Recenze filmu Koně se také střílejí

80%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
6
Z Pollackovi filmografie méně známé ale svým vyzněním velice silné dílo, které rozhodně není pro každého a vyžaduje pozornost spíše od vnímavějšího a náročenějšího diváka. Psychicky a na diváckou trpělivost mimořádně náročný snímek.
Pete69
Pete69
33 529 bodů
7
Příběh chudých Američanů z třicátých let, kteří e přihlásili do tanečního maratonu s vidinou vysoké výhry. Poředatel maratonu je však jen ziskuchtivý podvodník. Když hlavní hrdinka ke konci maratonu zjistí, že jim z výhry po odečtení nákladů na jídlo atd. nezbyde nic, požádá svého tanečního prtnera, aby ji zabil. Na příběhu bylo nejzajímavější sledovat vyčerpané a zoufalé lidi, kteří by pro výhru zemřeli. Věřím tomu, že v krizi, která v Americe byla se něco takového dělo běžně. Film ale není žádný zazrak a čekal jsem více.
filmfanouch6
filmfanouch6
12 654 bodů
10
Kdyby měl někdo dávat dohromady seznam nejdepresivnějších filmů všech dob, Koně se také střílejí musí tak nějak automaticky obhajovat jednu z předních pozic. Jedná se totiž o film, který je fyzicky hodně nepříjemný a po zhlédnutí zanechá hodně depresivní náladu, která jen těžko z člověka zmizí. Zároveň ale platí, že je Koně se také střílejí filmovým mistrovským dílem, který je plný velmi chytrých a bravurně zpracovaných myšlenek a především velmi parádně zvládnuté režii. Režisér Sidney Pollack, který zde adaptoval novelu Horace McCoye se později proslavil také filmy jako Tootsie, Vzpomínky na Afriku, nebo Firma a je dost možné, že kdybyste někomu nezainteresovanému dali tyhle tři filmy vedle sebe a přitom byste se mu nezmínili, že tyhle tři filmy dělal ten samý režisér tak by si toho pravděpodobně nevšimli a to samé platí kdybyste vedle těchto tří filmů měli dát i právě Koně se také střílejí. Ano, Sydney Pollack neměl kdovíjaký výrazný trademarovský režijní styl, vzhledem k tomu, že je ale původem herec si vždycky dával práci především s hereckými výkony a i proto jsou jeho filmy plné zapamatovatelných a parádních hereckých výkonů, což platí i u Koně se také střílejí. Zároveň ale nutno dodat, že Pollack si jako režisér uměl vždy skvěle pohlídat i vizuál a hlavně se uměl postarat o naprosto bravurní atmosféru, která je u Koně se také střílejí velmi klíčová. Dá se lehce mávnout nad tímto filmem rukou s tím, že tak trochu zestárl, dost možná je ale díky možnosti najít podobenství v současných reality show aktuálnější než kdy dřív. Zasazením do 30. let 20. století jsme tak víceméně svědky toho jak lidé také mohli trávit čas před stvořením televizoru. Už z těchto momentů jde snadno získat několik depresivních myšlenek, jelikož jde o velmi nechutnou představu toho co se skutečně mohlo za dob Velké hospodářské krize dít. Chudí a nemajetní lidé byli ochotní pro lákavou finanční odměnu vytrpět hodně, celý průběh maratonu ale postupně graduje v čím dál tím více nepříjemnou záležitost kdy se atmosféra a napětí velmi bravurně buduje. Především se i zde ukážou jisté formy úplatkářství a podvodů a veškeré chování všech hrdinů působí věrohodně. Koně se také střílejí se nezapíšou do dějin díky sympatickým hrdinům, hrdinové ale nutně nemusí být sympatičtí, protože ve finále stačí jenom jedno- když postavám rozumíme. A to u tohoto filmu není vůbec žádný problém. Tenhle film stojí a padá na bravurních hereckých výkonech, především na naprosto parádním hereckém výkonu Jane Fondové, která se po Barbarelle vydala vstříc vážnějším rolím a tuto její kariérní éru odstartovali právě Koně se také střílejí. Fonda zde veškeré emocionální vyhrocení a naprosto jasně viditelnou fyzickou/psychickou únavu předvádí famózně a právem si ve své kariéře došla pro první (a ne zdaleka poslední) oscarovou nominaci. Stejně jako Fonda se (též neproměněné) oscarové nominace dočkala Susannah York, která je od první scény zcela jasný opak postavy Fondové a i díky tomu dostává šanci vyniknout. Pro proměněného Oscara si za tento film naopak došel Gig Young, jehož Rocky Gravo je těžce popsatelná postava, přesto se ale Youngovo podání ať v rozjuchané či klidnější poloze musí velmi ocenit. A protagonista Michael Sarrazin je sice v okruhu těžké konkurence, i on je ale ve své roli velmi dobrý. Jen nemá zas tak zajímavou roli jako již zmíněné trio herců. Kouzlo tohoto filmu tkví ale především v jeho bravurně budovaném tempu. Pokud před zhlédnutím filmu čtete nějaké ty seznamy nejdepresivnějších filmů a po pár minutách se divíte kde ta slíbená sláva vlastně je.... tak to chce jenom pár dalších minut počkat a ta deprese se pomalu začne vybarvovat. A pak víc a víc a víc až to dojde k naprosto tragickému silnému finále, která je tečkou za skvělými myšlenkami, kterých je tento film plný. Film se zde dotkne několik silných témat a finále je poté jen tečkou za skutečně depresivním zážitkem, který je ale zároveň audiovizuálně dokonalý. Sydney Pollack zvládl natočit naprosto bravurní mrazivé momenty a třeba celá sekvence s během je skutečně napínavá a pocitově drásavá. Zároveň název filmu ve finále dává smysl a podtrhuje celou sílu. Toto je ten film, který do sebe v samotném závěru dohromady skvěle zapadne a tvoří skutečně jeden z psychicky nejtěžších ale zároveň filmařsky nejsilnějších diváckých zážitků všech dob. Za mně jasný vrchol Pollackovy tvorby, který je skutečně dost možná více aktuální než by se mohlo zdát a především jde o opravdu vizuálně perfektní ale zároveň krutý a nepříjemný filmový zážitek, který v divákovi rozhodně zanechá nějakou stopu.....
liborek_
liborek_
7 321 bodů
10
(Pozor, může obsahovat SPOILER...) Tento mistrovský kousek Sydneyho Pollacka je metaforickou hříčkou, jež sice historicky sahá k hospodářské krizi v 30. letech, nicméně její podstata je nadčasová; tu a tam totiž někdo z nás zakusí onu bezvýchodnost situace do takové míry, že je ochoten podstoupit lobotomii vlastní hrdosti. Únavný taneční maraton jako metafora zoufalého života? Koně se také střílejí je především existenciální příběh, jenž zobrazuje osud jako ozubené soukolí, které člověka drtí mezi svými evolventami tak nemilosrdně, že občas nemá jinou možnost úniku, než jaký zvolila Gloria Beatty v podání skvělé Jane Fondové. Koně se také střílejí nabízí také fascinující přesah do dnešní doby, kdy lidé z existenciální beznaděje (nebo ještě častěji nudy) vstupují na křehký led pseudoreality šou, v niž se podrobují podobnému martýriu jako účastníci onoho nešťastného maratonu (i když oni si to tak asi nepřipouštějí). V konečném důsledku stejně nikdo z pokušitelů štěstěny nevyhrává a v tom je ten výsměch, který nahání hrůzu...
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Takové neobyčejné, sugestivně nepříjemné drama o jednom tanečním maratónu, který doslova testuje schopnost lidského organismu skoro nepřetržitě tančit bez pořádného odpočinku a spánku. A zdaleka nejde jen o fyzickou výdrž, zabrat dostává také psychika tanečníků. Hlavním hrdinou je bezdomovec jménem Robert Syverton, který na začátku filmu vzpomíná na své dětství. Viděl koně se zlomenou nohou a následně byl svědkem toho, jak kůň dostal do hlavy ránu z milosti. Tohle odstartovalo události, které vedly k jeho zločinu. Během těchto vzpomínek slyšíme moderátora a promotéra tanečního maratonu jménem Rocky, jak vyhlašuje pravidla soutěže. Ten se koná v roce 1932 těsně po Velké hospodářské krizi. Místem konání je neudržovaný taneční sál u mola v Santa Monice, do kterého se zatoulá také Robert. Hlavní cenou pro vítězný pár je 1 500 dolarů ve stříbrných mincích. V publiku sedí hollywoodské celebrity a také hledači talentů, v jejichž přízeň soutěžící doufají. Všechny soutěžící páry jsou prohlíženy lékaři. Je zde také sobecká, zato však nádherná Gloria Beatty, jejíž partner však trpí bronchitidou, a tak je lékařem diskvalifikován. Na jeho místo je Rockym přivolán Robert, který se tak stává tanečním partnerem Glorie. Mezi dalšími soutěžícími jsou také vysloužilý námořník z Velké války se šrapnely v těle jménem Harry Cline se svou ženou, křehká a emocionálně labilní londýnská herečka Alice a její partner a začínající herec Joel. Také je tu chudý farmář a „vidlák“ James se svou těhotnou manželkou Ruby, do které Gloria rýpe proto, že chce přivést na svět dítě, ačkoliv nemá peníze na jeho uživení. Slabší páry jsou rychle eliminovány díky derby, spočívajícímu v desetiminutovému běhu dokola, a Rocky se v jejich zranitelnosti vyžívá a zneužívá je k pobavení publika. Tři páry, které jsou po deseti minutách poslední, vypadávají ze hry. Lékaři jsou šarlatáni, protože úmyslně ignorují psychické a fyzické vyčerpání soutěžících, které je v průběhu filmu čím dál tím viditelnější. Tancuje se dvě hodiny v kuse a pak je vždy na 10 minut přestávka na odpočinek, rychlospánek a jídlo. Alici se ztratí ze zavazadla šaty a make-up, a nikdo o ničem neví. Rocky se pak přizná, že to udělal on, a pobaví publikum na její účet – chce, aby vypadala otrhaně a unaveně a nemohla se upravovat. Alice také zaujme Roberta, což se Glorii nelíbí. Robert se během pauzy v zákulisí líbá nahý s Alicí. Prostě labilní ženská, bažící po pozornosti. Glorie zase dělá nepřístojnosti s rozespalým Rockym, akorát má podmínku, aby se jí nedotýkal. Robert se nakonec s Alicí spáruje, zatímco Gloria si vezme za svého partnera Joela – dojde k výměně. Joel musí pak odejít do práce, a tak Gloria přejde na Harryho. Maraton trvá několik týdnů a tančící vypadají jako zombie, které se sotva drží na nohou a pomalu se plouží po parketu. Pořádá se další derby a opět vypadnou tři poslední páry. Glorie s Harrym se při běhu statečně drží, ale jeho staré a unavené tělo nápor nevydrží a Harry umírá na infarkt. Alice se poté nervově zhroutí a sprchuje se oblečená, a tak ji Rocky utiší a následně vyřadí ze soutěže. Robert a Glorie se opět spojí a tančí spolu. A Rocky dostane jeden ze svých dalších ďábelských nápadů – navrhuje, aby se Robert a Gloria vzali během maratonu, a díky svatbě mají vydělat více peněz ve formě darů od podporovatelů. Jedním z nich je paní Laydonová, která jim dvěma fandí už od začátku. Robert nemá s návrhem problém, ale Gloria je ostře proti. A tak jí Rocky vysvětlí, jak je to vlastně s tou výhrou a se srovnáním účtů. Prostě je to celé jeden velký podvod a výherce nedostane nic. Gloria se pak zhroutí z toho, že nemůže najít silonky, a když je Robert najde, tak je omylem roztrhne. Ti dva opustí soutěž a baví se spolu venku na terase, Gloria je unavená ze života...Dospěje to k tragickému konci, který podtrhuje celou tu obrovskou beznaděj, marnost a zbytečnost celého tanečního maratonu a životů jeho účastníků. Dost depresivní film, na který se asi znovu nepodívám.
ludivitto
ludivitto
4 150 bodů
8
Odporný snímek.
HonzysKISS
HonzysKISS
4 041 bodů
8
Je to spíš takový, jako kdybyste se dívali na cirkus, akorát s lidmi. Soutěživých filmů asi moc není, proto to taky tak zaujme. Tohle není normální taneční snímek, jako každý jiný. Někdo se nad tím možná i pěkně hluboce zamyslí. Jako po pravdě jsem se na to podíval jenom kvůli tomu, že to má být prý depresivní. Jenomže zase tak strašlivý to není. Podobných filmů existuje hodně, jenom ne na tohle téma. Délka mohla být taky o něco kratší. Chvíli to bylo furt to samé a ta siréna začala štvát už i mě, i když to k tomu asi patřilo. Změna unavených a zničených postav přišla spíš až ve tři čtvrtině snímku. Každopádně v té době to muselo být něco hodně znepokojivého, ale kdyby to vyšlo dnes, tak bych to hodnotil o něco hůře. Jinak na tu „závodní“ scénku snad nikdy nezapomenu, ta byla suprově natočená.
Smazaný uživatel
0 bodů
10
Když si chce člověk odpočinout od fujtajblu moderní kinematografie, je nejlepší sáhnout do starších amerických filmů. Točilo se umění, ne jen popcornem zasypané plkání o ničem. Film Koně se také střílejí boří veškeré iluze, které člověk mohl růžovým proplouváním vlastním životem nabýt. Nádherný film. Vskutku nádherný.
Smazaný uživatel
0 bodů
10
Asi nejpesimističtější film, co jsem viděl. Dokonale a maximálně hutná deprese se každou minutou prohlubuje a prohlubuje až k tragickému a neodvratnému finále. Sugestivní film, který vyděsí. To se musí vidět.