Profilový obrázek

Kamil Fila

Kamil Fila
4 149

(Narozen 28. 6. 1980, Znojmo) Filmový kritik a publicista. Působiště v průběhu času: Živel, Film a doba, Filmpub.cz, Filmweb.cz, Moviezone.cz, Cinema, Cinepur, Respekt, Aktuálně.cz, Jestevetsikritik.cz, Deník N, Lidové noviny, Hospodářské noviny, Salon deníku Právo, Heroine.cz atd. Vystudoval Teorii a dějiny filmu a audiovizuální kultury na FF MU v Brně. Nedostudoval filosofii. Navštěvoval Mediální studia na FSS. Držitel novinářské ceny Zlatá křepelka za rok 2013. Člen výboru sdružení Ceny české filmové kritiky. Spoluautor knihy David Lynch: Temné stránky duše (2005). Má rozepsané dvě knihy - jednu o dějinách lidské sexuality, druhou o utopiích a dystopiích ve filmu. Šéfredaktor Kinoboxu od ledna 2020. Od června 2022 každý týden natáčí pořad Kinolog pro Stream.cz (vychází v neděli v 17:45).

Praha, Česká republika



ONEMANSHOW: The Movie
ONEMANSHOW: The Movie (2023)
2
Imitace filmu. Nekonečná reklama na film, který nikdy nepřijde. Parodie na cosi, čemu se toto dílo samotné nikdy nepřiblíží. Rádoby geniální konceptuální dílo, jehož jedinou myšlenkou je, že když máte více peněz, jste lepší člověk.
Barbie
Barbie (2023)
9
Unikátní typ zábavného filmu, který může pobavit i urazit všechny. Pestrobarevný muzikál, jenž si utahuje i těží z kýčovitosti popkultury. A překvapivě také existenciální drama, feministický pamflet a ledacos jiného.
Sisu
Sisu (2022)
7
Ujetý finský akčňák z druhé světové spoléhá na to, že mu odpouštíte s každou další scénou větší nepravděpodobnost, protože za odměnu dostanete víc krve, mozků, střev a jiných orgánů a tekutin.
Zbožňovaný
Zbožňovaný (2021)
2
Film, jehož scénář je taky po mrtvici. Teenagerka se chová jako viktoriánská stará panna, ostatní ženy trpí zvnitřnělou misogynií, Bartoška chvíli dokáže sbalit vozík, sejít schodiště, řídit auto a pak nedovede ani vstát z vozíku, který si musel vyndat z auta. Obecně spousta postav dělá pohyby, gesta a akce zcela nenutné, nepřiměřené a nesmyslné. Ale hlavně - vždyť je to úplně o ničem a není to ani komedie, ani drama, ani něco ze života (má přitom být). Je to nic, které nebude zbožňováno nikým. Kefírka my ass.
Tenet
Tenet (2020)
10
Všechny filmy už by měly být takovýhle a cokoli z hollywoodské produkce, co uvidíte potom, vám bude připadat banální, hloupoučký a řiďounký. Je to nepříjemný, je to vyčerpávající, ani na chvíli to nezastavuje a je to pořád složitější a složitější. Nakonec to napoprvé nejde pobrat rozumově a musíte se na to napojit intuitivně - což vám vysvětlí v úvodní "přednášce". MINIPIDISPOILEREK (pochopitelný částečně už z traileru): Ve chvíli, kdy vám někdy za půlkou filmu dojde, že už v něm celou dobu část děje běžela pozpátku, aniž byste si toho všimli, tak tohle je jen začátek celého mindfucku. Jako by byl James Bond černoch a poslali nám ho z budoucnosti zpátky v čase, kde ho natočil kyborgický organismus s propojenými mozky Alfreda Hitchcocka a Stanleyho Kubricka. Vlastně je dost nepochopitelné, že něco takového mohlo projít do výroby a že se od toho očekává komerční úspěch. Jenomže, nic moc jiného v kinech není a beztak jste nikdy nic ani vzdáleně podobného neviděli. Desítky nápadů jako "jak rozstřílet raketometem dům, který se před vámi v obráceném časovém toku skládá dohromady"...a jestli si vzpomínáte na Inception, kde je bitka v hale, kde nefunguje gravitace, tak tady ji Nolan překonal bitkou, kde nefunguje časová kauzalita a smysl začne dávat, až když ji uvidíte o pár desítek minut podruhé. Jinak to nemá ani některé jiné neduhy Nolanových filmů. A pochopitelně, dost lidí to bude nenávidět jako "přechytralou ohlušující hříčku", někdy po půl hodině vypnou a budou to už jen hejtovat. Což taky chápu.

Oblíbená díla

Oblíbení tvůrci