Koně se také střílejí

80%
Koně se také střílejí
Americký barevný širokoúhlý film Koně se také střílejí natočil režisér Sydney Pollack dle románu Horance McCoye z třicátých let. Je to silné dílo, vymykající se z běžné americké filmové produkce. Dílo vrcholně poetické, na druhé straně charakterizované tvrdým realismem, s nímž líčí americkou skutečnost v letech velké hospodářské krize. Jeho sociální kritičnost však nikterak není pouze záležitostí historickou. V širším kontextu odsuzuje film i dnešní oficiální politiku Spojených států, politiku, založenou na nespravedlnosti a násilí. V tomto smyslu patří Pollackův film k nejangažovanějším dílům americké kinematografie posledních let. film získal právem řadu mezinárodních poct a uznání. Na VII. MFF v Moskvě 1971 byl vyznamenán Cenou Svazu filmových umělců SSSR, téhož roku získal Grand Prix belgické filmové kritiky. Představitel manažera Roskyho Gig Young získal Oscara 1970 za nejlepší výkon ve vedlejší roli. Oscara britské Society of Film and TV Arts získala Susannah Yorková. Svou dosud největší a nejzajímavější roli zde vytvořila americká pokroková herečka Jane Fondová.



Chrustyn
Chrustyn
44 045 bodů
6
Z Pollackovi filmografie méně známé ale svým vyzněním velice silné dílo, které rozhodně není pro každého a vyžaduje pozornost spíše od vnímavějšího a náročenějšího diváka. Psychicky a na diváckou trpělivost mimořádně náročný snímek.
Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Příběh chudých Američanů z třicátých let, kteří e přihlásili do tanečního maratonu s vidinou vysoké výhry. Poředatel maratonu je však jen ziskuchtivý podvodník. Když hlavní hrdinka ke konci maratonu zjistí, že jim z výhry po odečtení nákladů na jídlo atd. nezbyde nic, požádá svého tanečního prtnera, aby ji zabil. Na příběhu bylo nejzajímavější sledovat vyčerpané a zoufalé lidi, kteří by pro výhru zemřeli. Věřím tomu, že v krizi, která v Americe byla se něco takového dělo běžně. Film ale není žádný zazrak a čekal jsem více.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Kdyby měl někdo dávat dohromady seznam nejdepresivnějších filmů všech dob, Koně se také střílejí musí tak nějak automaticky obhajovat jednu z předních pozic. Jedná se totiž o film, který je fyzicky hodně nepříjemný a po zhlédnutí zanechá hodně depresivní náladu, která jen těžko z člověka zmizí. Zároveň ale platí, že je Koně se také střílejí filmovým mistrovským dílem, který je plný velmi chytrých a bravurně zpracovaných myšlenek a především velmi parádně zvládnuté režii. Režisér Sidney Pollack, který zde adaptoval novelu Horace McCoye se později proslavil také filmy jako Tootsie, Vzpomínky na Afriku, nebo Firma a je dost možné, že kdybyste někomu nezainteresovanému dali tyhle tři filmy vedle sebe a přitom byste se mu nezmínili, že tyhle tři filmy dělal ten samý režisér tak by si toho pravděpodobně nevšimli a to samé platí kdybyste vedle těchto tří filmů měli dát i právě Koně se také střílejí. Ano, Sydney Pollack neměl kdovíjaký výrazný trademarovský režijní styl, vzhledem k tomu, že je ale původem herec si vždycky dával práci především s hereckými výkony a i proto jsou jeho filmy plné zapamatovatelných a parádních hereckých výkonů, což platí i u Koně se také střílejí. Zároveň ale nutno dodat, že Pollack si jako režisér uměl vždy skvěle pohlídat i vizuál a hlavně se uměl postarat o naprosto bravurní atmosféru, která je u Koně se také střílejí velmi klíčová. Dá se lehce mávnout nad tímto filmem rukou s tím, že tak trochu zestárl, dost možná je ale díky možnosti najít podobenství v současných reality show aktuálnější než kdy dřív. Zasazením do 30. let 20. století jsme tak víceméně svědky toho jak lidé také mohli trávit čas před stvořením televizoru. Už z těchto momentů jde snadno získat několik depresivních myšlenek, jelikož jde o velmi nechutnou představu toho co se skutečně mohlo za dob Velké hospodářské krize dít. Chudí a nemajetní lidé byli ochotní pro lákavou finanční odměnu vytrpět hodně, celý průběh maratonu ale postupně graduje v čím dál tím více nepříjemnou záležitost kdy se atmosféra a napětí velmi bravurně buduje. Především se i zde ukážou jisté formy úplatkářství a podvodů a veškeré chování všech hrdinů působí věrohodně. Koně se také střílejí se nezapíšou do dějin díky sympatickým hrdinům, hrdinové ale nutně nemusí být sympatičtí, protože ve finále stačí jenom jedno- když postavám rozumíme. A to u tohoto filmu není vůbec žádný problém. Tenhle film stojí a padá na bravurních hereckých výkonech, především na naprosto parádním hereckém výkonu Jane Fondové, která se po Barbarelle vydala vstříc vážnějším rolím a tuto její kariérní éru odstartovali právě Koně se také střílejí. Fonda zde veškeré emocionální vyhrocení a naprosto jasně viditelnou fyzickou/psychickou únavu předvádí famózně a právem si ve své kariéře došla pro první (a ne zdaleka poslední) oscarovou nominaci. Stejně jako Fonda se (též neproměněné) oscarové nominace dočkala Susannah York, která je od první scény zcela jasný opak postavy Fondové a i díky tomu dostává šanci vyniknout. Pro proměněného Oscara si za tento film naopak došel Gig Young, jehož Rocky Gravo je těžce popsatelná postava, přesto se ale Youngovo podání ať v rozjuchané či klidnější poloze musí velmi ocenit. A protagonista Michael Sarrazin je sice v okruhu těžké konkurence, i on je ale ve své roli velmi dobrý. Jen nemá zas tak zajímavou roli jako již zmíněné trio herců. Kouzlo tohoto filmu tkví ale především v jeho bravurně budovaném tempu. Pokud před zhlédnutím filmu čtete nějaké ty seznamy nejdepresivnějších filmů a po pár minutách se divíte kde ta slíbená sláva vlastně je.... tak to chce jenom pár dalších minut počkat a ta deprese se pomalu začne vybarvovat. A pak víc a víc a víc až to dojde k naprosto tragickému silnému finále, která je tečkou za skvělými myšlenkami, kterých je tento film plný. Film se zde dotkne několik silných témat a finále je poté jen tečkou za skutečně depresivním zážitkem, který je ale zároveň audiovizuálně dokonalý. Sydney Pollack zvládl natočit naprosto bravurní mrazivé momenty a třeba celá sekvence s během je skutečně napínavá a pocitově drásavá. Zároveň název filmu ve finále dává smysl a podtrhuje celou sílu. Toto je ten film, který do sebe v samotném závěru dohromady skvěle zapadne a tvoří skutečně jeden z psychicky nejtěžších ale zároveň filmařsky nejsilnějších diváckých zážitků všech dob. Za mně jasný vrchol Pollackovy tvorby, který je skutečně dost možná více aktuální než by se mohlo zdát a především jde o opravdu vizuálně perfektní ale zároveň krutý a nepříjemný filmový zážitek, který v divákovi rozhodně zanechá nějakou stopu.....

Dodatečné informace

Původní název:
They Shoot Horses, Don't They? (více)
  • USA Koně se také střílejí
  • USA They Shoot Horses, Don't They?
  • USA A lovakat lelövik, ugye?
  • USA Ammutaanhan hevosiakin
  • USA A Noite dos Desesperados
  • USA Atlari da vururlar
  • USA Baile de ilusiones
  • USA Czyz nie dobija sie koni?
  • USA Danzad, danzad, malditos
  • USA De skyter jo hester, ikke sant?
  • USA El baile interminable
  • USA Hem Yorim Gum B'Susim
  • USA Hitori botchi no seishun
  • USA I konje ubijaju, zar ne?
  • USA Jamen, man skyder da heste?
  • USA Kone sa taktiež strieľajú
  • USA Kone se také strílejí
  • USA Maratondansen
  • USA Men slacht wel paarden af
  • USA När man skjuter hästar så...
  • USA Non si uccidono così anche i cavalli?
  • USA Nur Pferden gibt man den Gnadenschuss
  • USA Nur Pferden gibt man den Gnadenschuß
  • USA Nur Pferden gibt man einen Gnadenschuß
  • USA On achève bien les chevaux
  • USA Os cavalos Também Se Abatem
  • USA Si caii se împusca, nu-i asa?
  • USA Skotonoun t' aloga otan gerasoun
  • USA Son gerçek
  • USA Tudi konje streljajo, mar ne?
  • USA Σκοτώνουν τ' Αλογα Οταν Γεράσουν
  • USA Загнанных лошадей пристреливают, не правда ли?
  • USA Уморените коне ги убиват, нали?
Země původu:
USA

Podobné


  • Barbara Parkins odmítla nabídku na roli.
  • Dva z tanečních párů jsou sponzorováni firmou Winkler's Travel Agency a Sills Collection Agency. Irwin Winkler a Theodore B. Sills jsou jedni z producentů filmu.
  • Film drží rekord 9ti nominací na Oscara, aniž byl nominován na Nejlepší film.