František Roland: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

František Roland: Filmy a seriály

  • Škola základ života
    Škola základ života (1938)
    FilmRole: zemský školní inspektor Randa
    • VOYO
    • O2 TV
    Vše se tu točí kolem studentského časopisu Řev septimy, který napsal kdosi ze septimánů reálného gymnázia v Přívlakách, a který šplhoun Krhounek předal třídnímu učiteli. Vzbudil v profesorském sboru značné pozdvižení a protože se poněkud humorných způsobem pojednával o jednotlivých členech profesorského sboru. Zatímco mladý profesor Bartoš a starý moudrý pedagog Gábrlík dokázali přejít celou věc s humorem, zbytek učitelského sboru zahájí zuřivé pátrání po viníkovi, jehož přiznání je podmínkou pro zrušení zákazu k účasti na středoškolském sportovním turnaji.Zuřivé pátrání pak rámuje mozaiku veselých epizod ze života studentů i profesorského sboru tvořeného řadou typicky svérázných postaviček, z nich vystupuje do popředí zejména aféra nejnadanějšího studenta Jindry Benetky, který ve slohové práci otevřeně kritizoval poměry na gymnáziu a byl za to navržen na vyloučení ze školy.
    Žánry:Komedie
    84%
    Vše se tu točí kolem studentského časopisu Řev septimy, který napsal kdosi ze septimánů reálného gymnázia v Přívlakách, a který šplhoun Krhounek předal třídnímu učiteli. Vzbudil v profesorském sboru značné pozdvižení a protože se poněkud humorných způsobem pojednával o jednotlivých členech profesorského sboru. Zatímco mladý profesor Bartoš a starý moudrý pedagog Gábrlík dokázali přejít celou věc s humorem, zbytek učitelského sboru zahájí zuřivé pátrání po viníkovi, jehož přiznání je podmínkou pro zrušení zákazu k účasti na středoškolském sportovním turnaji.Zuřivé pátrání pak rámuje mozaiku veselých epizod ze života studentů i profesorského sboru tvořeného řadou typicky svérázných postaviček, z nich vystupuje do popředí zejména aféra nejnadanějšího studenta Jindry Benetky, který ve slohové práci otevřeně kritizoval poměry na gymnáziu a byl za to navržen na vyloučení ze školy.
    Žánry:Komedie
    1
  • Hotel Modrá hvězda
    Hotel Modrá hvězda (1941)
    FilmRole: notář
    • VOYO
    • O2 TV
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), které se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    79%
    Populární herecké trio Nataša Gollová, Oldřich Nový a Adina Mandlová dva roky po Kristianovi (1939) znovu spojilo síly s režisérem Martinem Fričem, aby natočili remake romantické komedie Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933. Děj obou filmů se točí okolo titulního hotelu. Ten zdědila sebevědomá a přičinlivá Zuzana (Gollová), které se snaží jednak vzkřísit neprosperující podnik, jednak získat srdce zámožného Vladimíra (Nový), který trpí ve vztahu s elegantní Miladou (Mandlová). Oblíbená prvorepubliková komedie je založena jednak na hereckém souladu hlavních představitelů, kteří dostali velký prostor projevit svůj komediální talent, jednak na důvtipně rozehraném příběhu. Snímek byl v roce 1941 oceněn Cenou města Zlína na Filmových žních, Nataša Gollová pak obdržela národní cenu za herecký výkon. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Komedie
    2
  • Když Burian prášil
    Když Burian prášil (1940)
    FilmRole: komorník Ronald
    Na zámku Prášily žije pan baron se svojí ženou Olgou a dcerou Karlou. Každý z nich má své tajemství - pan baron svůj notes, ve kterém má napsané všechny své nemanželské potomky, paní Olga odloženého syna, svůj hřích z mládí a mladá Karlička informaci o tom, že je už nějakou dobu vdaná. navíc na zámek přijíždí dva hosté - hrabě Bohdan Kocharowski a nový tajemník pana barona Arnošt Benda, což je Karlin manžel. Složitý příběh se stále více zaplétá a tak dochází k nedorozuměním, která se ovšem nakonec vysvětlí. Ale pozor - kdo by chtěl lhát, musí být obezřetný, protože na zámku při vyslovení lži padají ze zdi talíře!
    Žánry:Komedie
    78%
    Na zámku Prášily žije pan baron se svojí ženou Olgou a dcerou Karlou. Každý z nich má své tajemství - pan baron svůj notes, ve kterém má napsané všechny své nemanželské potomky, paní Olga odloženého syna, svůj hřích z mládí a mladá Karlička informaci o tom, že je už nějakou dobu vdaná. navíc na zámek přijíždí dva hosté - hrabě Bohdan Kocharowski a nový tajemník pana barona Arnošt Benda, což je Karlin manžel. Složitý příběh se stále více zaplétá a tak dochází k nedorozuměním, která se ovšem nakonec vysvětlí. Ale pozor - kdo by chtěl lhát, musí být obezřetný, protože na zámku při vyslovení lži padají ze zdi talíře!
    Žánry:Komedie
    3
  • Hostinec „U kamenného stolu“
    Hostinec „U kamenného stolu“ (1948)
    FilmRole: vedoucí divadelního souboru
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    77%
    Do lázeňského městečka Džbery přijíždí na dovolenou rodina městského rady Dyndery a jako každý rok se ubytují ve svém oblíbeném hotelu "U kamenného stolu". K majitelů hotelu manželům Tatrmužovým přijíždějí na prázdniny i jejich dva synovci, mladí mužové Spytihněv a Tomáš, kteří spolu nemluví od té doby, co se jako malí kluci pohádali o skleněnou duhovou kuličku. Hned po příjezdu jsou Spytihněv i Tomáš okouzleni Dynderovými dcerami Věrou a Alenou a začnou se jim dvořit. Klidný začátek prázdninové idyly je však narušen útěkem hostinské Boženky s hercem kočovné herecké společnosti Benem Mertensem. Neštastný Tatrmuž se uzavře ve svém pokoji a a odmítá z něho vyjít. Vedení podniku se tedy musí ujmout oba synovci, kteří se každý týden střídají ve funkci šéfa a hlavního číšníka. Hostinec však pod jejich vedením rychle upadá. Dynderovi se nemohou dívat na Tatrmužův smutek a taky na úpadek hotelu a rozhodnou se zakročit. Energická paní Dynderová najde paní Boženku v sousední vesnici a přemluví ji k návratu. Pár zbylých hotelových hostů paní Boženku nadšeně vítá. Tatrmuž manželce odpustí a synovci se konečně mohou věnovat svým dívkám, kterým se podařilo oba mladíky udobřit.
    Žánry:Komedie
    4
  • Cech panen kutnohorských
    Cech panen kutnohorských (1938)
    FilmRole: bakalář
    74%
    5
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: policista
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    73%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    6
  • Jan Hus
    Jan Hus (1954)
    FilmRole: konšel
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    7
  • Muži nestárnou
    Muži nestárnou (1942)
    FilmRole: továrník Karel Horník, Helenin muž
    • iVysílání
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    72%
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    8
  • Přijdu hned
    Přijdu hned (1942)
    FilmRole: policejní komisař
    Vycpavač zvířat Václav Barvínek strávil pro malicherný spor čtyřiadvacet hodin ve vězení. A právě toho dne byla čtena závěť jeho strýce, v níž stálo, že nebožtík kdesi ukryl šek na milion korun. Pokud nebude do určené doby inkasován, celá částka připadne na dobročinné účely. Ostatní příbuzní vydrancovali veškerý movitý majetek, ve strýcově vile zůstal pouze opuštěný bernardýn, jehož se dobrosrdečný pan Barvínek ujal. Ošizený dědic dál vede prostý život a netuší, že bohatství leží na dosah ruky. Má docela jiné starosti - srdce onoho postaršího tlouštíka zahořelo láskou k dívce, jejíž přívětivost si mylně vyložil... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    72%
    Vycpavač zvířat Václav Barvínek strávil pro malicherný spor čtyřiadvacet hodin ve vězení. A právě toho dne byla čtena závěť jeho strýce, v níž stálo, že nebožtík kdesi ukryl šek na milion korun. Pokud nebude do určené doby inkasován, celá částka připadne na dobročinné účely. Ostatní příbuzní vydrancovali veškerý movitý majetek, ve strýcově vile zůstal pouze opuštěný bernardýn, jehož se dobrosrdečný pan Barvínek ujal. Ošizený dědic dál vede prostý život a netuší, že bohatství leží na dosah ruky. Má docela jiné starosti - srdce onoho postaršího tlouštíka zahořelo láskou k dívce, jejíž přívětivost si mylně vyložil... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    9
  • Ohnivé léto
    Ohnivé léto (1939)
    Film
    70%
    10
  • Rozina sebranec
    Rozina sebranec (1945)
    FilmRole: švec Bárta

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    69%

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    11
  • Nezbedný bakalář
    Nezbedný bakalář (1946)
    FilmRole: konšel Slach
    69%
    12
  • Mlhy na blatech
    Mlhy na blatech (1943)
    FilmRole: košíkář Pavlíček
    Přepis Klostermannova románu zachycuje v výraznou věrností reáliím vesnické prostředí, určené hrdými selskými rody. Hrdinové se vyznačují nejen niterným vztahem k obdělávané půdě, ale také pytláckou vášní. Pracovitého, ale také vzpurného, ba násilnického čeledína si zahrál mladičký Rudolf Hrušínský, jenž věrohodně zachytil složité předivo povahových rysů u svého hrdiny, které ho teprve láska a probuzené svědomí takříkajíc polidští.
    Žánry:Drama
    69%
    Přepis Klostermannova románu zachycuje v výraznou věrností reáliím vesnické prostředí, určené hrdými selskými rody. Hrdinové se vyznačují nejen niterným vztahem k obdělávané půdě, ale také pytláckou vášní. Pracovitého, ale také vzpurného, ba násilnického čeledína si zahrál mladičký Rudolf Hrušínský, jenž věrohodně zachytil složité předivo povahových rysů u svého hrdiny, které ho teprve láska a probuzené svědomí takříkajíc polidští.
    Žánry:Drama
    13
  • Ohnivé léto
    Ohnivé léto (2002)
    SeriálRole: převozník
    68%
    14
  • Svět, kde se žebrá
    Svět, kde se žebrá (1938)
    FilmRole: rada Bureš
    68%
    15
  • Děvčata, nedejte se !
    Děvčata, nedejte se ! (1937)
    FilmRole: obuvník
    67%
    16
  • Velbloud uchem jehly
    Velbloud uchem jehly (1936)
    FilmRole: Andrejs
    67%
    17
  • Minulost Jany Kosinové
    Minulost Jany Kosinové (1940)
    FilmRole: truhlář Sutnar

    Student Jiří Sutnar se zranil, ale nikdo neví, jak k nehodě došlo. Uzdravující se Jiří řekne vše své matce. Před časem se zamiloval do herečky Jany Kosinové. Když ji viděl v divadle, napsal pro ni hru a doufal, že vzbudí její pozornost. Herečku jeho prvotina opravdu zaujala, neboť jí připomínala vlastní minulost. Je nyní slavná, ale má za sebou zlé zkušenosti. K divadlu ji pomohl Vilém, který ji stále pronásleduje a vydírá. Nešťastná žena podlehne čisté náklonnosti Jiřího a prožívá s ním chvíle štěstí. Vilém se však zúčastní premiéry Jiřího hry a žádá Janu, aby Jiřího opustila a odjela s ním do Ameriky. Následuje hádka, při které Vilém Janu zraní. JIří se domnívá, že je mrtvá a obrátí proti sobě zbraň. Oba jsou nakonec zachráněni a hledají sílu v krátkém štěstí, jež spolu prožili.

    Žánry:Drama
    66%

    Student Jiří Sutnar se zranil, ale nikdo neví, jak k nehodě došlo. Uzdravující se Jiří řekne vše své matce. Před časem se zamiloval do herečky Jany Kosinové. Když ji viděl v divadle, napsal pro ni hru a doufal, že vzbudí její pozornost. Herečku jeho prvotina opravdu zaujala, neboť jí připomínala vlastní minulost. Je nyní slavná, ale má za sebou zlé zkušenosti. K divadlu ji pomohl Vilém, který ji stále pronásleduje a vydírá. Nešťastná žena podlehne čisté náklonnosti Jiřího a prožívá s ním chvíle štěstí. Vilém se však zúčastní premiéry Jiřího hry a žádá Janu, aby Jiřího opustila a odjela s ním do Ameriky. Následuje hádka, při které Vilém Janu zraní. JIří se domnívá, že je mrtvá a obrátí proti sobě zbraň. Oba jsou nakonec zachráněni a hledají sílu v krátkém štěstí, jež spolu prožili.

    Žánry:Drama
    18
  • Pán a sluha
    Pán a sluha (1938)
    FilmRole: notář
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, ci si má počít s aristorkraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tam ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odklud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    65%
    V demokraticky založené společnosti přináší zděděný sluha samé potíže. Mladý, moderně založený úředník záložny neví, ci si má počít s aristorkraticky vznešeným sluhou, jenž jej provází na každém kroku a kterého se nemůže zbavit. Navíc se tam ocitá v nesnázích. Totiž i jeho kamarádi se na něho začínají dívat skrze prsty a začíná být jako podezřelý člověk, který má feudální manýry. Jeho okolí není totiž jasné, odklud bere na vydržování sluhy peníze.
    Žánry:Komedie
    19
  • Modrý závoj
    Modrý závoj (1941)
    FilmRole: doručovatel z Ultaphonu

    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester - dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: "Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň". Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaRomantický
    65%

    Zamotaná vlákna filmového příběhu opřádají milostný poměr sester-dvojčat k mladému herci. Marta Hornová, slepá sólistka rozhlasového orchestru, naváže známost s hercem státní činohry Robertem Holanem. Ten se schází také s její sestrou Helenou, talentovanou sochařkou, kterou však mylně považuje za Martu. Když jí však při schůzce na Petříně vrací modrý závoj, který údajně ztratila při jejich setkání v budově rozhlasu, pochopí Helena, že Holan ve skutečnosti miluje její sestru. Aby nezradila její lásku, ani svůj vztah k pohlednému asistentu oční kliniky Pavlu Průšovi, odhodlá se k rozchodu. Mezitím se Marta na naléhání sluhy Karlíčka podrobí náročné operaci zraku. Po úspěšné operaci pak musí zůstat až do úplného vyléčení v zatemnělém pokoji, kde ji jednoho dne zastihne Holan, pozvaný na návštěvu Helenou. Marta z jeho projevů lásky pozná, že jeho srdce náleží osudovou záměnou její sestře. Děj se opět zaplétá až k nezvyklému závěru. Komorní drama režiséra Jana Alfréda Holmana Modrý závoj podle scénáře Václava Řezáče vzbudilo při premiéře v roce 1941 ohlas nejen suverénně zvládnutým zpracováním (kamera Jaroslav Tuzar, hudba Jiří Srnka), ale především znamenitým hereckým výkonem Vlasty Matulové v náročné dvojroli sester - dvojčat k nerozeznání si podobných zevnějškem, ale diametrálně se lišících povahově. První velkou roli dostala Vlasta Matulová v roce 1940 rovněž v Holmanově filmu Minulost Jany Kosinové. Po nečekaném úspěchu bylo zřejmé, že bude častým hostem před kamerou. Svým osobitým zjevem, zvláštním hlubokým, zdánlivě syrovým a přitom podmanivým hlasem a oduševnělým herectvím se pronikavě lišila od tehdejších filmových milovnic. Eduard Kohout o ní v pamětech napsal: "Její krása byla podivně chladná a andělsky čistá, ale pod tím ledem jako by svítil vnitřní oheň". Velmi dobré herecké výkony podali i její partneři, především Karel Höger v roli herce Roberta Holana a Vladimír Leraus jako MUDr. Pavel Průša. Snímek má i dokumentární hodnotu. Část děje se odehrává v atraktivním prostředí rozhlasu, a také se zde můžeme setkat s vynikajícím českým violoncellistou Ladislavem Zelenkou, s Orchestrem F. O. K a známým dirigentem Otakarem Paříkem. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaRomantický
    20
  • Co se šeptá
    Co se šeptá (1938)
    FilmRole: zahradník Šebor

    Hugo Haas sice proslul komediálními úlohami, ale jako režisér se začal přiklánět k vážně míněným příběhům. Nejznámější je zajisté Bílá nemoc, avšak i poslední snímek, který u nás natočil před odchodem do emigrace, se stává tklivou sondou do manželského svazku, nad nímž se vznáší stín nevěry. Svedenou dívku zachrání počestný muž, ožení se s ní, oba manžeké se mají rádi, avšak svůdník se po letech vrací, aby ženu zase pokoušel.

    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Hugo Haas
    65%

    Hugo Haas sice proslul komediálními úlohami, ale jako režisér se začal přiklánět k vážně míněným příběhům. Nejznámější je zajisté Bílá nemoc, avšak i poslední snímek, který u nás natočil před odchodem do emigrace, se stává tklivou sondou do manželského svazku, nad nímž se vznáší stín nevěry. Svedenou dívku zachrání počestný muž, ožení se s ní, oba manžeké se mají rádi, avšak svůdník se po letech vrací, aby ženu zase pokoušel.

    Žánry:DramaRomantický
    Režie:Hugo Haas
    21
  • Kvočna
    Kvočna (1937)
    FilmRole: stařík

    Kvočnou je tu míněna starostlivá babička, která ochraňuje a udobřuje členy své rozsáhlé rodiny. Má pochopení pro jejich slabosti a chyby, ale přesto se je nenápadně snaží ovlivňovat. Vyprávění, které odkrývá fungování velkých rodinných sešlostí, které se dotýká přetvářky i všelijakých malicherných osočování, je zasazeno do mezidobí mezi dvěma narozeninovými oslavami. Režisér Hugo Haas se tu pokusil překročit obvyklá melodramatická schémata, ale dnes již stěží pochopíme, čím kdysi mohl provokovat.

    Žánry:Komedie
    Režie:Hugo Haas
    64%

    Kvočnou je tu míněna starostlivá babička, která ochraňuje a udobřuje členy své rozsáhlé rodiny. Má pochopení pro jejich slabosti a chyby, ale přesto se je nenápadně snaží ovlivňovat. Vyprávění, které odkrývá fungování velkých rodinných sešlostí, které se dotýká přetvářky i všelijakých malicherných osočování, je zasazeno do mezidobí mezi dvěma narozeninovými oslavami. Režisér Hugo Haas se tu pokusil překročit obvyklá melodramatická schémata, ale dnes již stěží pochopíme, čím kdysi mohl provokovat.

    Žánry:Komedie
    Režie:Hugo Haas
    22
  • Krok do tmy
    Krok do tmy (1938)
    FilmRole: policejní inspektor

    Hráčská vášeň byla častou ale také mnohdy tajenou vášní v nejvyšších společenských kruzích. Jenža potíže nastaly v okamžiku, kdy se nekalým způsobem pokusili zmocnit se bohatství ničemní zločinci. Protagonista vyprávění, sympatický dobrodruh, který se samozřejmě neobejde bez osobního sluhy, je dokonce zajat, ale ani tehdy neztratí svou bezvadnou eleganci. Režisér Matrin Frič natočil úsměvný film, laskavě komentující vady svých hrdinů.

    Žánry:KomedieKrimi
    64%

    Hráčská vášeň byla častou ale také mnohdy tajenou vášní v nejvyšších společenských kruzích. Jenža potíže nastaly v okamžiku, kdy se nekalým způsobem pokusili zmocnit se bohatství ničemní zločinci. Protagonista vyprávění, sympatický dobrodruh, který se samozřejmě neobejde bez osobního sluhy, je dokonce zajat, ale ani tehdy neztratí svou bezvadnou eleganci. Režisér Matrin Frič natočil úsměvný film, laskavě komentující vady svých hrdinů.

    Žánry:KomedieKrimi
    23
  • Jan Cimbura
    Jan Cimbura (1941)
    FilmRole: krčmář
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    63%
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    24
  • Preludium
    Preludium (1941)
    FilmRole: policejní komisař
    63%
    25
  • Studentská máma
    Studentská máma (1935)
    FilmRole: Vilímův otec
    62%
    26
  • Housle a sen
    Housle a sen (1947)
    FilmRole: Slavíkův otec
    62%
    27
  • Poslední Podskalák
    Poslední Podskalák (1940)
    FilmRole: stavitel Král
    61%
    28
  • Punťa a čtyřlístek
    Punťa a čtyřlístek (1955)
    FilmRole: penzista
    60%
    29
  • Na tý louce zelený
    Na tý louce zelený (1936)
    FilmRole: velkostatkáč Skalický
    Zamotaný příběh začíná v okamžiku, kdy se na své panství, spravované dosud strýcem Vojtěchem, vrací slečna Alena Skalická. Na pomoc si pozve vynikajícího znalce docenta Bulfínka, který se mimo jiné zabývá také křížením a šlechtěním domácích zvířat. Sympatického starého mládence však hajný Štětivec omylem pokládá za pytláka a zavře jej do prasečího chlívku. V této nedůstojné situaci se poněkud plachý docent seznámí s hajného dcerou Hančí. Slečně Aleně se zase zalíbí lesní inženýr Jiří Miláček, ale protože je jejím zaměstnancem, nedává mu své sympatie najevo. Jako třetí adept na lásku přijíždí na panství nezvaný host, Alenin bratránek Gustav von Horowitz, milovník těžkého vína, lehkých žen a starých časů. Jeho přítomnost sice všechno řádně zamotá, ale nakonec všechno dobře dopadne a tak se chystá hned trojí svatba. Alena si bere Miláčka, Bulfínek Hančí a Horowitz slečnu Lolu, majitelku věhlasného salónu krásy.
    Žánry:HudebníKomedie
    59%
    Zamotaný příběh začíná v okamžiku, kdy se na své panství, spravované dosud strýcem Vojtěchem, vrací slečna Alena Skalická. Na pomoc si pozve vynikajícího znalce docenta Bulfínka, který se mimo jiné zabývá také křížením a šlechtěním domácích zvířat. Sympatického starého mládence však hajný Štětivec omylem pokládá za pytláka a zavře jej do prasečího chlívku. V této nedůstojné situaci se poněkud plachý docent seznámí s hajného dcerou Hančí. Slečně Aleně se zase zalíbí lesní inženýr Jiří Miláček, ale protože je jejím zaměstnancem, nedává mu své sympatie najevo. Jako třetí adept na lásku přijíždí na panství nezvaný host, Alenin bratránek Gustav von Horowitz, milovník těžkého vína, lehkých žen a starých časů. Jeho přítomnost sice všechno řádně zamotá, ale nakonec všechno dobře dopadne a tak se chystá hned trojí svatba. Alena si bere Miláčka, Bulfínek Hančí a Horowitz slečnu Lolu, majitelku věhlasného salónu krásy.
    Žánry:HudebníKomedie
    30
  • Panna
    Panna (1940)
    FilmRole: policejní inspektor
    59%
    31
  • Děvče z předměstí
    Děvče z předměstí (1939)
    FilmRole: ředitel Jedlička
    58%
    32
  • Včera neděle byla
    Včera neděle byla (1938)
    FilmRole: dílovedoucí
    57%
    33
  • Muž z neznáma
    Muž z neznáma (1939)
    Film
    57%
    34
  • Milan Rastislav Štefánik
    Milan Rastislav Štefánik (1935)
    FilmRole: předseda Národní rady

    Farář Štefánik, zraněný během demonstrace za volební právo Slováků, vyzve svého syna Rastislava, aby odjel a pracoval pro národ v zahraničí. Mladý Štefánik se v roce 1914 přihlásí do armády v Paříži a ihned začne s francouzskými generály jednat o vzniku československých jednotek. O rok později se účastní bojů v Srbsku, kde během letecké bitvy havaruje. Po okupaci Srbska Rakouskem se vrátí do Paříže, kde se setká s profesorem T. G. Masarykem. Zatímco válka pokračuje a seznamy mrtvých Čechů a Slováků denně rostou, Štefánik se - už v hodnosti generála - dostane k československým spolubojovníkům na Dálný východ. Ze založení samostatné republiky se raduje jen krátce: když se 4. května 1919 vrací z Říma do Bratislavy, jeho letadlo se zřítí...

    56%

    Farář Štefánik, zraněný během demonstrace za volební právo Slováků, vyzve svého syna Rastislava, aby odjel a pracoval pro národ v zahraničí. Mladý Štefánik se v roce 1914 přihlásí do armády v Paříži a ihned začne s francouzskými generály jednat o vzniku československých jednotek. O rok později se účastní bojů v Srbsku, kde během letecké bitvy havaruje. Po okupaci Srbska Rakouskem se vrátí do Paříže, kde se setká s profesorem T. G. Masarykem. Zatímco válka pokračuje a seznamy mrtvých Čechů a Slováků denně rostou, Štefánik se - už v hodnosti generála - dostane k československým spolubojovníkům na Dálný východ. Ze založení samostatné republiky se raduje jen krátce: když se 4. května 1919 vrací z Říma do Bratislavy, jeho letadlo se zřítí...

    35
  • Druhá směna
    Druhá směna (1940)
    FilmRole: strážmistr četnictva
    56%
    36
  • Nadlidé
    Nadlidé (1946)
    FilmRole: Severa
    Čeští filmaři začali točit na německou okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svrzujíví mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí.Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Čeští filmaři začali točit na německou okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svrzujíví mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí.Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    37
  • Prosím, pane profesore
    Prosím, pane profesore (1940)
    FilmRole: Šaman, ředitel ústavu
    Do oktávy pražského gymnázia nastoupí nový student Šmolka. Nadaného upřímného chlapce si oblíbí spolužáci i profesoři. Jen přísný profesor Hladík na něj pro malý konflikt zanevře. Šmolka se také zastane spolužačky Zemancové, když se jí třídní šplhoun Vobořil snaží zesměšnit před celou třídou. Uražený Vobořil se Šmolkovi pomstí: vloží mu do náprsní kapsy svou peněženku a ohlásí profesoru Hladíkovi ztrátu. Ten peněženku najde a navrhne Šmolku na vyloučení...
    Žánry:DramaRodinný
    54%
    Do oktávy pražského gymnázia nastoupí nový student Šmolka. Nadaného upřímného chlapce si oblíbí spolužáci i profesoři. Jen přísný profesor Hladík na něj pro malý konflikt zanevře. Šmolka se také zastane spolužačky Zemancové, když se jí třídní šplhoun Vobořil snaží zesměšnit před celou třídou. Uražený Vobořil se Šmolkovi pomstí: vloží mu do náprsní kapsy svou peněženku a ohlásí profesoru Hladíkovi ztrátu. Ten peněženku najde a navrhne Šmolku na vyloučení...
    Žánry:DramaRodinný
    38
  • Čekanky
    Čekanky (1940)
    FilmRole: poklasný
    53%
    39
  • Manželství na úvěr
    Manželství na úvěr (1936)
    FilmRole: přednosta kliniky
    52%
    40
  • Velká přehrada
    Velká přehrada (1942)
    FilmRole: železničář Josef Pavelec
    Mladý inženýr Petr Pavelec pracuje na plánu přehrady na řece Loučnici. Seznámí se s dcerou nesvědomitého stavebního podnikatele Berky, Irenou, a zamiluje se do ní. Když Petrův projekt vyhraje konkurz, Berka s Irenou ho získají jako společníka, a tak je firmě zadána stavba přehrady. Zamilovaný Petr nevidí, jak lajdácky jsou stavby prováděny. Prohlédne, až když se na stavbě zabije dělník...
    Žánry:Drama
    45%
    Mladý inženýr Petr Pavelec pracuje na plánu přehrady na řece Loučnici. Seznámí se s dcerou nesvědomitého stavebního podnikatele Berky, Irenou, a zamiluje se do ní. Když Petrův projekt vyhraje konkurz, Berka s Irenou ho získají jako společníka, a tak je firmě zadána stavba přehrady. Zamilovaný Petr nevidí, jak lajdácky jsou stavby prováděny. Prohlédne, až když se na stavbě zabije dělník...
    Žánry:Drama
    41