Názory na nejpovedenější filmové franšízy se převážně liší v závislosti na diváckých fandomech a jejich specifických kulturách. Někdo by dal ruku do ohně za Star Wars, častou odpovědí bude Jacksonův Pán prstenů (ačkoli souvisejícího Hobita už tolik lidí nemusí) a cinefilové vyzdvihují Indiana Jonese nebo artovější romantickou sérii startující filmem Před úsvitem (1995). Podle zahraničních kritiků a kritiček, jejichž recenze sdružuje webová stránka Rotten Tomatoes, ovšem prvenství jednoznačně třímá čtyřdílná animovaná sága Toy Story: Příběh hraček. Kdo z mileniálů či z generace Z ji ostatně nemiluje?
Články 9
Veleoblíbená gangsterka Briana De Palmy Neúplatní (Untouchables, 1987) je vzpomínaná hlavně díky slavné parafrázi kočárku na schodech z Ejzenštejnova klasického Křižníku Potěmkin (1925). Zároveň se však jednalo o jediný film, za který si nominaci na Oscara připsal věhlasný Sean Connery – a také ji proměnil. Jeden z největších hollywoodských elegánů zde hrál sice jen vedlejší roli, právě ta však zcela změnila vývoj jeho kariéry.
Jména hollywoodských velikánů Martina Scorseseho a Ridleyho Scotta patří mezi nejskloňovanější jména letošního podzimu. Zatímco první z nich se strhujícím způsobem vypořádal s tříapůlhodinovou stopáží u své novinky Zabijáci rozkvetlého měsíce, na toho druhého se v souvislosti s Napoleonem snáší spíš kritika – ať už kvůli historickým nepřesnostem, překotnosti verze pro kina anebo zaměnitelnosti bitevních scén, jež jen uznale pokukují po Bondarčukově klasice Vojna a mír z 60. let.
Vlivný britský magazín Sight & Sound na začátku prosince zveřejnil výsledky své věhlasné ankety, kterou pořádá každých deset let. I díky této periodicitě, již se daří držet už od roku 1952, působí výběr nejlepších filmů všech dob seriózně a důležitě, což kdysi zmínil i slavný kritik Roger Ebert, podle něhož je tato anketa tou jedinou důležitou.
Snímky z 20. let bývají vzrušující pro filmové historiky, avšak běžné publikum u nich pociťuje zub času až příliš silně. Přesto existují výjimky, které dokázaly zestárnout s takovou grácií, že dodnes nechávají diváckou obec v němém úžasu. Platí to třeba pro řadu děl Sergeje Ejzenštejna včetně jeho prvotiny Stávka. Navzdory faktu, že ideologie těchto filmů je značně pomýlená.
Filmový průmysl dokáže být krutý. Tvůrci mohou mít uměleckou představu, hotový scénář a dokonce natočený materiál, ale jejich pracovní úsilí přesto uvízne na mělčině, odkud nikdy nenajde cestu až k tomu nejdůležitějšímu – k publiku. Historie nedokončených či zcela nerealizovaných projektů je dlouhá jako kinematografie sama a nyní se ve světle některých čerstvých událostí ohlédneme za několika filmy, které nikdy nespatřily světlo světa, ačkoli byla jejich produkce z podstatné části kompletní.
Milovník sendvičů s marmeládou medvídek Paddington se opravdovým fenoménem stal vlastně až po premiéře obou svých dosavadních celovečerních filmů. Trojka se tedy netrpělivě vyhlíží. Konečně o ní víme něco víc.
Filmové 'poupě' z roku 1941 vyklidilo pozice těch vůbec nejlépe hodnocených snímků historie na kritickém agregátoru Rotten Tomatoes. Nejvyšší příčky místo něj nyní okupuje například rozpustilé rodinné dobrodružství, do kterého by to řekl jen málokdo.
Pokud máte dojem, stejně jako autor těchto řádků, že seriály s originálními tituly Breaking Bad a The Walking Dead spojuje fakt, že se rýmují, pak jste vedle jak ta jedle (taky rým). Jsou zkrátka věci mezi nebem a zemí, o nichž nemáme ponětí a občas vstoupí do reality a my nestačíme zírat.