Je blbé, že americké publikum a kritici ten film tenkrát vůbec neocenili, protože mně přišel hodně dobrý a vtipný. V zajímavostech by mělo být: v konkurzu na zpěvačku není jediná pěkná dívka - kromě dcery hlavních rodičů Jeanie (Linnea Heacock) - a celkově záměrem tvůrců asi bylo do hereckých rolí obsadit samé ksichty, chch. Ty vzhledově podivné zpěvačky a s tím zpěvem je to často smrtelná kombinace. Jinak Tina Turner mi vždycky tak trochu připomínala gorilí samici a jde vidět, že taková byla, i když byla mladší - a navíc ty její tanečky a grimasy, to ještě ten lidoopí zjev podtrhuje. Samozřejmě nejvíc zaujme kultovní scéna, kde generace rodičů kouří marihuanu a za mentora mají Schiavelliho. Ale i jiné útržky filmu stojí za to. Forman dokázal, jak kvalitní režisér umí být i za laciný peníz a to se mu potom vyplatilo.
Po úspěších filmů Easy Rider a podobných laciných snímků, které vydělaly jmění uvolnilo studio Universal milion dolarů také Miloši Formanovi, který obsadil Bucka Henryho, jinak výborného scenáristu do hlavní role filmu, jenž se naprosto vymyká studiové produkci v Hollywoodu vůbec. Formanův rukopis je jasný od prvního záběru, chápu, že na natáčení musela být i legrace a ten film vůbec není špatný, naopak. Pokud mám srovnat třeba se Sugarlandským expresem od Spielberga, tak tohle mě bavilo víc.
Výborný film Miloše Formana, který je ohromně vtipný a zároveň výborně ukazuje tehdejší společenskou situace a její problémy. A to propojení s hudbou se mi taky hodně líbilo. Jenom ten konec mohl být natočený líp.
Nevím koho napadlo k tomu filmu napsat anotaci "vlídný pohled na pomatenou generaci 70. let". Vlídné to není ani za mák, naopak neskutečně zlomyslné. A o generaci 70. let a její pomatenost tam taky nejde. Pomatení jsou možná tak rodiče téhle generace. Každopádně jde o jeden z Formanových nejlepších filmů.
Forman přišel s původním konceptem konkursu a aplikoval ho do americké hippie kultury s výrazným upgradem a příběhem. Upřímně to na mě nefungovalo tak dobře, film se často hledá a neví úplně, kde by zakotvil. Přesto dokážu ocenit jisté kvality a proslulou osobitost režiséra. On ten boom teprve přijít měl, přesto pro každého fandu tohoto velikána tenhle film je.
Hippie spin-off k Hoří, má panenko! se Formanovi dost povedl. Je o něčem jiném, než jsem po popisu děje všude možně čekal, ale to je samozřejmě jiná věc.