Kmotr, Apokalypsa, Megalopolis? Tajemný projekt režijního velikána odhalil první záběry
Coppola byl po superhvězdném období filmařským odpadlíkem, neboť jeho tradičně megalomanský muzikál One from the Heart roku 1981 fatálně propadl. Jako kompenzaci musel natáčet menší, i když stále hodnotné a zajímavé projekty. Na Megalopolis, v jejímž názvu můžeme vystopovat také inspiraci němým spektáklem Metropolis, ne a ne dojít. Režisér sice na začátku 80. let nastřádal 400 stránek scénáře a doprovodných materiálů, jež se v průběhu let rozrůstaly o mnoho designových, filosofických či politických aspektů, ale bázeň z takového poslání zjevně dolehla i na jeho stárnoucího nositele.
Coppolu, jenž na rozdíl od svých kmenových souputníků George Lucase či Stevena Spielberga nezůstal mezi absolutní smetánkou filmařských hitmakerů, přibrzdilo také 11. září 2001. Amerika i její nejslavnější metropole se rázem proměnily a postavení New Yorku se v hollywoodských filmech stalo mírně řečeno ošemetné. Velikán nejvíc vzrušujícího období zámořské kinematografie tak upadal v zapomnění a naposledy režíroval roku 2011 rozpačitě přijatý žánrový experiment Twixt. Megalopolis oživil roku 2019, a jelikož by mu rozpočet 120 milionů dolarů věnoval v obchodním smyslu pouze pomatenec, Coppola se zbavil částí svých úspěšných vinic a vysněný projekt zafinancoval sám. A nyní si můžete prohlédnout první záběry z filmu, v nichž Adam Driver kontroluje tok času jakožto šílící architekt, jenž musí znovu zbudovat americkou metropoli po ničivém neštěstí.
Video se skládá z jediné scény a okamžitě vyvstává otázka, jakou náturu má prostředí s oranžovým nádechem, kvapně se transformující oblohou a evidentně pokroucenými fyzikálními zákony. Jde o virtuální realitu? Je vyobrazený protagonista, jenž po zmražení času zažívá na vrcholu mrakodrapu úzkostný „vertigo-efekt“, natolik explicitním zpodobněním božské entity, nebo máme očekávat komplikovanější sci-fi zásahy? Dílo už podle interních zdrojů posbíralo rozporuplné ohlasy a mělo by být dost filosofující a současně poplatné žánru, jehož kánon tvoří právě zmiňované klasiky včetně Blade Runnera. Hollywoodská studia, která výrobě pod palcem Coppoly, jeho produkční společnosti American Zoetrope či prestižní efektové dílny RISE Pictures, musela přihlížet z nevídaného odstupu a pouze na základě zvěstí o zákulisních problémech, se tudíž distribuce přirozeně obávají. V Cannes, kde film už záhy ozdobí hlavní soutěžní sekci, se otázka uvedení do kin či na stream snad vyřeší.
První ukázka je nicméně hodně osobitá a v porovnání s lačně promovanou mainstreamovou konkurencí nenápadná. Nikdo dál netuší, co vlastně dostaneme, přičemž moc nepomáhá ani nedávno zveřejněná první fotografie, na níž Drivera v popředí obdobně kolorovaného záběru doplňuje Nathalie Emmanuel. Pětaosmdesátiletý Coppola sehnal proslulých herců požehnaně, těšit se můžeme na Aubrey Plaza (Bílý lotos), Jona Voighta (Anakonda), Foresta Whitakera (Poslední skotský král) a hlavně Shiu LaBeaufa, jenž prý v záporné roli září.
Na samotné dílo se však zatím mohou těšit pouze pokročilí cinefilové, jimž imponuje jeho charakter a historie. Coppola v sedmdesátkách založil American Zoetrope jakožto utopistickou společnost mimo dosah hollywoodských studií, což se ukázalo být neudržitelné. Právě v tomto výklenku striktně organizovaného průmyslu nicméně natočil Megalopolis a stejně jako v případě notoricky problémové Apokalypsy má v zádech neuvěřitelný produkční příběh, který režisér Mike Figgis (Leaving Las Vegas) zpracovává do zákulisního dokumentu. Ten nakonec může být hodnotnější než film samotný, náhled za oponu Apokalypsy s názvem Srdce temnoty: režisérská apokalypsa je ostatně nedotknutelnou klasikou svého subžánru.
Bez umělců jako Coppola, kteří prosazují své vize i manýry bez ohledu na normy, by však kinematografie sotva poznala svá nejikoničtější díla. Z prvního náhledu na Megalopolis možná nic rozhodujícího nevyčteme, ale už jeho existence je vlastně zázračná a pozoruhodná. A ještě chvíli můžeme věřit, že to půjde napsat také o konečném snímku, který snad zamíří i do tuzemských kin.