Filmy, které svůj závěr prozradí už v názvu. Je konec příběhu skutečně tak důležitý?
Následující výběr představuje tituly, které hravým způsobem pracují s diváckým očekáváním. Názvy filmů prozrazují konec, ať už explicitně či metaforicky. Spousta z nich nepřekvapivě souvisí se smrtí. Jsou však krásným příkladem toho, že kontakt s filmem samotným začíná mnohem dřív, než se rozsvítí projekční lampa.
Začneme všeříkajícím názvem, který zároveň popisuje děj celého filmu z roku 1902. Ten by se dal volně přeložit jako Chlapci si myslí, že napálili dědečka Foxyho, ale on je přelstí. Jeden z raných titulů publiku představuje přesně to, co v názvu slibuje. Snímky z počátku dějin kinematografie byly spíše atrakcí a název lákal na snímanou událost co možná nejexplicitněji. Tato skutečnost se uplatňovala především na nonfikční tvorbu, ať už se jednalo o Usmrcení slona elektrickým proudem či Příjezd vlaku do stanice La Ciotat. Tento snímek se stopáží kolem jedné minuty patří do série o bláznivé postavě Foxy Grandpa, jež tentokrát uhrane svým hudebním číslem s hrou na banjo.
Jedno z vrcholných děl mistra autorského filmu a strohé stylistiky Roberta Bressona představuje příběh založený na memoáru francouzského vojáka André Devigna. Příběh muže zajatého Němci během 2. světové války je komorní podívanou ze stísněné vězeňské cely. Jak však název napovídá, tak k smrti odsouzený na konci uprchne. Útěk samotný není vůbec důležitý. Film se soustředí na zpřítomnění pomalého a pečlivého plánování, ubývajících příležitostí, důvěru ve spoluvězně a život za mřížemi. Bresson volí úsporné vyprávění a každý záběr nese pro vývoj hodnotnou informaci. Pomalu se k vám prožírá, a ačkoli znáte konec, vyústění je napínavé.
Neprávem opomíjený snímek Martina Friče z období těžkých 50. let se nevybíravě staví k tématu alkoholismu. Představuje rozmanité osudy mužů, kteří se takřka každý den potkávají v hospodě U Kroců. Ať už ceněný hudebník či vysoce postavený inženýr, všichni bojují se závislostí po svém, pokud jsou ochotní si ji přiznat. Někteří se zapřísáhnou, že s pitím končí a dnes se napijí naposled. I od tohoto marného slibu je název odvozený. Prozrazuje však i fatální závěr. Pro ústřední protagonisty je to ve finále skutečně naposled, co se jednoho dne alkoholu dotkli, bohužel však se zcela jiným výsledkem, než původně plánovali. Víme, že to s nimi pravděpodobně neskončí dobře. Netušíme však, co povede k jejich pádu a jak to proběhne.
Pilíř filmografie slavného sekáče Steva McQueena je kultovním válečným velkofilmem z prostředí zvláštního tábora, vybudovaného nacisty pro nejproblematičtější zajatce spojeneckých armád. V táboře se začne formovat charismatická skupina s jediným cílem – utéct. Virtuos chlapáckých filmů, režisér John Sturges, se nesoustředí ani tak na tragické události inspirované skutečným příběhem, jako spíš na každodenní život v táboře a přípravy k útěku, které opatřuje dávkou svébytného humoru. Velký útěk se ve strhujícím závěru skutečně podaří zrealizovat. To, co už však název neprozradí, jsou fatální následky a bouře, která se po útěku strhne. Přesto se alespoň dvojici zajatců povede akci dotáhnout do konce a dočkáme se tak spíš velkého malého útěku s nadějeplným poselstvím.
Kultovní československá parodie na špionážní filmy Václava Vorlíčka pálí do filmových bondovek, ačkoli tuzemské publikum nemělo v té době pět titulů se slavným agentem možnost vidět. Macourek, Daněk a Vorlíček tak vytvořili podmanivý fikční svět, kde se lesk západní populární kinematografie střetává s českou povahou, v jehož centru stojí obyčejný, avšak laskavý úředník Foustka. Ten je zapletený do řetězce absurdních gagů, které odstartuje přísně tajný plán schovaný do prosté slánky. Světové velmoce začínají po plánu prahnout v čele s elegantním a nejlepším agentem s tajným označením W4C, jehož konec, jak název dokládá, zapříčiní domácí pejsek, zbydou po něm pouze boty.
Zasněžený spaghetti western Sergia Corbucciho pokračuje v režisérově poetice surových, špinavých a násilných titulů s amorálním světem, z nichž sálá zatuchlost a zaschlá krev na zdech. Tajemného hrdinu bez jazyka si najme žena v malém městečku, které ohrožuje zákeřná banda v čele s krvelačným Locem. Sněhová vánice uzavírá všechny postavy do omezeného prostoru a předkládá jednu z nejbrutálnějších přestřelek vůbec. Ačkoli název souzní i s protagonistovým hendikepem, který komunikuje pouze mimikou, svým způsobem vyzrazuje i zdrcující závěr, kdy v městečku nikdo nezůstane naživu, zbyde jen šumění větru a padající sníh.
Slavná a často adaptovaná divadelní hra Arthura Millera se dočkala několik audiovizuálních zpracování. Pravděpodobně nejpřipomínanější je americký televizní snímek z roku 1985, kde se ústřední trojice rolí ujali Dustin Hoffman, John Malkovich a Stephen Lang. Navázali na úspěch obnovené broadwayské reprízy o rok dříve. Strhujícími hereckými výkony proslulý snímek sleduje obchodníka Willyho, jenž se po neúspěšné cestě vrací domů a odhaluje problematické povahy svých synů. Ačkoli název slibuje krimi, dočkáme se především poctivého dramatu vrstvícího tíživé rodinné vztahy, protkané flashbacky, hledajícího příčiny dysfunkční rodiny a Willyho sobectví. Silný závěr opravdu přinese smrt hlavní postavy, mnohem důležitější však je, jak k ní došlo a zda vůbec někdo upřímně truchlí.
Dvojice bojových filmů, kterými Quentin Tarantino skládá poctu oblíbenému žánru a bojovému umění, nese výstižný název Kill Bill. Protagonistka chce zabít Billa, což se jí také povede. Kdo však vlastně Bill je? Proč se mu chce pomstít a kolik překážek musí překonat? Po sérii zběsilých zvratů, vytříbené stylistiky a hektolitrech krve tedy skutečně dojde k tomu, co název předesílá. Rozmanité převyprávění událostí a důvody k tomuto činu jsou však mnohem podnětnější a důležitější než samotný fakt, že Tarantino výsledek náročné cesty ihned prozrazuje.
Revizionistický western Andrewa Dominika je opulentní a zároveň i komorní podívanou o dvou znepřátelených mužích, pohybujících se za hranou zákona. Duo Brad Pitt a Casey Affleck se noří do tajemstvím opředeného příběhu zrady, přátelství a zklamání. Sledujeme okolnosti vedoucí k vraždě největšího desperáda Divokého západu Jesseho Jamese. Z názvu víme, že jeho konec je nedůstojný. Jaký je však příběh onoho zbabělce a jaká je společná historie dvou povahově odlišných mužů? Tyto odpovědi už z názvu nevyčtete a stylisticky vymazlený, nikam nespěchající western vám k nim přihodí nemálo otázek problematizujících lidskou morálku.