Slova oscarového režiséra Barryho Levinsona - Rain Mana jehož nejnovější film Spáči (Sleepers, 1996) nepředstavuje obyčejný nebo jednoduchý příběh. Naopak, nabízí morální dilema, že vzít zákon do svých rukou je přijatelné, pokud původní zločin byl opravdu krutý. Tato odvážná myšlenka není však hnána až do krajnosti. Tvoří ovšem silný kontrast k mnoha liberálním, protipomstychtivým a antilynčujícím filmům hollywoodské minulosti. Existuje legenda o jisté čtvrti New Yorku, kde se dva policisté stali svědky pouliční rvačky. Mladší z nich situaci komentoval slovy: "To je peklo." Na což mu starší, zkušenější kolega odpověděl: "Peklo je ještě příjemné místo. Tohle je Pekelná kuchyně!" Dramatický příběh vznikl podle stejnojmenného autobiografického bestselleru Lorenza Carcaterry a představuje kontroverzní vyprávění o událostech, které nemilosrdně ukončily dětství čtyř chlapců a uvrhly je do světa nejhrubšího násilí. Ani po mnoha letech bolestivé vzpomínky nelze vymazat: svět Pekelné kuchyně jim nabídne možnost vyrovnat staré účty. Strhující drama o přátelství, spolupatřičnosti a mstě zaujalo tak silný tým vynikajících herců, jenž je spíše výjimkou než pravidlem i v mnohem zvučnějších hollywoodských projektech. jména jako Robert De Niro, Dustin Hoffman, Brad Pitt, Kevin Bacon, Jason Patric, Viltorio Gassman, Minnie Driver nebo dětská star Brad Renfro, to jednoznačně potvrzují. Shakes vypravěč příběhu, Michael, John a Tommy. Čtyři kamarádi, ministranti, uličníci, páni svého neopakovatelného světa. Až do chvíle, kdy se nevinné darebáctví změní na nehodu, při níž téměř zahyne člověk a oni se ocitnou ve Wilkinsonově nápravním ústavu. Stanou se z nich "spáči", což je slangové označení pro nezletilého, odsouzeného na delší dobu než devět měsíců. Život hochů týraných, šikanovaných a znásilňovaných sadistickými strážci, se neodvolatelně změní. Stanou se obětmi systému, jenž dovoloval beztrestně zneužívat své svěřence. Děj pokračuje 15 let po opuštění ústavu, kdy je Shakes reportérem, Michael právník a Tommy a John, následkem prožitých hrůz, sklouznou na šikmou plochu a živí se jako dealeři drog a nájemní pistolníci. Ted' se všichni rozhodnou pomstít se za spáchaná a prožitá příkoří. Spáči jsou v mnoha ohledech silně znepokojivý příběh. "Vidíte Tommyho a Johna, jak chladnokrevně zabijí strážce Nokese," říká režisér. Vidíte nejhorší stránku jejich osobnosti, a přesto doufáte, že z toho vyváznou. Měli jsme před sebou nesnadný úkol získat soucit s vrahy. Jak získáte soucit s člověkem, kterého vidíte usmrtit jiného člověka? Nemůžete ho pořád připomínat jako malého nevinného chlapce nebo člověka v pasti; platícího cenu za zločin někoho jiného." Film Barryho Levinsona je film jak tématem tak zpracováním velmi nejednoznačný a burcující. kde o filmovou událost v pravém smyslu slova.
Mimořádně vkusné, emocionální a napínavé soudní drama, které diváka doslova umí vtáhnout do děje. Označování násilí, nelehké konfrontace a typické soudní intriky vyvolá každému soudnému člověku hořkost v ústech. Stopáž přes dvě hodiny může vyvolat diváckou nudnost, ale silný příběh to snad dokáže překonat. Tady se v tvorbě filmoví tvůrci hodně vyznamenali.
Krásný snímek, který je dnes již klasikou. První polovina věnující se vyrůstání čtveřice malých gaunerů a následnému pobytu v "pasťáku" je zábavnější a emocionálně výživnější, druhá polovina potom dramatická a napínavá. Jako celek to tvoří skvěle natočený vyvážený snímek, na který je radost se dívat.
Díky natáčecímu scénáři se Kevin Bacon nikdy nepotkal na place s De Nirem nebo Hoffmanem.
Lorenzo Carcaterra, který je autorem knižní předlohy, tvrdil, že je příběh inspirovaný jeho vlastním životním příběhem. Když tomto tvrzení začaly řešit úřady v New Yorku, zjistilo se, že neexitují žádné záznamy soudních přelíčení, které by se takového případu týkaly.