůbec neocenili, protože mně přišel hodně dobrý a vtipný. V zajímavostech by mělo být: v konkurzu na zpěvačku není jediná pěkná dívka - kromě dcery hlavních rodičů Jeanie (Linnea Heacock) - a celkově záměrem tvůrců asi bylo do hereckých rolí obsadit samé ksichty, chch. Ty vzhledově podivné zpěvačky a s tím zpěvem je to často smrtelná kombinace. Jinak Tina Turner mi vždycky tak trochu připomínala gorilí samici a jde vidět, že taková byla, i když byla mladší - a navíc ty její tanečky a grimasy, to ještě ten lidoopí zjev podtrhuje. Samozřejmě nejvíc zaujme kultovní scéna, kde generace rodičů kouří marihuanu a za mentora mají Schiavelliho. Ale i jiné útržky filmu stojí za to. Forman dokázal, jak kvalitní režisér umí být i za laciný peníz a to se mu potom vyplatilo.
Po úspěších filmů Easy Rider a podobných laciných snímků, které vydělaly jmění uvolnilo studio Universal milion dolarů také Miloši Formanovi, který obsadil Bucka Henryho, jinak výborného scenáristu do hlavní role filmu, jenž se naprosto vymyká studiové produkci v Hollywoodu vůbec. Formanův rukopis je jasný od prvního záběru, chápu, že na natáčení musela být i legrace a ten film vůbec není špatný, naopak. Pokud mám srovnat třeba se Sugarlandským expresem od Spielberga, tak tohle mě bavilo víc.
Výborný film Miloše Formana, který je ohromně vtipný a zároveň výborně ukazuje tehdejší společenskou situace a její problémy. A to propojení s hudbou se mi taky hodně líbilo. Jenom ten konec mohl být natočený líp.
Střet staré generace konzervativních rodičů, kteří nechápou, že se doba od jejich mládí posunula, a jejich dětí z mladé generace, kteří chtějí žít podle sebe. Problém starý jako lidstvo samo, aktuální také v dnešní době. Rodiče jsou stejně pokrytci a omezenci, kteří se nedokáží dívat na záležitosti z jiného úhlu pohledu. Naopak jejich děti mají mysl otevřenou a dokáží vstřebávat svět okolo ve všech jeho barvách a tvarech. Film je především komedie, u které jsem se celkem dost zasmál, a ta hudba mě donutila dupat nohou do rytmu. DĚJ: Mladá a krásná Jeannie Tyne se účastní konkurzu na zpěvačku ve skupině dalších mladých a hudebně talentovaných děvčat. Mezi nimi jsou také Carly Simon nebo Kathy Bates. Jsou to vesměs mladé holky s krásným hlasem, které rády kouří trávu a užívají si života. Rodiče od Jeannie Larry a Lynn se jednoho večera vrátí domů a zjistí, že jejich dcera utekla z domu. Zavolají tedy Divitovým, s jejichž dcerou má Jeannie být, ale ta tvrdí, že neví, kde je. Rodiče požádají své přátele Tonyho a Margot, aby jim pomohli dceru najít. Tony a Larry prohledávají místní bary, zatímco Lynn a Margot si povídají o sexu se svými manžely. Fotři se v baru ožerou a vrátí se domů, kde najdou Jeannie, a Larry ji chce potrestat za to, že utekla z domu a že bere drogy. Výsledek toho je, že Jeannie opět uteče z domu. Larry se vydává do města, aby ji našel, a potká se s Ann Lockstonovou, matkou, která také pátrá po své zmizelé dceři. Ann vypráví Larrymu o svépomocné skupině pro rodiče, kteří mají problémy se svými dětmi. Policie pak volá Tynesovým, aby jim oznámila, že Jeannie byla zatčena 300 mil daleko za krádež. Rodiče za ní spěchají, a ve vazbě najdou dceru od Divitosových, která dala policii falešné jméno. Po cestě domů se rodiče zastaví v hotelu, kde vystupuje Ike & Tina Turner. Lynn se opije a do pokoje ji sleduje opilý cizinec, který netuší, že v posteli je Larry. Lynn jej probudí a vyzkouší na něm některé sexuální typy od Margot. Po návratu do města se Larry a Lynn účastní formální večeře svépomocné skupiny rodičů. A pak začne asi nejlepší scéna celého filmu. Mladý muž jménem Schiavelli rozdá všem rodičům ubalené jointy a vysvětlí jim, jak se má hulit. Jakým koncem se joint dává do úst, jakým se zapaluje, jak se potahuje kouř směrem do zad a jak se má joint posílat po jednom potáhnutí, protože každý, kdo joint zadržuje, je křeček a není oblíbený. Tohle všechno moc dobře znám! Larry a Lynn jsou pak totálně zhulení a společně s Ann a jejím manželem Benem pokračují k Tyneovým domů. Skupina je zhulená, k tomu se opije a zahrají si svlékací texaský poker. Larry a Lynn jsou vysvlečeni do naha a Larry skočí na stůl a začne zpívat. Na podestě se objeví Jeannie, je z toho značně ohromena, a tak rodiče raději sešlost ukončí. Jeannie se pak přizná, že si našla nového kluka – hipíka. Larry navrhne, aby ho pozvala domů na večeři. Je to velice inteligentní, dlouhovlasý a vousatý hudebník, který mluví u večeře o tom, jak vláda ovládá lidem jejich životy. Odmítne pro ně zahrát svou tvorbu, a tak Larry zahraje na klavír „Stranger in Paradise“. ZHODNOCENÍ: Celkem zvláštní film a upřímně celkem chápu, proč to byl ve své době propadák. Působí to hodně nesouvisle, neuceleně, zmatečně a prostě tomu chybí jasná koncepce. Stejně jsem vnímal také Formanův předchozí film Hoří, má panenko. Musím ovšem pochválit krásu Jeannie, do které jsem se okamžitě zamiloval, a také tu bizarní scénu, kde se tehdejší „Nejlepší generace“ a „Baby Boomers“ učili hulit trávu a pak museli sami uznat, že je to super. Něco do sebe to tedy určitě mělo a líbilo se mi, že Forman stál na straně těch mladých, otevřených a vnímavých lidí, ze kterých se však stejně nakonec stali stejné konzervy, jako jejich rodiče. Filmu dávám krásné 4*.
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů.
Forman přišel s původním konceptem konkursu a aplikoval ho do americké hippie kultury s výrazným upgradem a příběhem. Upřímně to na mě nefungovalo tak dobře, film se často hledá a neví úplně, kde by zakotvil. Přesto dokážu ocenit jisté kvality a proslulou osobitost režiséra. On ten boom teprve přijít měl, přesto pro každého fandu tohoto velikána tenhle film je.
Hippie spin-off k Hoří, má panenko! se Formanovi dost povedl. Je o něčem jiném, než jsem po popisu děje všude možně čekal, ale to je samozřejmě jiná věc.