Recenze filmu Špinavé ulice

70%

Komentáře a recenze 12

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
8
První Scorseseho větší (i když ve skutečnosti dost malý) film, ve kterém poprvé spolupracuje se svým dvorním hercem Robertem De Nirem. Jelikož je z filmu cítit malý rozpočet nejedná se o takovou pecku jako byly jeho pecky z 90. let ale i zde jsou vidět jeho tradiční trademarky, které ho později proslavily. Malý ale povedený snímek, který v dnešní době zaujme předveším jako lekce z filmového dějepisu, ve kterém pozorujeme začátky jednoho z nejznámějších režiséru všech dob a herecké záčátky mladíků De Nira a Harveyho Keitela.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
6
Trošku zklamání z filmu Martina Scorseseho. Nechybí zde jeho dvorní herec Robert De Niro, přesto to není ono. Příběh polomafiánů a flákačů je rozháraný a špatně se v něm orientuje. Krásná je atmosféra "starého" New Yorku a vynikající je soundtrack.. 60%
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Je to trochu nuda, ale zahraný i natočený dobře. Což si trochu odporuje, ale vlastně neodporuje, ale není to dobrá kombinace. Dominuje tam sice Harvey Keitel, ale De Niro se svou menší rolí se taky solidně prosazuje a nezůstává pozadu. Líbil se mi výběr použité hudby - né že by se mi ta hudba nějak extra líbila, ale do filmu se hodila. Zaujaly mě některé vychytané záběry (mám dojem, že tohle by mohl bejt první film, kde je použitej záběr na herce zepředu, kdy se s ním hýbe kamera, jak kdyby ji měl připevněnou na sobě, ne?). Je to prostě takovej ten klasickej Scorseseho rukopis, italští gangsteři a tak. A to mu jde.
lamps
lamps
15 327 bodů
7
Ještě to není ten Scorsese, kterého známe z Casina nebo Skryté identity, ale přesto už je tam náznak toho precizního a průlomového tvůrce, který definoval krimi žánr v příštích 40 letech. Mistr nastiňuje vztahy a postavení mezi gangsterskými "nulami" velmi trpělivým a pro sedmdesátá léta dost typickým způsobem, přičemž začleňuje do příběhu i klasickou muziku, ponuré New Yorské prostředí a mafiánská doupata plná špinavých peněz a lehce oděných dívek. A hlavně navazuje spolupráci s De Nirem a Keitelem, svými hereckými stálicemi, kteří předvádí oba skvělé a uvěřitelné výkony. Asi jsem ale udělal chybu, že jsem se na tohle méně nápadné dílo podíval až po všech ostatních a věhlasnějších skvostech, které Scorsese natočil, a docenit jeho kvalitu bylo vzhledem k očekávání hodně obtížné. Ale i tak se mi film líbil, někdy si ho určitě ještě zopakuji. Zatím tak na 70%.
hrumsrt
hrumsrt
10 906 bodů
7
První Scorsese, kterým se legendární tvůrce definuje.. I když mě třeba jeho celovečerní debut "Kdo to klepe na dveře" v podstatě sedl, tak v něm byste rukopis budoucího velkého filmotvůrce hledali stěží. A současně je to poprvé, kdy si ho všímají diváci a mají potřebu se k němu po letech zase vracet.. I když spojení "všímají diváci" je poněkud obtížné, jelikož tradičně, jak bohužel je u Martin Scorseseho zvykem ještě několikrát v jeho kariéře, jelikož jde o první film z jeho bohaté kinematografické kariéry, který si na sebe v kinech nevydělal.. Špinavé ulice jsou první z filmů, kde jako tvůrce odkrývá svoje karty a představuje svůj styl, kterého se nepustil ani po padesáti letech, jen si ho s přibývajícími zkušenostmi vyšperkoval k dokonalosti.. S nástupem nové vlny Hollywoodských tvůrců, mezi nimiž najdeme převáženě dravé mladé tvůrce, kteří jednoho dne vstoupí do dějin, aby představili dravější vyprávění, které se od "filmu" začíná vzdalovat do reálného života, kdy si divák snadněji řekne "tohle se mi taky mohlo stát" anebo "to jsem celý já" (vedle Scorseseho, jde třeba o Lucase nebo Spielberga..). Kdyby jen Scorsese věděl, že hned k jeho prvotině bude po letech nejvíce vzhlížet tolik dalších mladších režisérů (včele s takovým Quentinem Tarantinem).. Představme si, že Scorsese ve všech svých mafiánských filmech používá stejné postavy, že ve Špinavých ulicích vidíme mladé bouřlivé kluky, kteří než pracovat, jsou fascinováni násilím a nepoctivostí a jejich snem je stát se velkými místními kápy, jakým se bude na ulicích každý klanět.. Následně nám Scorsese v Mafiánech představuje jejich cestu na vrchol, aby nám v Casinu ukázal, jak to na něm vypadá, než je v Irčanovi nechá padnou a sentimentálně vzpomínat na staré časy.. Není možná tak ani náhoda, že ve všech čtyřech filmech spolupracuje s Robertem De Nirem, kde právě tady jejich spolupráce začíná, zatímco letos, tedy o symbolických padesát let později, došla již desátého jubilea.. Avšak tady pro mě vede druhý z ústředního dua kamarádů, Harvey Keitel, kterého si právě už měl možnost vyzkoušet v již zmíněném debutu, aby se i skrze jeho osobu ukázkově přemostil k jiným typům filmu.. Přízemní podívaná, kde parta hošíků s naprosto nezaslouženými egy, řeší svoje malé problémy "velkým způsobem". Ve velkém se tvůrci soustředí daleko více na postavy, než na nosnost příběhových událostí, které zde slouží čistě jako prostředek jejich vlastních charakterových změn.. Jestli něčím, ale Špinavé ulice stojí za pozornost, kromě své coming of age tématiky, jde rozhodně o svoji řemeslnou stránku. V níž si totiž tvůrci vyhrávají a takovým neučesaným způsobem přepínají mezi různými kamerovými styly a propojováním obrazu s hudebním doprovodem, čímž podtrhává intenzitu všech scén a dociluje možné nejdrsnějších násilných scén v rámci svojí tvůrčí kariéry.. Ovšem mě třeba osobně vyloženě těšili všemožné dialogové přestřelky postav, jaké oplývají naprosto jedinečnou energií, nad kterou se tehdy mladý Tarantino musel vyloženě rozplývat.. I když nejde v žádném případě o dílo kvalitou porovnatelné s těmi režisérovými budoucími, tak jde o pestrou přehlídku nápadů a prvků, které naplno dovolili Scorseseho odzkoušet jak svůj tak divákům pohled.. A kdo může říct, že si oťuknul publikum takhle působivým způsobem.. 75%
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
5
Mean Streets nejsou tak komplexním a zajímavým dílem jako o 3 roky mladší Taxi Driver, ale rozhodně nejsou k zahození. Scorsese opět tematizuje špinavost New Yorku, mafiánský život a vinu. Byl jsem zaujat postavami (což je klíčové) i jejich životními situacemi, ale bohužel mi je scénář neumožnil více poznat - Rád bych více nahlédl do toho, proč je Keitelův protagonista natolik zatížen vinou a snahou po vykoupení - jasně, je religiózní nátury, ale v tom případě měla být více prozkoumáváno to, jak k ní přišel a jak se slučuje s životem, který vede. Ta postava však není dost psychologizovaná. Stejně tak je tomu s De Nirovým lehkomyslným ignorantem. Také bych té postavě rád nakoukl pod pokličku a zjišťoval, co může vést k tomu, že člověk nabyde takový charakter. Rozhodně by to film učinilo zajímavější a tematicky komplexnější. Sice mě docela bavily jednotlivé scény, ale celek mi přijde slabší: To, k čemu to dospěje, mi přišlo docela slabé, protože dějovost filmu není dostatečně příběhově zacílená a tak to, k čemu to dospěje, uzavře něco, co nemělo pořádný směr ani intelektuální význam. To však tolik nevadí, když to i s těmito nedostatky baví - na tom má velký podíl Scorsesseho živoucí styl, který současně působí dost autenticky. Styl se zde dobře slučuje s vyprávěním. Ještě po většinu 60s působily filmy příliš staticky, takže příjemná změna.
Rokle
Rokle
6 522 bodů
4
Scorsese ukázal v 70. letech vrstevnatý model, který naplno dokázal zrealizovat v 90. letech Mafiány či Casinem. Jenže koukat po desítkách let na začátek jeho tvorby nebyla žádná zábava. Ať už si pod tím slovem představujete cokoliv. Pochválil bych jedinou věc a tou byla zvolená hudba. Opravdu netuším, zda se po této nedobré zkušenosti pouštět do Taxikáře.
celticek
celticek
5 916 bodů
6
Vůbec mě to nebralo. Občas se mi zalíbila hudba, ale jinak na tomto filmu nevidím nic převratného. Zatím to nejhorší, co jsem od Scorseseho viděl.
Kostko
1 815 bodů
8
Máme tady podobenství o tý největší biblický pomstě. Nevzpomenu si který, bibli jsem četl pouze jako komiks. Příběh ze života nás všech, poctivě pracujících lidí. Příběh ze života lidí obyčejnejch, lídí světskejch, jaký známe třeba z Felliniho bijáků. SPOILER ALERT! Za všechno může mladej Johny (v hlavní roli Novak Djokovic), kterej se tu chová jako Tomáš Berdych. Hodně štěstí a bůh vám žehnej.
Marator
Marator
269 bodů
7.5
Dlouho jsem neviděl film, kde by skoro pořád hrála hudba. A to mě na celým snímku asi nejvíc zaujalo a bavilo. Jinak příběh bez nějaké zvlášť akce a pointy.