Nejtajemnější sci-fi roku se představuje. Opulentní Megalopolis vám v traileru zamotá hlavu
Režisér trilogie Kmotr či mistrovského válečného snímku Apokalypsa napsal scénář k Megalopolis poprvé již v roce 1983, jeho údajně nekompromisní a těžko uchopitelná vize ale v Hollywoodu nikdy nenašla dostatek podpory. Jelikož se ovšem jedná o tvůrce, jenž jde problémům rád naproti a „ne“ pro něj není odpověď, rozhodl si po osmdesátce splnit velký filmový sen takřka sám.
Prodal část svých vinic a 120milionový rozpočet zaplatil ze svého. Snímek se 17. května dočká světové premiéry v Cannes, kde snad konečně najde distributora. Coppola a jeho produkční společnost American Zoetrope se i kvůli tomu v posledních dnech snaží více rozproudit marketingovou kampaň. Po první fotce a klipu, v němž představitel hlavní role Adam Driver zastavoval na vrcholu mrakodrapu čas, jsme toho o příběhu moc nevěděli. Už nějakou dobu je však známo, že by měl film pojednávat o pádu megalomanského architekta, jenž má po obří katastrofě vybudovat nové velkoměsto. Jeho úkol ho však dovede k šílenství. Vše ostatní je zahaleno tajemstvím a ani první zveřejněná upoutávka nám na tyto otazníky úplně neodpoví.
Megalopolis se v devadesátivteřinovém klipu představuje sérií opulentních, ambiciózních, ale zároveň dosti zmatených výjevů, které nedrží v rozhárané upoutávce příliš pohromadě. Malý náčrt toho, kudy se Coppolův opus bude ubírat, nám ale přeci jen dá. Už z prvních záběrů poznáme, že se nám bude režisér snažit naservírovat alegorii a nejspíš i částečnou satiru na pád západní civilizace, jejího morálního úpadku i dalších neveselých vlastností současné společnosti.
To vše balí do jasného a možná až příliš očividného srovnávání s pádem římského impéria. A do toho všeho se tu bude zastavovat čas, sochy se dají do pohybu, dojde i na padání meteoritů a Laurence Fishburne nám dá přednášku o pádu civilizace. Zvlášť jsou jednotlivé záběry docela působivé a lákají minimálně na originální podívanou, v níž bude Coppola nekompromisně prodávat svou vizi. Dohromady ovšem působí ukázka trochu jako nesourodý mišmaš, z něhož se nepřipraveným jedincům zamotá hlava.
A zamotá se jim zřejmě i po samotném filmu. Po zmiňované projekci v Cannes budeme vědět více, na základě předchozích tajných projekcí se však o Megalopolis mluví jako o těžce stravitelném díle, co opravdu nebude pro každého. Bojí se i velcí distributoři, kteří tuší, že bude zřejmě velmi obtížné novinku prodat, a tak kolem ní zatím jen opatrně krouží. Podle webu The Hollywood Reporter se konala na konci března projekce pro velké hráče na trhu, na kterou měli dorazit např. zástupci Netflixu, Universalu či Sony.
Ani po zhlédnutí se ovšem do zaštítění projektu evidentně nehrnou a sci-fi se zatím ujalo pouze několik evropských distributorů, kteří se postarají o promítání v části starého kontinentu. Jak to bude se zbytkem světa, je zatím záhadou. Stejně jako zůstává po prvním teaseru záhadou i samotné Megalopolis.