25. prosince 1925 měl premiéru film, který o rok později získal cenu Americké filmové akademie, v dalším roce nejvyšší cenu Světové výstavy v Paříži a v letech 1952 a 1958 jej hlasování Mezinárodního výboru pro dějiny filmu určilo za nejlepší film všech dob Toto vrcholné Ejzenštejnovo dílo má pět kapitol: začátek vzpoury, povstání, pohřeb Vakulinčuka, masakr na schodišti Oděsy a vítězná plavba. Po pětadvaceti letech od svého vzniku-byl film ozvučen hudbou a zvuky (když hudbu k němu složil německý skladatel Edmund Meisel pro berlínskou premiéru). Ejzenštejn ve svém filmu uplatnil jednak avantgardní divadelní postupy masové pantomimy, jednak nové prvky montáže a dal Potěmkinem dělnické třídě celého světa nejen nádherné umělecké dílo, ale i doklad o síle její solidarity a výzvu k revoluci. V mnoha zemích bojovala buržoazní cenzura proti tomuto dílu ale film, podoben křižníku v závěrečné scéně, pokračoval ve vítězné plavbě, kterou nebylo možno zastavit.
Rudá revoluce zachycena kamerou. Dnes to může působit, jako obrovská propaganda a ve své době to i tak jistě bylo, ale po filmařské stránce je to jedinečná záležitost. Je třeba si uvědomit, že film byl v té době v dětských letech a poskládat film s krátkých záběrů, dobře je sestříhat do komplexního celku nebylo jednoduché. Krátké statické záběry se postupně změnily až v krátké dynamické záběry a na konci jsem si řekl: Před 100 lety.. sakra dobrá práce. Stran příběhu však pro mě nezajímavé..
Když budu objektivní, musím na Potěmkinovi nechat všechna procenta světa. Jedná se o obrazově naprosto odzbrojující majstrštyk, po technické stránce nesmírně vyspělý a scénicky natolik dobře vystavěný, že i bez dialogů dokáže opakovaně vyvolat mrazení a evokovat odpovídající, velmi okatě propagované emoce i myšlenky. A aby bylo úplně jasno - scénu "masakru na schodech" stavím stylisticky na stejnou úroveň jako to nejlepší od Kubricka a Spielberga..
Během své praxe v divadle Proletkultu vytvořil Ejzenštejn koncept tzv. montáže atrakcionů, kterou prakticky použil ve filmech Křižník Potěmkin a Stávka.
Pro své údajné negativní podněcování k revoluci byl Křižník Potěmkin v Nizozemí razantně prostříhán a ve Francii byly kopie dokonce i páleny.
Bitevní loď užitá ve filmu nebyl křižník Potěmkin, ale starší loď Dvienadstat Apostolov (Dvanáct apoštolů), protože původní křižník Potěmkin byl zničen v roce 1922.