„A je po woke kultuře.“ Hvězda jako Sydney Sweeney Hollywood neoslnila delší dobu
Sweeney je nějaký čas plný internet nejen díky televizní Euforii, jejíž kamery před natáčením třetí řady drahnou chvíli stagnují. Na Emmy nominovaná herečka zřejmě nevyhnutelně ukročila ke komiksům v podobě Madam Web z produkce Sony a Marvelu, přičemž nepovedený ženský přírůstek k Morbiovi a Venomovi v kinech pohořel. Sweeney se do něj strefila i během nedávného působení v pořadu Saturday Night Live, který odmoderovala s vizáží nutící „pravicové konzervativce“ k online domněnkám – je woke kultura ohledně hollywoodské emancipace mrtvá?
Spíš než Madam Web, jíž se zřekla i hlavní herečka Dakota Johnson, je pro Sweeney momentálně esenciálnější romantická komedie S tebou nikdy. Levně pořízený snímek, ve kterém sympatická blondýnka podstupuje milostnou přetvářku po boku Glena Powella (Top Gun: Maverick), vydělal v kinech přes 200 milionů dolarů. Z nemalé části díky Sweeney, která má na sociálních sítích armádu fanoušků a fanynek, jež zkrátka zajímá. Reklamě napomohly třeba záměrně přiživované zvěsti o románku mezí ní a Powellem, který by přitom hodil vidle do hereččina zasnoubení s podnikatelem Jonathanem Davinem.
O snoubenci, s nímž randí od roku 2018, Sweeney moc nemluví. Možná na radu marketingového týmu, neboť momentálně platí za sexsymbol, který opravdu tvaruje woke kulturu trochu jiným směrem, než si mnozí automaticky představí. Být woke znamená podle Websterova slovníku „mít povědomí a aktivně brát v potaz důležitá fakta a záležitosti (zvláště ty, jež se týkají rasové a sociální spravedlnosti).“ Důležitou součástí toho ve filmové branži bylo hnutí MeToo, které usvědčilo několik sexuálních násilníků v čele s producentem Harveym Weinsteinem.
Herečky se už tolik nebojí hovořit o příkoří a vykořisťování, jež na ně mužský průmysl kladl, a mají o dost volnější ruku ohledně vlastního těla a sexuality než dříve. S tím přitom souvisí jiná forma persekuce, která je až mstivá. „Feministickým je pro mě každý zplnomocněný a vlastní projev,“ reagovala herečka a modelka Emily Ratajkowski roku 2017 v rozhovoru pro Allure na kritiku, již často slýchá v souvislosti se svými odvážnými úbory. „Když se žena rozhodne obléct sexy, neznamená to, že není feministkou. Pokud je to její volba a cítí se dobře, pak je to skvělé,“ dodala Ratajkowski známá z thrilleru Zmizelá. Poznamenala rovněž, jak ji vytáčí posedlost odhaleným hrudníkem a související vulgární a sexualizované asociace.
Tím si prochází i Sweeney, která by v očích mnoha okamžitě mohla vyplnit červené záchranářské plavky po Pamele Anderson. Je přitom v docela jiné situaci. Hvězda Pobřežní hlídky se prosadila také díky zvětšenému poprsí a focení pro Playboy, v devadesátkách se v mraveništi paparazzi snažila spíš uchránit své soukromí a především muži ji obdivovali ve zpomalených záběrech z prosluněné pláže. Když na veřejnost unikla její sextape s manželem Tommym Lee, o čemž pojednává nedávný seriál Pam & Tommy, zarmoucená Anderson možná ztratila svou auru nedostupnosti a její kariéra uvadala.
Sweeney má se svým tělem jiné zkušenosti. Puberta jí otevřela náruč dřív než ostatním vrstevníkům, kvůli čemuž si prošla šikanou a vážně uvažovala, že si nechá poprsí zmenšit. S podporou matky to neudělala a následovala hollywoodské sny, i když ji okolí odrazovalo. A nakonec prorazila i zásluhou toho, že se své tělo nebála ve vhodných momentech odhalit. Euforie ostatně nahlédla do světa mileniálů vcelku nekompromisně a s důrazem na temnotu či osobní ponížení.
Tím už si šestadvacetiletá herečka prošla a zdá se, že o sobě umí rozhodovat sama nikoli popíráním, nýbrž přirozeným následováním toho pozitivního ze stigmatizované woke kultury. „Každý má krásné tělo,“ sdělila v prosincovém rozhovoru pro Glamour. Zvykla si, že média její figuru objektivizují, i když na červené koberce nosí „šaty, které by si mohl obléct kdokoli jiný.“ Mohla by chodit v rolácích, ale úspěšně prodávat své tělo a obličej je v Hollywoodu přece důležité. A také v soukromí, na které se u obdivovaných hvězd často zapomíná.
Rodačka z Washingtonu zatím naplňuje image moderní ženské celebrity mnohem esenciálněji než většina kolegyň. Žije v době, kdy podstatnou část soukromí musí obětovat veřejnému i online styku s fanoušky. Své tělo i soukromí nepropůjčuje samoúčelné skandálnosti, na rozdíl od mnoha jiných hereček nestrhává pozornost woke poučkami o feminismu nebo zastaralých stereotypech v pohádkové Sněhurce, čímž se oháněla její nadcházející představitelka Rachel Zegler.
Sweeney se angažuje i v produkci a vybírá si projekty, které mohou komplexně rozvíjet její nesporný talent. Nominace na Emmy obdržela za Euforii i první sérii Bílého lotosu, citlivé výkony předvedla také v Příběhu služebnice či Ostrých předmětech. Kritika vynesla do nebes její představení v komorním dramatu HBO Reality a S tebou nikdy využilo její popularitu k oprášení blockbusterové romantické komedie, tedy žánru, který byl v Hollywoodu celou dekádu v klinické smrti.
Dále má Sweeney ztvárnit galaktickou sexuální praktikantku Barbarellu v chystaném remaku šedesátkového kultu, který učinil definitivní sexsymbol z Jane Fonda. A může si to dovolit. Lidé jí beztak zobají z ruky a zrovna Jane Fonda je skvělým příkladem, jak skloubit obdivovaný vzhled s respekt budící dramatickou kariérou. Jen rok po béčkové Barbarelle se Fonda ucházela o Oscara za Koně se také střílejí a dva roky nato už jej držela za snímek Klute. Do toho se ještě krátce stala nepřítelem státu kvůli názorům a návštěvě severního Vietnamu, byla možná nejhlasitější ženskou woke osobností své doby. Tou je Sweeney do jisté míry také, i když se ukazuje, jak nepolapitelná a kluzká taková definice může být.