Recenze filmu Provaz

76%

Komentáře a recenze 16

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 095 bodů
8
Jeden byt, mrtvola, dva vrahové a skupina hostů. Napínavá a divadelně zpracovaná hra na kočku a na myš.
Pete69
Pete69
33 855 bodů
5
Já nevím, filmy Alfreda Hitchcocka miluju, ale Provaz se tak nějak nenápadně omotal kolem mě aniž bych si ho všiml. Pravdivý příběh, ale to je za mě tak vše.. typicky hitchcockovská atmosféra tady chybí, je to jednoduše natočené a ani herci mě příliš nepřesvědčili. Nevěřím, že to říkám, ale za mě průměrná záležitost.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Rozhodně zajímavé. Snad jen si Hitch měl trošku víc ohlídat scénář, protože hlavně postavy jsou napsány dost lajdácky (2 vrazi - jeden sebevědomý a druhý samozřejmě musí být ve stresu a připosraný), ale ok - psal se rok 48, tak nemůžu čekat zázraky. A jestli bych měl nějakou scénu vypíchnout, tak jednoznačně závěr, který vlastně skoro beze slov je jedním z nejgeniálnějších, jaký jsem ve filmu viděl. 7.5/10
lamps
lamps
15 356 bodů
8
Zářný důkaz toho, jaký byl Hitch skvělý a ve své době nedostižný řemeslník. Kdo jiný by také dokázal v roce 1948 na prostoru jediného středně velkého bytu formálně takhle zaujmout? Nejen originální práce se střihem, kdy je scéna na chviličku přerušena nájezdem kamery přímo do smokingu některé z postav, načež vše pokračuje zdánlivě bez přerušení, ale i úroveň osvícení a barev s trochou nadsázky bere dech. Scénář sice není úplně stoprocentní, jako tomu bylo u Vraždy na objednávku, a postavy určitě mohly (a měly) jednat lépe, ale 80 minut precizně gradované režie a Stewartova výborného herectví to přesto nemá sebemenší nárok výrazněji pokazit. Klobouk dolů..
avenis
avenis
12 491 bodů
7
Dva studenti uškrtí svého spolužáka a následně uspořádají večírek nad jeho skrytou mrtvolou. První barevný AH film, který je současně naprosto unikátní tím, že natáčení proběhlo jen v deseti sekvencích o délce 9:34, 7:51, 7:18, 7:09, 9:59, 8:35, 7:50, 10:06, 4:37 a 5:40 minut/sekund. (12.1.1948 - 21.2.1948) Proto byla podlaha scény pokryta spoustou značek s čísly a některý nábytek byl během záběrů přemisťován sem a tam. Při natáčení si herci musel dávat pozor, aby nezakopli o kabely které ležely na zemi, kvůli pohyblivému osvětlení a kamerám. Je známo, že inspicient zachránil jeden ze záznamů, když chytil skleničku, kterou herečka položila mimo stůl. V řadě amerických měst byl film zakázán, protože skrytě, ale přesto zobrazuje homosexuální vztah, což bylo v té době velmi kontroverzní téma. AH bylo 49 let. (2014)
hrumsrt
hrumsrt
11 437 bodů
6
S Hitchcockem je to někdy složité, dokáže natočit skutečnou filmovou magii, která navždy změní svět, ale pak taky jen umělečtější epizodu detektiva Columba.. A to je tak nějak i tenhle případ. Provaz má skvělý nápad a potencionálně i dosti zajímavé provedení. Těží ze stísněných prostorů, přirozeností svých postav a konverzací, kterou jsou navíc jen zástěrkou k o poznání poutavějšímu vnitřku. Od prvních chvil jasně rozdané karty, které jsou divákovy o začátku známé, ale přesto se Hitchcock především na základě konfrontace snaží přijít na to, co mají ostatní v ruce tak, že vyloučí všechny další možné varianty.. Což je ve výsledku geniální a efektní přístup, který mi ale nepřijde příliš dobře předveden.. Hitchock zavře pár postav do místností se schovanou mrtvolou a nechá děj nějak plynout, proto jediné napětí je to, které tu přirozeně je nějak od začátku a nepřijde mi tak dobře vygradované po celou dobu příběhu. Dialogovky mě baví, ale pokud není úvodní tlachání nějak zúročeno jde spíše o nutný úvod, aby diváka v závěru odšpuntoval.. Obrovské štěstí na casting, který celkem logicky táhne James Stewart, což předznamenává, že i ze slabšího scénáře vychází docela příjemný divácký zážitek.. Ale Hitchcock to umí i líp! 60%
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
4
Nejlepší na celém filmu je námět. Ten však nebyl náležitě vytěžen. Nejde to dost do hloubky, ačkoliv vražda vzešla z podhoubí nebezpečné filosofie. Děj se v ní však takřka nerýpe, dvě postavy sice studovaly filosofii, která bývá do myšlenkových strukturách, které lze přirovnat k chrámům, ale film je vyobrazí jako blbce, kteří si nepoloží ani ty základní otázky v oblasti, kterou se řídí. Pokud věří, že mohou zabít, páč jsou intelektuálně nadřazení, tak jak přišly na to, že jejich oběť jim není rovna - případně že je natolik zavrženíhodná, že si vyslouží takýto ortel? Vždyť to byl jejich spolužák. Jak souvisí intelektuální nadřazenost se zabíjením lidí pro pocit vzrušení a zábavu? Etika je filosofická disciplína. Film ani neprozkoumává jejich psychologii, ač pro to je takovej prostor. Kvůli tomu se to jen plácá na povrchu, není to dost zajímavé ani zábavné, na postavách člověku nezáleží a v závěru ještě sleduje naprosto nelogické chování, které si lze odůvodňovat jen částečně. Konec zkrátka šustí už příliš scénářem. Achjo, tohle by mohl být tak zajímavej film a vtahující film, kterej bude vybízet k přemýšlení, ale je to jen 80 minut povrchního thrilleru, který však není napínavý, protože divákovi z důvodu plytkosti vůbec nesejde na tom, jak to pro jednotlivé postavy skončí. nemluvě pak o tom, že samotný konec je čirý kýč.
Motinski
Motinski
7 894 bodů
8
Na ploche jedného bytu máme rozohranú „párty“ plnú ostrých dialógov, čierneho humoru a napätia až do konca. Tých 80 minút ubehne rýchlo ako voda, až by som prijal aby bol film dlhší. Hitchcock si opäť nespravil hanbu a spája komornosť, triler a divadelnú komédiu do atmosferickej elegancie. Príbeh sa dal možno ešte viac vyhrotiť, no to už zbytočne rípem.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Našlapaný psycho thriller, ve kterém sledujeme vraždu a následně večírek, na kterém vrahouni a pořadatelé večírku snaží chovat, jako by se nic nestalo, ale jeden účastník, který je dobře zná, je prokoukne. Hlavními hrdiny jsou dva brilantní mladí estéti, Brandon Shaw a Phillip Morgan. Ti hned na začátku chladnokrevně uškrtí provazem svého bývalého spolužáka Davida Kentleyho ve svém podkrovním bytě na Manhattanu. Zločin berou jako intelektuální záležitost - chtějí dokázat svou nadřazenost tím, že jsou schopni spáchat "dokonalou vraždu". Oni jsou nadřazené lidské bytosti a mají právo připravit o život někoho podřadného. Mrtvolu schovají do starožitné dřevěné truhly a v bytě uspořádají večírek. Z bytu je nádherný panoramatický výhled na Manhattan. Večírku se účastní otec a teta jejich oběti - pan Kentley a jeho švagrová paní Atwaterová. Přítomna je také Davidova krásná snoubenka Janet Walkerová a její bývalý milenec, modrooký hezoun Kenneth Lawrence, který byl dříve Davidovým blízkým přítelem. Brandon je typický psychopat, a tak využije truhlu s ukrytým tělem jako bufetový stůl na jídlo. To jej napadne těsně před tím, než dorazí jejích hospodyně, paní Wilsonová, která pomáhá s večírkem. Touto náhlou změnou je překvapena. Nápad na dokonalou vraždu byl před lety inspirován rozhovory Brandona a Phillipa se správcem školy, kterou navštěvovali, vychovatelem Rupertem Cadellem. Zatímco navštěvovali školu, tak s nimi Rupert souhlasně diskutoval o intelektuálním konceptu Nietzscheho nadčlověka, který podle jejich interpretace znamená, že jsou nadřazení a podřazení lidé. On se večírku také účastní, hoši jsou z něj trochu nervózní, ale doufají, že on by jejich vražedné umělecké dílo schválil. Brandon má jemné narážky na Davidovu nepřítomnost, a také dojde k intelektuální diskuzi na téma "umění vraždit". Rupert si s našimi vrahouny pěkně notuje v jejich interpretaci teorie nadčlověka a Brandon vypadá klidně, i když při prvním rozhovoru s Ruppertem byl nervózní a koktal. Phillip je viditelně mrzutý, nepříjemný a naštvaný, nejde mu to skrýt a tak moc pije. Phillip hraje na klavír a při tom jej sleduje teta Atwaterová, která se považuje za věštkyni. Říká, že mu jeho ruce přinesou slávu, a on si myslí, že tím odkazuje na jeho škrcení. Hosté však většinu času řeší Davida a jeho podivnou nepřítomnost, která je znepokojuje. Rupert je podezřívavý a ptá se neklidného Phillipa na určité nesrovnalosti. Phillip totiž dříve škrtil kuřata na farmě Shawových, ale nyní to vehementně popírá, ačkoliv jej při tom Rupert viděl. Phillip si stěžuje Brandonovi, že měl "prohnilý večer", ale ne kvůli vraždě, ale kvůli Rupertově výslechu. Večer pokračuje a Davidův otec a snoubenka si dělají čím dál větší starosti, protože David nepřišel ani nezatelefonoval. Brandon navíc dělá dohazovače mezi Janet a Kennethem. Zavolá paní Kentleyová, která je neklidná, protože David se neozval. Pan Kentley se rozhodne odejít a vezme si s sebou nějaké knihy od Brandona, svázané provazem, kterým ti dva výtečníci uškrtili jeho syna. Rupert se také rozhodne odejít, a paní Wilsonová mu omylem podá Davidův klobouk s monogramem, což probudí jeho podezření. Rupert se do bytu vrací poté, co všichni již odešli. Předstírá, že zapomněl v bytě pouzdro na cigarety a požádá o drink. Začne teoretizovat o Davidově zmizení. Brandon jej v tom povzbuzuje a doufá, že to Rupert pochopí a ještě jim za jejich čin zatleská. Phillip je však labilní, opilý, nezvládá to a začne řvát, že s nimi Rupert hraje hru na kočku a na myš. Phillip vytáhne bouchačku, ale Rupert mu ji sebere a chce prozkoumat truhlu, na které se servírovalo jídlo. Zvedne víko a uvnitř spatří mrtvé tělo. Je zděšený a znechucený, protože si uvědomuje, že ti dva použili jeho rétoriku, inspirovanou Nietzschem, k racionalizaci vraždy. Rupert se distancuje od svých teorií a několikrát vystřelí z okna, aby upoutal pozornost. Policie je na cestě a všichni tři čekají v bytě, Phillip hraje na klavír, Brandon pije a Rupert si sedne vedle truhly. Byl to psychologický thriller, který mě bavil od začátku do konce. Čekal jsem, kdy někdo z hostů začne mít podezření a podívá se do truhly, což málem udělala ke konci večírku paní hospodyně Wilsonová. Rupert jim to na konci pěkně nandal a já s jeho slovy souhlasím. Jakým právem se někdo považuje za nadřazeného člověka, zatímco někoho jiného vnímá jako podřadnou bytost, kterou může beztrestně zabít? S tímto způsobem uvažování jsem se již setkal, ale spíše to vedlo k urážkám a ponižování, než k vraždě...
Rokle
Rokle
6 539 bodů
8
K úplné dokonalosti mi chybí pouze moment většího překvapení! Technická stránka filmu je brilantní a tomu všemu pomáhají výborní herci.