Recenze filmu Na západní frontě klid

74%

Komentáře a recenze 52

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
6
Vizuálně profesionální zpracování klasického románu, které je zde ohlodáno na kost, kdy zbývají pouze válečné výjevy a chybí psychologie postav a hlavně hrdinové, které by diváka dějem provázeli. Zbyde tak pouze řada krásných záběrů na zarámování ale jinak nic, čím by se film jakkoliv odlišil od jiných válečných filmů. Odkaz na román je tak spíše na obtíž, pokud divák očekává filmové zpracování knižní předlohy.
Pete69
Pete69
32 458 bodů
8
Těžko srovnávat s legendární původní verzí z roku 1930.. srovnávat příliš nelze a tak to ani dělat nebudu. Verze z roku má určitě co říct a to zejména díky skvělým záběrům z bojiště.. je to surové zároveň to působí i syrově a skvěle se na to dívá.. není to však pro slabší povahy.. Film má ale dosti slabších pasáží a nedokáže se mimo bojiště dostatečně zabývat hrůzami a zbytečností války. Přesto je film jistě stojí za to vidět.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
4
Jediné, na co se ptám celé Na západní frontě klid, je, proč adaptují Na západní frontě klid, když tu předlohu vůbec nevyužívají a točí úplně jiný film z první světové války. Já jsem obecně velmi anti-věrnost předlohám člověk, jenže zatímco mi dává smysl třeba osadit populární fantasy svět komerčně vděčnějším příběhem, film z první světové jde natočit kdykoliv, tak proč si vybrat konkrétní předlohu, a pak jí ignorovat? To je jako ta značka nějak komerčně vděčná? To je síla brand recognition tak velká? Je někde fanklub, který na to čeká? I když je fakt, že kdyby byl ten film dobrý, asi bych se neptal. Jenže je to bohužel mišmaš válečných klišé, která opouští úhel pohledu a témata předlohy, aby byla o... o čem vlastně?
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Německý válečný film, kterému kdysi vévodil Stalingrad, se může hrdě pochlubit dalším povedeným dílem, které se nebojí zobrazovat hrůzy války otevřeně a bez skrupulí. Naturalisticky znetvořená těla, utrhané končetiny, smrti všude dokola, rozsápaná země - a kamera se toho nebojí a masky/triky také ne. A hned úvodní vstup do válečné vřavy nám poskytne hned několik takových pohledů. A podtrženo je to hudbou. Uau! Hudbou, která je tak temná a minimalistická, že z toho až buší srdce. Hudba, která zaujme stejně jak obraz, což se mi snad ještě nestalo. Hudba, která je tak znepokojující, jak to, co vidíme na plátně. A pak třeba ta scéna zblízka umírajícího nepřátelského vojáka, a že mu to trvalo a že ani film schválně nespěchal, aby jsme si to taky pěkně traumaticky prožili, a že jsme si počkali, než jsme se dočkali. A jelikož to je podle té známé knihy, počítám, že právě z ní pak hodně jiných válečných filmů/knih čerpalo a nechalo se inspirovat... a právě proto se pak zdá, že jsou zde takové ty typické válečné situace, jako "kamarádi jdou do války a pak se nestačí divit", "je nám zima, máme hlad, máme strach", "osudy a smrti vojáků, kteří mezi sebou měli silné válečné pouto" a "zdalipak se někdo z nich vrátí domů a v jakém stavu a kdo ne". Film ale zaslouží hodně chvály a je to silný zážitek hlavně pro slabé povahy.
hanys_
hanys_
18 781 bodů
8
Vizuálně fantastické, tady Netflix kope první ligu s těmi top válečnými filmy. Co se týče emocí je to horší, postavy vidíme před válkou pár sekund a nějak není čas udělat s k nim nějaký vztah, takže mi bylo vlastně jedno, co se s kým pak stane. Každopádně výsledný dojem je i přesto hodně dobrý. 7.5/10
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Protiválečný román Na západní frontě klid z roku 1929 vysloužil jeho autorovi Erichovi Mariovi Remarqueovi nominaci na Nobelovou cenu za mír, ihned rok poté došlo na filmovou adaptaci v režii Lewise Milesteona, která získala Oscara za nejlepší film. I druhá adaptace z roku 1979 byla americkou produkcí, teprve třetí filmová adaptace se ovšem vrací ke kořenům a jedná se o německou produkci, kdy se nové adaptace Na západní frontě klid chopil Edward Berger, kdy je především i díky aktuální situaci ideální, že se příběh s protiválečným poselstvím dočkává nové adaptace. Už samotné propagační materiály navíc přislíbili, že samotná nová filmová adaptace bude velmi drsnou a nepříjemnou sondou do první řady 1. světové války, kdy se patriotické ideály tváří v tvář s krutou realitou velmi rychle rozplynou. Jeden z nejsilnějších románů v historii literatury se dočkal další bravurní adaptace, která navíc pod Bergerovým uchopením přidává nadstavbu a sám Berger servíruje epický náhled do zákulisí německé armády za 1. světové války, kdy primární snaha většiny vrchních generálů netkví v rychlém dosažení míru, ale ve snaze hrdě protivníky ponížit za libovolnou cenu nevinných životů. Bergerova adaptace je v tomto ohledu velmi nepříjemná a v jeho podání se poukazuje, že primárním problémem válečného konfliktu nejsou vojáci na poli, ale loutkáři tahající za nitky. Daniel Brühl je tu poté v Matthiase Erzbegera usilujícího o vyjednání míru vynikající a předvádí další ze svých silných výkonů. Nová adaptace Na západní frontě klid sice nesází pouze na pohled jednotlivce, přesto zůstávají duch a poselství románu bez problémů zachované. Paul Bäumer v podání Felixe Kammerera je pořád primární postavou příběhu a neznámý Kammerer působí jako castingová trefa do černého. Právě i díky němu tolik funguje postupný rozpad duše Paula během válečného konfliktu, kdy přichází o přátelé, sám může libovolný přijít o život a je svědkem jatek, které nejde popsat slovy, kdy Kammerer sám dokáže prodat strach a prodat charakter naivního chlapce, který se do válečných řad dostal omylem skrze svou naivitu. Remarqueův román měl sílu v tom, že na samotných stránkách dokázal pouhým popisem vyvolat mrazivost a popsat nepříjemné události. V audiovizuální formě poté Na západní frontě klid pochopitelně zobrazuje nepříjemné momenty, které dokážou být nepříjemné i díky kameře Jamese Frienda, která se nebojí být přímým svědkem nejbrutálnějších momentů. V mnoha momentech se dá vlastně říci, že zhruba takhle si šlo jisté momenty z knih představit ve filmové podobě. Mnoha masivních válečných sekvencí, které v jistých momentech vyvolají pocit, že zhruba takhle by Na západní frontě klid realizoval třeba Steven Spielberg nebo Christopher Nolan. Je to epická podívaná, kterou by bylo hřích nevidět na velkém plátně plátně a je proto škoda, že to díky uvedení na Netflixu není možné (lidé s domácím kinem mají alespoň krapet výhodu). Soundtrack Volkera Bertelmanna AKA Hauschky poté jako doprovod k těmto mrazivým výjevům sedí naprosto skvěle a celé nepříjemné atmosféře po celou dobu jen přispívá. Jen je vlastně škoda, že se člověk přeci jen nezbaví dojmu, že Berger mohl zajít ještě o krapet dál, nejen skrze ještě drsnější vyobrazení, ale občas i skrze výraznější autorské vedení. Samotné válečné výjevy jsou solidní, žádný z nich ovšem po nemá například na Vylodění v Normandii v Zachraňte vojína Ryana či běh přes bitevní pole v 1917 v režii Sama Mendese. Právě Mendesova válečná paráda sázela nejen na hraní si na odehrávání se v jednom táhlém záběru, ale v závěru dokázala i více řezat do masa a to i přes fakt, že se na rozdíl od Bergerova Na západní frontě klid v rámci vyobrazení brutality držela zkrátka. Na západní frontě klid může sázet na nepříjemnost a syrovost, přeci jen mu ovšem chybí menší finální tah na branku. Bergerova Na západní frontě klid stojí především na Paulovi, Erzbergerovi a komplexní postavě Stanislause Katczinskyho v bravurním podání Alberta Schucha, kdy je Katczinsky nejlepší postavou původního románu a Bergerův film mu nedělá medvědí službu. I skrze to u Na západní frontě klid vládne pocit, že opět na Netflix dorazil film, kdy jeho existence není úplně zbytečná a peníze tentokrát šli správným směrem a nepůsobí utopeně. Ve finále jen zůstane závist vůči německým sousedům, kteří si tuhle podívanou mohli vychutnat na velkém plátně. Málokterý film na streamu totiž dokáže vyvolat pocit, že by měl spíše nejdřív zazářit na filmovém plátně. K nové adaptaci Na západní frontě klid jde mít výhrady, v součtu to jsou ovšem jen drobné vady na kráse, které poutavost této podívané neshazují. Němci se pravděpodobně s Na západní frontě klid dostanou do užšího výběru na Oscarech v kategorii Nejlepší mezinárodní film., dost pravděpodobně i do výsledné TOP 5. Dojde tedy snad 92 let po úspěchu první adaptace na další úspěch? Těžko říct, případná výhra by ovšem minimálně neměla nikoho dvakrát urazit. Měl by Erich Maria Remarque z nové adaptace radost? Na to by spíše mělo odpovědět nějaké velmi schopné médium, dá se ovšem odtušit, že by byl minimálně rád, že navzdory faktu, že nejde o adaptaci 50:50 se Bergerovi a spol. nepodařilo zničit poselství původního díla a scenáristé Lesley Paterson a Ian Stokell zvládli do filmové adaptace přenést to nejdůležitější. Díky nemilým událostem, které aktuálně probíhají, paradoxně nemohlo mít Na západní frontě klid lepší načasování. Šotkovi leštícímu si atomovky nejspíš do duše nepromluví, silné poselství ovšem bez problému předá dál....
Patrikcz
Patrikcz
9 420 bodů
8
V poslední době se na Netlifu objevují podařené válečné filmy. Své nové verze se dočkala i legendární protiválečná kniha o Remarqua - bohužel knihu jsem nečetl, ani neviděl předešlý film. Zde byla velmi dobře zachycena atmosféra bojů v zákopech - dokonce jsem si vpomněl i na jeden starší válečný film Zákop, ve kterém hráli kdysi ještě neznámí herci, dnes už velmi známé tváře no a vzpomněl jsem si na něj kvůli toho, jak byl kritizován, že vojáci v tomto snímku měli své uniformy vymazlené jak někde z čistírny, což samozřejmě bylo daleko od reality. Zde je tomu přesně naopak. K tomu bych přidal palec nahoru za akční scény (především s tanky) a taky celkově nesmyslnost války především v závěru filmu. Úvod byl velmi svižný a vrhnul nás docela rychle na frontu, ale bohužel se tu našlo několik prázdnějších a slabších míst - trošku bych přiškrtil stopáž. Celkově ale fajn podiváná a ja bych uvítal více takových projektů - určitě lepší než Bitva v ústí Šeldy - 7/10.
Klajnik
Klajnik
8 955 bodů
6
Adaptace slavného anti-válečné předlohy od Remarquea se zdařila jen částečně. Film sice působivě vystihuje hrůzy války na frontě v několika zbytečných snahách dobýt pár desítek metrů nepřátelský zákop, ale obsahově to není natolik dotažené jako je tomu v předloze: Té se podstatně více vydařilo napojit čtenáře na postavy, protože více ukazuje a lépe rozvíjí jejich osobní příběhy. Já si sice užívám filmové násilí se sadistickým potěšením, ale vždycky to táhnout hlavně postavy. Osobně bych zvolil delší expozici k postavám a jejich školským létům, které by poskytly prostor více seznámit s propagandou ze strany učitelů a dobovou geopolitickou situací. Film rovněž usekl celý poválečný závěr knihy, kde se ukazovalo, že návrat do normálu není dost dobře možný. Na druhou stranu to film jemně naznačuje během válčení na frontě. Filmová adaptace není špatné. Je skvěle natočená, zahraná a má výborné bitevní sekvence, ale tematicky není tak rozvinutá a dotažená, tudíž mi sloužila spíše jako ilustrace ke knize.
Milandob
Milandob
8 900 bodů
6
Clovek musi mat vazne specialny talent aby dokazal z tak vynikajucej knihy spravit tak nudny (i ked nadherne nasnimany) film.
Motinski
Motinski
7 637 bodů
5
Úchvatne natočené vojnové peklo. Od kamerových najazdov cez veľkolepú výpravu až po zvláštnu ale rezonujúcu hudbu. To čo chcel Remarque svojím románom odkázať svetu sa aj v tejto adaptácii podarilo. Nezmyselnosť vojny a prerod od mladíckeho optimizmu k uvedomeniu si čo obnáša byť vojakom. Výborne sa na film pozerá, no chýbalo mi čo knihu definovalo najviac. Cítenie k postavám a vzťahy medzi nimi. Tie sú podané až trestuhodne chladno a bez emócií. Keď to poviem ešte tvrdšie, bolo mi jedno kto, kedy a ako zomrie. Necítil som súcit aký by som mal. Kniha aj starší Tv film to vo mne vyvolať dokázali a často som pri scénach kde sa len niekto rozpráva nedýchal. Tu sa mi srdce rozbušilo iba pri zákopovych častiach. No a celá bočná linka vyjednávania mi prišla zbytočná a naťahovala už tak pomaly dej. Netflix doručil obrazové orgie a zachoval aj pôvodné posolstvo predlohy. Zabudol však že najväčšia sila príbehu mala byť v samotných postavách.