Recenze filmu Maratónec

76%

Komentáře a recenze 17

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
8
Výborný thriller s přesvědčivým výkonem Dustina Hoffmana a démonickým Laurencem Olivierem. Film má vynikající atmosféru a to, že Hoffman zde není žádný Rambo ale normální člověk, který se zaplete do něčeho velkého dělá z filmu o to napínavější podívanou, protože mu neustále držíte palce. A pokud máte strach ze zubařů tak tento film vám ho ještě prohloubí.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
37 004 bodů
8
“Život může být tak jednoduchý. Úleva - nepříjemnost. A rozhodnutí, co z toho použiji příště, záleží na Vás. Takže… Přemýšlejte! Řekněte mi… Je to bezpečné?” Při dnešním pohledu se to může zdát již podivné, ale tento snímek jednou určitou scénou v době uvedení tak vyděsil diváky, že se mnozí báli jít k zubaři. Filmová adaptace románu literárního autora Williama Goldmana ´Marathon Man´ vypráví o studentovi historie neustále trénujícího na maraton, který je jednoho dne náhle zapleten do nebezpečné hry mezi nacistickými a americkými agenty. Jedná se o napínavý příběh plný překvapujících zvratů se sympatickým hrdinou, kterému se jednoho dne naprosto obrátí život naruby a donutí ho dělat věci, kterých by jinak v životě snad ani nebyl schopen. Filmové zpracování slibuje přímočarou jednoduchost ve vývoji děje a to bez zbytečných vedlejších motivů. Svým způsobem se celý koncept příběhu jeví jako zadostiučinění s nacistickými pohlaváry uprchlých do jihoamerických zemí. První polovina snímku je pomalejší a v dnešní rychlé době může od sledování odradit, ale byla by to škoda nemalá. V druhé půlce se to patřičně rozjede a to až do skutečně napínavého finále. Jsou tu sice některé scény krapet křečovité, ale to lze mimořádně přehlédnout. Zásadní je hrozivá scéna mučení, ve které nacistický zubař vrtá hlavního hrdinu do zdravých zubů, neboť je to více bolestivé, za stále opakující otázky: ´Je to bezpečné?´ Tohle se do paměti prostě vryje. I když pravda, v dnešní době jak u koho. Každopádně při cestě k zubaři nechť si každý zkusí si tu otázku neustále opakovat. Následně se ukáže jestli na té hrůze něco je. Onen nacista se každopádně tímto stal na dlouhou dobu nejděsivějším záporákem filmového plátna. Hlavně nezapomenout, na bolesti zubů jedině hřebíčkový olej.
Pete69
Pete69
33 684 bodů
7
Hodně zvláštní film se silnými momenty, ale i se spoustou nesmyslů a laciných scén ( myslím tím např, jak si pro Dustina Hoffmana přijedou zabijáci a nechají se postřílet, jako sebevražední lumíci ). Film má ale dobrou atmosféru a dlouho udržuje diváka v nevědomosti a to je hlavní klad celého snímku - 70%.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
6
Podívat se na to dalo. Bylo to dobrý a svým způsobem jedinečný. Ale že bych z toho filma štěstím naplnil bažanta, to se říct nedá. Mučeníčko v oblasti orálu jsem si vychutnal, protože to byl celkem hnus. Bylo tam víc dobrejch scén (su rád, že nemáme tak blbý furta jak v americe). Hoffman a Olivier jsou další dva důvody, proč to aspoň jednou vidět.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
8.5
o technické stránce má tento film v hollywoodské kinematografii také zajímavé prvenství. Je to totiž poprvé, co se ve velkém studiovém filmu užil steadycam, bez kterého si dnešní kinofilm ani nedovedeme představit. Zajímavé na celé věci je to, že steadycam se už v té době testoval na filmu Rocky a Bound for Glory, jenže Maratonec se do kin dostal jako první. Maratonec je skvělou ukázkou filmového řemesla, nepostrádá napětí a po herecké stránce mu prakticky není, co vytknout. Je to také poslední komerční úspěch Johna Schlesingera, ale to je naštěstí v dějinách filmu zanedbatelné. Tento film totiž obstál před nejpřísnějším kritikem a tím je čas.
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
1
Tenhle film je spotřební zboží, které mělo přilákat davy zvučným tvůrčím obsazením. Řemeslo tam je, ale na to sere pes, když to nemá žádnou výpovědní hodnotu. Ve stejném roce byl natočen třeba takový Taxi Driver, který má obě zmíněné kvality - velkou výpovědní hodnotu i formální kvality. Maratonec má však slabej scénář, z něhož pramení nezajímavé až otravné postavy i stupidní scény, kdy má divák třeba věřit tomu, že bratr s rozpáranym břichem byl schopen přeplazit město, aby Duffmanovi umřel v nářuči. Zubařskou scénu, která zde, jak se zdá, byla vyzdvihována, mi nepřišla nijak významná. K tomuhle filmu je dnes už zbytečné se vracet. Nic divákovi nenabídne - ani tu levnou zábavu, ani napětí.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Takový ten film, ve kterém celou první polovinu netušíte, o co vlastně jde, ale pak Vám to dojde a už se začnete chytat. Thomas Babington "Babe" Levy právě dokončuje svůj doktorát v oboru historie a zároveň je vášnivý běžec. Zkoumá stejný obor, kterému se věnoval jeho otec, který se stal obětí mccarthysmu. Babeho bratr Henry, známý jako "Doc" se vydává za ředitele ropné společnosti, ale ve skutečnosti je vládním agentem, pracujícím pro tajnou agenturu vedenou Peterem Janewayem. Následuje vtipná honička dvou aut, v jednom z nich sedí starý nácek Klaus Szell, bratr nacistického válečného zločince doktora Christiana Szella, a ve druhém místní newyorský žid. Oba to napálí do cisterny s palivem a zahynou. Po nehodě má Doc podezření, že Szell přijede do New Yorku, aby získal cennou sbírku diamantů. Doc přijíždí do New Yorku pod záminkou návštěvy Babea, který si mezitím našel novou přítelkyni Elsu Opel, která tvrdí, že pochází ze Švýcarska. Jejich romantickou procházku však překazí muži v oblecích, kteří je přepadnou, a ti samí následně vítají na letišti doktora Szella. Doc vezme páreček na oběd a přiměje Elsu, aby odhalila, že lhala o svém původu. Řekne Babeovi, že Elsa hledá amerického manžela, aby se mohla stát občankou USA. Szell dorazí do Ameriky a hned se s ním sejde Doc, který mu oznámí, že zde není vítán jako nacistický zločinec. Szell to naoko akceptuje, ale pak Doca probodne čepelí skrytou v rukávu a Doc se doplazí do bytu svého bratra, kde mu zemře v náruči. Nyní už začíná být jasno, o co ve filmu jde. Policie vyslýchá Babea a pak dorazí agenti v čele s agentem Janewayem, který se jej ptá na poslední slova jeho bratra a také prozradí, že jeho bratr byl agentem. Babe tvrdí, že mu bratr nic neřekl, ale Janeway tomu moc nevěří. Následně je Babe unesen ze svého bytu dvěma muži, kteří ho a Elzu přepadli dříve v parku, a nyní je mučen doktorem Szellem. Ten se jej opakovaně ptá "Je to bezpečné?", a Babe popírá, že by cokoliv věděl. Celkem divné mučení, zato však prováděné na těch nejcitlivějších partiích - na zubech. Janeway pak Babea zachrání a vysvětlí mu, že Szell je v Americe proto, aby prodal velkou pokladnici diamantů, které vzal Židům zabitým v Osvětimi. Janeway se opakovaně ptá na bratrova poslední slova, ale ten trvá na tom, že nic neví. Janeway se pak ukáže jako dvojitý agent a vrátí Babea za doktorem Szellem. A tak mučení pokračuje a doktor vrtá Babeovi do jednoho zdravého zubu. Naštěstí se Babeovi povede díky jeho sportovní zdatnosti uniknout, během toho uniknout po dálničním nájezdu a schovat se u souseda. Svého černošského souseda přesvědčí, aby mu vykradl byt, a tím odpoutal pozornost. Babe pak zavolá Else a setkají se společně ve venkovském domě, kde Elsa prozradí, že jej odhalila a také to, že dům patří Szellovu mrtvému bratrovi. Dorazí Janeway a Szellovi muži Karl a Erhard, a tak vezme Babe Elsu za rukojmí. Janeway ty dva zlikviduje a nabídne Babeovi, aby nechal zabít Szella jako pomstu za Docovu smrt a za to si nechá ty diamanty. Babe souhlasí, ale Janeway se jej pokusí zastřelit, kulka však trefí Elsu a Babe zastřelí Janewaye. Szell mezitím chce zjistit hodnotu svých diamantů, a tak navštíví klenotnictví, kde je však prodavačem přeživší holocaustu a poznává svého trýznitele. Szell tak začne utíkat a následuje napínavá scéna v přeplněné a chaotické newyorské ulici, během které jedna postarší židovka pokřikuje a ukazuje na Szella, že je to vrah, zatímco ten unikne a nakonec podřeže prodavači hrdlo. Prostě nacistický šmejd a doktor, kterému dělá mučení radost. Szell získává své diamanty, nicméně je tu ještě Babe, který jej bude nutit ty kradené židovské diamanty jíst a nakonec dostane doktor to, co si zaslouží. Film s motivy uprchlé nacistické zrůdy, obyčejného studenta a maratónského běžce, který spadne do průseru a jeho bratra, tajného agenta, který jej do toho dostal. Na film je třeba se soustředit, aby se člověk orientoval a věděl, co se zrovna děje.
Rokle
Rokle
6 539 bodů
10
Začal jsem se v poslední době poohlížet po starších filmových peckách a zjišťuji, že mi toho spousta utekla. Tento snímek je dalším v řadě úžasných čistých filmařin, které se dříve točily. Ať už je to scéna ve vaně, kde by se atmosféra dala krájet motorovou pilou či legendární moment s detailním pohledem na zoubky. Mohl bych vyjmenovat řadu výživných scén, ale to bych těch málo z vás, kteří ještě neměli tu čest, připravil o překvapení. Snad jen sluší podotknout, že Laurence Olivier postavu Szella vypiplal k dokonalosti a pokud o filmu tušíte jen něco málo (což je jen dobře) budete mile překvapeni, jakým směrem se bude po chvíli ubírat.
celticek
celticek
5 916 bodů
8
Za plnou palbu to není, ale jsem rád, že to mám konečně za sebou. Nevěděl jsem, do čeho jdu a to bylo ku prospěchu věci. Bílý Anděl je vskutku ďábelský, nejvíce mě pobavila scéna, kdy šmikne Žida, který ho pozná ve zlatnictví. Hofmann exceluje, Scheider taky fajn. Přehledné je to dostatečně. Nikoho to myslím neurazí.
naytsirk
naytsirk
4 986 bodů
8
Trvalo mi to, než jsem se začal orientovat, ale stálo to za to...