7.4

Antonín Pražák: Filmy a seriály

  • Ostře sledované vlaky
    Ostře sledované vlaky (1966)
    FilmRole: kontrolor
    • Netflix
    • Voyo
    • O2 TV
    • +3
    82%
    1
  • Údolí včel
    Údolí včel (1967)
    FilmRole: starší lovec
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    81%
    2
  • Rozmarné léto
    Rozmarné léto (1967)
    FilmRole: policista
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    78%
    3
  • Farářův konec
    Farářův konec (1968)
    FilmRole: hasič
    • Voyo
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi leaderem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahující lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    76%
    Zřejmě nejvtipnější Schormův snímek, který využívá schématu falešného kněze (Pilgrim 1923, Nejsme žádní andělé 1988, Corpus Christi 2019), od jehož dobromyslné nekompetentnosti se odvíjí humorné situace. Skrze jeho postavu kostelníka, jenž přijíždí do malé vesnice zaujmout místo nového faráře, ačkoliv k tomu nemá oprávnění a je do pozice de facto dotlačen okolnostmi, Schorm alegoricky zrcadlí vztah socialistické společnosti k církvi. Farářova přítomnost naruší stabilní postavení místního ateistického učitele, který je jakýmsi leaderem vesnice, a razí prostý požitkářský přístup k životu s heslem “chléb a hry”. Farářovo kázání v čele s mravními ideály a hodnotami přesahující lidské bytí jdou učiteli proti srsti a chce se ho za každou cenu zbavit. Ne však kvůli jiné životní filosofii, nýbrž pro stále upadající moc a důležitost ve společnosti, jelikož nový farář se mezi občany těší stále větší oblibě. Vše směřuje až k nevyhnutelné tragické smrti faráře, jehož totožnost je odhalena, a zřítí se z vysokých kostelních pater. Snímek svým způsobem variuje Kristův osud a využívá vícevýznamových obrazů a symbolů.
    4
  • O slavnosti a hostech
    O slavnosti a hostech (1965)
    FilmRole: Antonín
    • KVIFF TV
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    73%
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    5
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    FilmRole: fízl
    • Voyo
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    6
  • 7
  • Mučedníci lásky
    Mučedníci lásky (1966)
    Film

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    58%

    Režisér Jan Němec není podepsán jen pod mimořádně zdařilými tituly, ale také pod nezdařeným experimentem Mučedníci lásky. Nechtěl jím navozovat žádné hlubokomyslné významy ani zkoumat modelové situace, jen volně propojil trojici poetických hříček o různých podobách nesmělé lásky. Němec zdůrazňuje jakoby snové zasazení příběhů, na nichž spolupracoval s Ester Krumbachovou, mimo prostor a čas, zbavuje postavy obvyklých pohnutek. Záměr natočit divácky vděčnou podívanou se však rozplynul v křečovité póze, marně předstírající \"jinou realitu\".

    Režie:Jan Němec
    8
  • Těch několik dní
    Těch několik dní (1968)
    Film

    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu \"spřátelených\" vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.

    Žánry:Drama
    48%

    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu \"spřátelených\" vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.

    Žánry:Drama
    9