To je ale prekérka. Nejen hollywoodští scenáristé se zasazují o regulování rostoucího vlivu umělé inteligence i prostřednictvím soudních žalob, jež souvisí také s porušováním autorských práv. Málokdo přitom tušil, že velké technologické společnosti včetně Applu, Mety či Nvidia trénují své AI-chatboty mimo jiné na desítkách tisíc filmových a seriálových replik, jež se přetahují z uložiště textových titulků OpenSubtitles. Umělá inteligence se tak učí psanému i mluvenému projevu tak obšírně, že Shakespeare by nestačil zírat.
Články 141
Marlon Brando, jméno spojované s inspirativním naturalistickým herectvím, mnoha filmovými hity i řadou osobních či zákulisních výstřelků, je další zesnulou osobností Hollywoodu s vlastní filmovou biografií. V upoutávce na nezávislý snímek Waltzing with Brando staví ekonomicky udržitelné útočiště na Tahiti a převařuje vodu v době, kdy také natáčí a „promuje“ svá nejslavnější díla v čele s Kmotrem. Herecký představitel Billy Zane jako kdyby mu z oka vypadl, i když hlasem se oscarové ikoně ani nepřiblížil. Podezření vzbuzuje také příliš bujarý komický nádech.
Jsou k nerozeznání. Obličej Marlona Branda, jenž by letos oslavil sté narozeniny, je dávno vytesaný na pomyslnou Mount Rushmore hollywoodských velikánů. Kontroverzní herec se před třiapadesáti lety připravoval na ikonické role v Kmotrovi (The Godfather) a Posledním tangu v Paříži (Last Tango in Paris) na vlastním ostrově na Tahiti, kde s ním pobýval také utopický architekt Bernard Judge. Na základě jeho memoárů vznikl nezávislý snímek Waltzing with Brando, ve kterém oscarovou hvězdu velmi přesvědčivě oživuje herec Billy Zane (Titanic). Na první pohled skutečně nepoznáte rozdíl.
Amerika je skvělá země. Úvodní slova zbožňovaného trháku Kmotr jsou vyrytá do popkultury stejně jako do lišáckého vědomí obchodních, potažmo i politických sloganů mnoha velkých jmen západního kapitalismu. Také nesmlouvavý právník Roy Cohn (Jeremy Strong), vzhledem a charakterem spíš čertův vyslanec nežli člověk, pod svými křídly nabádá mladého realitního byznysmana Donalda Trumpa (Sebastian Stan) k bezpodmínečné službě vlasti, v níž lze spoustu finančních pastí ilegálně obcházet. Filmový životopis The Apprentice: Příběh Trumpa (The Apprentice) na dvou hodinách líčí přerod idealistického obchodníka v bestii zámořské vrcholové scény, na níž můžete uspět pouze následováním tří pravidel – vždy útočit, popírat a nikdy, nikdy nepřiznávat vlastní porážku.
V podstatě každou dekádu má premiéru nějaký snímek, který dramatizuje realistickou historii v amerických dobových reáliích lépe a památněji než všelijaké faktické záznamy. Ke Kmotrovi, Tenkrát v Americe, Až na krev či Lincolnovi se dle dosavadních festivalových reakcí přiřadí 215 minut dlouhá a univerzálně chválená novinka Bradyho Corbeta Brutalista (The Brutalist), v níž Adrien Brody jako imigrující maďarský architekt prožívá komplikovaný a velmi komplexní americký sen. Minutový trailer sice objemnou fresku přirovnávanou k perfektní americké novele nemůže vystihnout, ale přece z něj nejdou spustit oči a nejen netradiční titulkovou formou předesílá, že od 23. ledna zřeme v českých kinech něco výjimečného.
Pokud nic jiného, nedá se Megalopolis upřít, že díky ní Francis Ford Coppola jednoznačně ožil. Tím spíš v těžké životní chvíli, kdy jen pár dní před premiérou zesnula jeho manželka, může zaplnit čas něčím, co vždy miloval. Víc než kdy jindy platí, že je jedno, nakolik je snímek komerčním propadákem a většina publika odchází nespokojená, režisér Kmotra a Apokalypsy si už s něčím takovým rozhodně lámat hlavu nebude. Pokud si ale myslíte, že opulentní film za našetřených 120 milionů, který nemá sebemenší šanci se zaplatit, bude filmařovou labutí písní, nejspíš byste na to měli upozornit i jeho. Coppola totiž už plánuje další film. Tedy pardon... dva filmy!
Tu roli mu nelze odpárat, a přece ji dle rozkazů shora vůbec dostat neměl. Herecká legenda Al Pacino vděčí Kmotrovi (The Godfather) z roku 1972 za mnohé, jeho postava Michaela Corleoneho se stala pilířem jedné z nejslavnějších filmových trilogií všech dob. Když se ale chystal původní film za závojem produkční války či gangsterské diktatury, o tehdy ještě nepříliš známého herce ve studiu Paramount Pictures nestáli. Herec ve svých nových memoárech Sonny Boy dokonce vyjevil, že kromě zástupu proslulejších kandidátů musel odrážet hrozbu vyhazovu ještě ve chvíli, kdy natáčení pod vedením jeho zastánce Francise Forda Coppoly už započalo.
Do nikdy nekončící a vždy subjektivní debaty o nejlepších hororových filmech historie vstoupil věhlasný magazín Variety, který vybral hned stovku pilířů oblíbeného žánru, u něhož strach, bezmoc a někdy i čiré znechucení zastupují kýžené reakce publika. V první desítce komplexního žebříčku, jenž zohledňuje různorodé žánrové odrůdy vzhledem k jejich přetrvávajícímu efektu i obecnému vlivu na vývoj média, najdeme několik notoricky známých a také poměrně překvapivých titulů. Horor není jen o krvavé hrozbě zabijáků a hysterickém úprku obětí, což tato mnohovýznamová topka dokládá.
Přece to bude spektákl, a navrch snad i další z budoucích klasik věčně nepochopeného génia Francise Forda Coppoly. Pětaosmdesátiletý režisér Kmotra, Apokalypsy a Drákuly poslední roky oprašuje dávné egomaniactví, s nímž v 70. letech točil s hvězdnými herci celé měsíce ve filipínské džungli a o pár let později se vlastním propadákem One from the Heart přičinil o zánik Nového Hollywoodu. Nyní, po čtyřech dekádách vývoje, uvádí vlastnoručně financovaný sci-fi opus Megalopolis, který se v Cannes vedle sedmiminutového potlesku dočkal také pořádného rozcupování. Druhý trailer před říjnovou premiérou v českých kinech všem kritikům bez obalu připomíná, že v minulosti s Coppolou mnohokrát narazili.
S vizáží arogantního hezouna měl ideální predispozice pro úlohy zámožných parchantů, což Billy Zane bezezbytku zúročil v nejúspěšnějším filmu devadesátých let. Titanic, v němž si zahrál úlisného snoubence Rose (Kate Winslet) Cala Hockleyho, udělal z osmapadesátiletého chicagského herce hvězdu. Po pětadvaceti letech ovšem zůstává jeho jasně nejslavnějším projektem, což by aspoň nakrátko mohl změnit nadcházející snímek s názvem Waltzing with Brando. Zane se v něm transformoval do legendárního Marlona Branda a první fotografie naznačují, že on ani maskéři k tomu nepotřebovali příliš píle.